Varmlufts-skeppet Ericsson.
Vi hafva i ett annat nummer meddelat en
beskrifning på de at kapten Ericsson upp-
funna varmluftsmachiner, som skola begagnas
på det nya fartyg, hvilket i NewYork gått a:
stapeln och fått hans namn, och hvilket just
vid denna tiden i Oktober troddes blifva fär-
digt att anträda sin första resa. I anledning
af det utomordentliga intresse, hvarmed alla
underrättelser i detta ämne hos oss mottagas,
tillägga vi nu en beskrifning på sjelfva farty-
get, hemtad ur Meckanic:s Magazine, och för-
fattad af mr Beecher i Broklyn, bror till för-
fattarinnan af -Onkel Toms stuga,. Utan af-
seende på den speciella tillämpningen till detta
fartyg, af den Ericssonska varmluftsmachinen,
förklarar mr Beecher, att om uppfinningen vi-
sar sig svara mot hvad uppfinnaren väntar,
så är den att anse för den störste missionär,
som ännu blifvit utsändr. Öfver fartyget och
varmapparatens förbållande till detta, yttrar
han sig som följer:
Ericsson liknar till sitt yttre ett sjöängfartyg al
första klassen, mäbända litet nättare, smärtare och
behagfullare än de vanliga. Det har hela utseen-
det af ett ängskepp, samma kontraster mellan svart
och guld, samma böga bjulhus, hvarunder de röda
jerabjulen och jernskoflarne framskymta, och samma
halftackling för bruket af segel. - Men inuti och inom-
bords — hvilken olikhet! Ingen ånga, inga pannor
att tillskapa änga, icke nägon plats för dem, i fall de
behöfdes, Ingen rök och inga skorstenar som äro att
tala om. Iatet hväsande och rämande, inga luft-
spräng, Hädanefter koromer allt att blifva torrt och
fredligt, Sådant är varmluftsfartyget. Ett dyrbart