Undersökning af hamnanliggningar vid Hult och CGetholmen. Bland de oafgjorda frågorna i afseende på jernvägen mellan Köping och Huli tro, som man vet, de angående banans riktning från Svartå till Hult samt om den bampplats vid Hults område, hvilken enligt rikets ständers beslut bör blifva banans ändpunkt vid Venern. I sistnämnde hänseende har kaptenen vid vägoch vattenbyggnadskåren A. Remmer, som baft uppdrag att i samråd med kaptenlöjtnanten vid flottan G; A. Hahn, verkstäl a undersökning om tjenligaste hamnplats och ändpunkt vid Venern för denna jernväg, till vägoch vattenbyggnadsstyrelaen inkommit med utlåtande i ämnet, jemte karta öfver Hultabugten och de särskilda ifrågakomna punkteroa, planer och förslager ro. m., för hvilka handlingar en sammandragen redogörelse är nförd i Svenska Tidningen, hvilken redogörelse vi här nedan reproducera. i Det hufvudeakliga res4:!tatet af berörde undersökning synes vara. bäde Hults lastageplats och Getholmen kiffa till bamnplatser begagnas, men att kos flrerna blifva högre på sednare än på förra 4 iet. De beräknas semligen för Getholmen Ul 150.000 och för Hults lastageplats till 120.000 rdr bko. Rörande de här förbigångna delarne utaf de afgifna betänkanderna och förslagen är på hvarje ställe antydan gjord inom parentes. 1. ; Till Kongl, Styrelsen öfver Allmänna vägoch vattenbyggrader. I ekrifselse af den 16 Juli d ä. bar K, styrelsen cordrat undertecknad att, i samräd med kaptenlöjtanten vid EK. M:ts Botta G. F. Höhn, verkstäla en stanna undersökning af jenligaste platsen förgdsået Bf em bamn och lastageplats vid bemmaret Hults stravd i Werern, med särskildt fästadt afseen4? på, att en större jornväg möjligen derstädes skulle.