6. Jernvägsbanken får anläggas för enkel bana, Xx
men med skyldighet för bolaget att icke allenast dett
oaktadt låta genast vid banans första anläggning upp-!t
föra alla broar och öfriga byggnader, för hvilka sä-!r
dant af Oss anses nödigt, till den bredd, som för jern-!c
väg med dubbla banor är af nöden, utan ock, då Vils
under oktrojtiden finne trafiken sädant påkalla, inom ä
den tid, som varder af Oss bestämd, utlägga banken !s
för dubbel bana och derå anbringa rails, m. m., som
för dess foliständigande erfordras, utan att staten mält
kunna af denna anledning få vidkännas någon kost-
nad eller längre utsträckt ränte- och amorterings-an-
svarighet, än hvad här nedan medgifves, kommande ls
likväl, ifall denna förändring älägges bolaget inom j:
de sista fem ären före garantiens slut, kostnaden fört
densamma att bolaget ersättas efter uppskattning af
gode män, utsedde på sätt i 11 föreskrifves.
1 7. Arbetet ä jernbanan skall vara börjadt före
innevarande ärs utgång, vid äfventyr att bolaget eljest
förlorar de här efteråt upptagna, af Oss och Rikets
Ständer beviljade förmåner; och banan bör vara fär-
dig att till allmänt begagnande upplätas sednast vid l:
1855 ärs slut, kunnande förlängning af denna ar-:
betstid icke utan Rikets Ständers medgifvande ega
rum. Under byggnadstiden skall bolagets direktions
ärligen i Januari mänad till styrelsen för allm. väg-
och vattenbyggnader afgifva berättelse om hvad tilll:
väganläggningens utförande under de nästföregående
ären blifvit verkstäldt, hvarom styrelsen sedermera
bör hos: Oss göra underd. anmälan; äliggande bemälde
styrelse att, genom särskildt på dess förslag af Oss
förordnade sakktunnige män, utöfra tillsyn derå, attl.
arbetena varda i öfverensstämmelse med vederbörli-
gen fastställda planer utförda, samt att vid verkstäl
ligheten godkända arbetsmetoder följas och fullgoda
materialier användas.
8. Under ektrojtiden, ifrån den dag jemvägen
blifvit fullbordad och, efter vederbörligen undergånget
prof godkänd och för allmän trafik upplåten, skall
bolaget äligga att, i öfverensstämmelse med det re-).
glemente, som af Oss, efter inbemtande af bolagets
förslag, i nåder utfärdas, underhålla densamma med
erforderligt tillbehör i fullt ändamålsenligt skick och
fortfarande verksamhet, skolande sådant genom sär-l,
skildt af Oss förordnade personer efter skeende be-
sigtning ärligen styrkas, innan utdelning å jernvägs-
aktierna får ega rum.
9. Bolaget skall, under den tid rörelsen 3 jern-
vägen åf detsämma bedritves, äligga att på billiga
vilkor, ä denna jernväg föra posten, fångar, trupper
och kronans eftekter. Taxan ä afgifterna härför, äf-
vensom i allmänhet för personer och varor, som på
Jernvägen transporteras, kommer, sedan ! olaget derä
till Oss i underdänighet afgifvit förslag, att bero på
Vår nädiga fastställelse. Varder icke förslaget af Oss
gilladt, skall denna taxa bestämmas af en kommittå,l-
bestående af 4 af Oss utsedda och fyra af bolaget
valde ledamöter, jemte en ordförande, hvilken Vi, ef-
ter förslag af bolaget ä tre kunnige, verksamme och
redlige män, vilja i nåder förordna. Afgiftstaxan må,
sedan den blifvit stadfåstad, icke i någon mån för-
höjas, utan Vårt bifall, och under oktrojens fortfa-
rande ej heller nedsättas eller förändras utom bola-
gets medgifvande. I händelse fråga uppstår att ut-
med jernvägslinien genom statens försorg anbringa
elektro-magnetisk telegrafinrättning, skall bolaget
åligga att sådant afgiftsfritt tilläta.
10. Staten eger rätt att genom ombud, som at
Oss utses, deltaga uti granskningen af förvaltningen
utaf bolagets angelägenheter.
