Article Image
6. Jernvägsbanken får anläggas för enkel bana, Xx men med skyldighet för bolaget att icke allenast dett oaktadt låta genast vid banans första anläggning upp-!t föra alla broar och öfriga byggnader, för hvilka sä-!r dant af Oss anses nödigt, till den bredd, som för jern-!c väg med dubbla banor är af nöden, utan ock, då Vils under oktrojtiden finne trafiken sädant påkalla, inom ä den tid, som varder af Oss bestämd, utlägga banken !s för dubbel bana och derå anbringa rails, m. m., som för dess foliständigande erfordras, utan att staten mält kunna af denna anledning få vidkännas någon kostnad eller längre utsträckt ränteoch amorterings-ansvarighet, än hvad här nedan medgifves, kommande ls likväl, ifall denna förändring älägges bolaget inom j: de sista fem ären före garantiens slut, kostnaden fört densamma att bolaget ersättas efter uppskattning af gode män, utsedde på sätt i 11 föreskrifves. 1 7. Arbetet ä jernbanan skall vara börjadt före innevarande ärs utgång, vid äfventyr att bolaget eljest förlorar de här efteråt upptagna, af Oss och Rikets Ständer beviljade förmåner; och banan bör vara färdig att till allmänt begagnande upplätas sednast vid l: 1855 ärs slut, kunnande förlängning af denna ar-: betstid icke utan Rikets Ständers medgifvande ega rum. Under byggnadstiden skall bolagets direktions ärligen i Januari mänad till styrelsen för allm. vägoch vattenbyggnader afgifva berättelse om hvad tilll: väganläggningens utförande under de nästföregående ären blifvit verkstäldt, hvarom styrelsen sedermera bör hos: Oss göra underd. anmälan; äliggande bemälde styrelse att, genom särskildt på dess förslag af Oss förordnade sakktunnige män, utöfra tillsyn derå, attl. arbetena varda i öfverensstämmelse med vederbörligen fastställda planer utförda, samt att vid verkstäl ligheten godkända arbetsmetoder följas och fullgoda materialier användas. 8. Under ektrojtiden, ifrån den dag jemvägen blifvit fullbordad och, efter vederbörligen undergånget prof godkänd och för allmän trafik upplåten, skall bolaget äligga att, i öfverensstämmelse med det re-). glemente, som af Oss, efter inbemtande af bolagets förslag, i nåder utfärdas, underhålla densamma med erforderligt tillbehör i fullt ändamålsenligt skick och fortfarande verksamhet, skolande sådant genom sär-l, skildt af Oss förordnade personer efter skeende besigtning ärligen styrkas, innan utdelning å jernvägsaktierna får ega rum. 9. Bolaget skall, under den tid rörelsen 3 jernvägen åf detsämma bedritves, äligga att på billiga vilkor, ä denna jernväg föra posten, fångar, trupper och kronans eftekter. Taxan ä afgifterna härför, äfvensom i allmänhet för personer och varor, som på Jernvägen transporteras, kommer, sedan ! olaget derä till Oss i underdänighet afgifvit förslag, att bero på Vår nädiga fastställelse. Varder icke förslaget af Oss gilladt, skall denna taxa bestämmas af en kommittå,lbestående af 4 af Oss utsedda och fyra af bolaget valde ledamöter, jemte en ordförande, hvilken Vi, efter förslag af bolaget ä tre kunnige, verksamme och redlige män, vilja i nåder förordna. Afgiftstaxan må, sedan den blifvit stadfåstad, icke i någon mån förhöjas, utan Vårt bifall, och under oktrojens fortfarande ej heller nedsättas eller förändras utom bolagets medgifvande. I händelse fråga uppstår att utmed jernvägslinien genom statens försorg anbringa elektro-magnetisk telegrafinrättning, skall bolaget åligga att sådant afgiftsfritt tilläta. 10. Staten eger rätt att genom ombud, som at Oss utses, deltaga uti granskningen af förvaltningen utaf bolagets angelägenheter. 