Article Image
Varmlufts-skeppet Ericsson. Vi hafva i ett annat nummer meddelat en beskrifning på de at kapten Ericsson uppfunna varmluftsmachiner, som skola begagnas på det nya fartyg, hvilket i NewYork gått a: stapeln och fått hans namn, och hvilket just vid denna tiden i Oktober troddes blifva färdigt att anträda sin första resa. I anledning af det utomordentliga intresse, hvarmed alla underrättelser i detta ämne hos oss mottagas, tillägga vi nu en beskrifning på sjelfva fartyget, hemtad ur Meckanic:s Magazine, och författad af mr Beecher i Broklyn, bror till författarinnan af -Onkel Toms stuga,. Utan afseende på den speciella tillämpningen till detta fartyg, af den Ericssonska varmluftsmachinen, förklarar mr Beecher, att om uppfinningen visar sig svara mot hvad uppfinnaren väntar, så är den att anse för den störste missionär, som ännu blifvit utsändr. Öfver fartyget och varmapparatens förbållande till detta, yttrar han sig som följer: Ericsson liknar till sitt yttre ett sjöängfartyg al första klassen, mäbända litet nättare, smärtare och behagfullare än de vanliga. Det har hela utseendet af ett ängskepp, samma kontraster mellan svart och guld, samma böga bjulhus, hvarunder de röda jerabjulen och jernskoflarne framskymta, och samma halftackling för bruket af segel. Men inuti och inombords — hvilken olikhet! Ingen ånga, inga pannor att tillskapa änga, icke nägon plats för dem, i fall de behöfdes, Ingen rök och inga skorstenar som äro att tala om. Iatet hväsande och rämande, inga luftspräng, Hädanefter koromer allt att blifva torrt och fredligt, Sådant är varmluftsfartyget. Ett dyrbart

30 oktober 1852, sida 3

Thumbnail