11. Efter förloppet af fyratio är ifrån den dag,
då jernvägen fulländad öppnats för allmän trafik, ä-
ligger bolaget att såväl hufvud- som bi-banorna med
tillhörande jord, byggnader, verkstäder och materiel
af hvilken beskaffenhet som helst, i fullgodt skick till
svenska staten under eganderätt aflåta, utan att der-
vid, ehvad staten under den föregående tiden mä
hafva tillskjutit större eller mindre belopp, tillgodo-
ajuta någon lösen eller annan vedergällning än som
för - det i 4 6 omförmälda fall möjligen kan komma
att ega rum. Vill staten före utgängen af ofvan I
nämnde är till sig lösa jernvägen, vare sädant äfven
tillätet; dock skall i denna händelse lösesumman, der-
est öfverenskommelse icke på annat sätt träffas, sä-
lunda bestämmas att, sedan egendomen blifvit värde-
rad, af en utaf ojäfvige och sakkunnige personer be-
stående kommittå, hvars ledamöter utses till halfva
antalet af Oss och till den andra hälften af bolaget,
samt sjelfve utom sig välja en ordförande, och ifrån
det af bemälde kommitte fastställda värde afräknats,
hvad staten mä hafva till anläggningskostnadens amor-
tering kontant tillskjutit, äterstäende värdebeloppet
förhöjes med 25 procent.
12: Utom hvad här ofran blifvit stadgadt, ställe
bolaget sig till efterrättelse hvad de af Oss för bola-
get under denna dag i näder fastställda reglorsärskildt
innebälla.
s 13. Emot det att förberörde äligganden och för-
bindelser af bolaget noggrannt uppfyllas, bvarom af
styrelsen för allm. väg- och vattenbyggnader på kro-
nans vägnar kontrakt med bolaget kommer att upp-
rättas, eger bolaget, jemte full dispositionsrätt till
jernvägen med hvad dertill hörer under oktroj-tiden,
att tillgodonjuta följande förmäner och rättigheter:
a) att efter gällande lag och författningar till sig lösa
och med eganderätt under oktrojtiden besitta den en-
skilde personer och korporationer nu tillhörige jord,
som for jernvägs-anläggningen oundgängligen erfor-
dras, — kunnande dock denna jord under tiden
icke för gäld intecknas; b) att, utan kostnad eller är-
lig ersättning, undfå upplåtelse af sädan för jern-
vägsanläggningen oundgärgeligen erforderlig, kronan
tillhörig jord, som är under Vår och kronans ome-
delbara disposition; dock att, när frägan är om bo-
ställsjord eller annan åt enskild person med äborätt
eller annorledes upplåten kronojord, ersättning derför
bör af bolaget lemnas i enlighet med hvad Vär den
20 November 1845 utfärdade nädiga förordning, om
jords eller lägenheisafstäende för allmänt behof, stad-
gar; skolande 27 S af denna förordning jemväl lända
till efterrättelse i fräga om de utskylder till Oss och
kronan, som för närvarande kunna åligga den jord,
hvilken bolaget kommer att till sig lösa; c) att för
jernvägsanläggningen kostnadsfritt begagna sädana ä
kronans egor belägna kalk- och stenbrott, som kunna
vara disponible; d) att för jernvägsanläggningens be-
hof, till dess byggnad och underhäll, under de i för-
fattningarne föreskrifoe vilkor, anlägga och, på sätt
tjenligast. finnes, dårifsa erforderliga verkstäder till
förfärdigande af gjutgods, smiden, verktyg, redskap
och allehanda nödiga materialier; e) att uppå skeen-
de underd. ansökniogar, ätföljda af bestämda upp
gifter ä behofvet, få, under kontroller, som då kom-
ma att i näder föreskrifvas, till riket tullfritt införa
de machinerier, vagnar och verktyg, hvilka säsom mo-
deller erfordras, äfvensom sädana för jernvägen be-
höfliga rails, lokomotiver, stäende ängmachiner och
8. k. turoplates, som ej af inhemsk tillverkning kun-
na fås till lika lägt pris och samma godhet; f) att
för jernvägen erhälla srbetsbiträde af krono-arbets-
corpserne i mån af tillgäng och uppå de vilkor, som
vid deras användande för dylika arbeten vanligen be-
stämmas; g) att för enahanda ändamäl jemväl få an-
vända manskap utur armen, sävidt aftal med veder-
börande om frivilligt arbetsbiträde kan träffas och
trupperne icke äro af militär tjenstgöring eller arbete
för kronans räkning upptagae; h) svenska staten för-
binder sig att, i bändelse under ett eller fiere af de
fyratio är. som förflyta näst efter jernbanans fullän-
2