11. Efter förloppet af fyratio är ifrån den dag, då jernvägen fulländad öppnats för allmän trafik, äligger bolaget att såväl hufvudsom bi-banorna med tillhörande jord, byggnader, verkstäder och materiel af hvilken beskaffenhet som helst, i fullgodt skick till svenska staten under eganderätt aflåta, utan att dervid, ehvad staten under den föregående tiden mä hafva tillskjutit större eller mindre belopp, tillgodoajuta någon lösen eller annan vedergällning än som för det i 4 6 omförmälda fall möjligen kan komma att ega rum. Vill staten före utgängen af ofvan I nämnde är till sig lösa jernvägen, vare sädant äfven tillätet; dock skall i denna händelse lösesumman, derest öfverenskommelse icke på annat sätt träffas, sälunda bestämmas att, sedan egendomen blifvit värderad, af en utaf ojäfvige och sakkunnige personer bestående kommittå, hvars ledamöter utses till halfva antalet af Oss och till den andra hälften af bolaget, samt sjelfve utom sig välja en ordförande, och ifrån det af bemälde kommitte fastställda värde afräknats, hvad staten mä hafva till anläggningskostnadens amortering kontant tillskjutit, äterstäende värdebeloppet förhöjes med 25 procent. 12: Utom hvad här ofran blifvit stadgadt, ställe bolaget sig till efterrättelse hvad de af Oss för bolaget under denna dag i näder fastställda reglorsärskildt innebälla. s 13. Emot det att förberörde äligganden och förbindelser af bolaget noggrannt uppfyllas, bvarom af styrelsen för allm. vägoch vattenbyggnader på kronans vägnar kontrakt med bolaget kommer att upprättas, eger bolaget, jemte full dispositionsrätt till jernvägen med hvad dertill hörer under oktroj-tiden, att tillgodonjuta följande förmäner och rättigheter: a) att efter gällande lag och författningar till sig lösa och med eganderätt under oktrojtiden besitta den enskilde personer och korporationer nu tillhörige jord, som for jernvägs-anläggningen oundgängligen erfordras, — kunnande dock denna jord under tiden icke för gäld intecknas; b) att, utan kostnad eller ärlig ersättning, undfå upplåtelse af sädan för jernvägsanläggningen oundgärgeligen erforderlig, kronan tillhörig jord, som är under Vår och kronans omedelbara disposition; dock att, när frägan är om boställsjord eller annan åt enskild person med äborätt eller annorledes upplåten kronojord, ersättning derför bör af bolaget lemnas i enlighet med hvad Vär den 20 November 1845 utfärdade nädiga förordning, om jords eller lägenheisafstäende för allmänt behof, stadgar; skolande 27 S af denna förordning jemväl lända till efterrättelse i fräga om de utskylder till Oss och kronan, som för närvarande kunna åligga den jord, hvilken bolaget kommer att till sig lösa; c) att för jernvägsanläggningen kostnadsfritt begagna sädana ä kronans egor belägna kalkoch stenbrott, som kunna vara disponible; d) att för jernvägsanläggningens behof, till dess byggnad och underhäll, under de i författningarne föreskrifoe vilkor, anlägga och, på sätt tjenligast. finnes, dårifsa erforderliga verkstäder till förfärdigande af gjutgods, smiden, verktyg, redskap och allehanda nödiga materialier; e) att uppå skeende underd. ansökniogar, ätföljda af bestämda upp gifter ä behofvet, få, under kontroller, som då komma att i näder föreskrifvas, till riket tullfritt införa de machinerier, vagnar och verktyg, hvilka säsom modeller erfordras, äfvensom sädana för jernvägen behöfliga rails, lokomotiver, stäende ängmachiner och 8. k. turoplates, som ej af inhemsk tillverkning kunna fås till lika lägt pris och samma godhet; f) att för jernvägen erhälla srbetsbiträde af krono-arbetscorpserne i mån af tillgäng och uppå de vilkor, som vid deras användande för dylika arbeten vanligen bestämmas; g) att för enahanda ändamäl jemväl få använda manskap utur armen, sävidt aftal med vederbörande om frivilligt arbetsbiträde kan träffas och trupperne icke äro af militär tjenstgöring eller arbete för kronans räkning upptagae; h) svenska staten förbinder sig att, i bändelse under ett eller fiere af de fyratio är. som förflyta näst efter jernbanans fullän2

16 november 1852, sida 2

Thumbnail