Article Image
fyra ångpannor, hvardera om 40 fots läng
och 4 fots diameter: — och likväl inneslute
regeneratorn, med hela sin stora yta, inom :?
kubikfots rymd, eller mindre än 1,920 af d
fyra ångpannornas volym.
I sammanhang med omnämnda öfverflyttnin;
af värme står en upptäckt, som med skäl ka
anses för en af de märkvärdigaste i naturkun
skapen. Upptäckaren, kapten Ericsson, ha
för längesedan utrönt — och derpå grunda
den förnämsta delen af sin caloric-machin —
att atmosferisk luft och andra permanenta ga
ser. kunna, under strömmandet genom el
sträcka af endast 6 tum, och på en tid af el
blott .j:dels sekund, upptaga eller afgifv:
omkring 400 graders: värme. Han är den för
ste som upptäckt denna underbara vexelver:
kan emeilan värme och gas, hvarförutar de:
atmosferiska luftens upphettning icke skull
kunnat begagnas som drifkraft. Skälet är på
tagligt. Innan luften utvidgats genom värme
kan den icke verka på pistonen; men om nå
gon längre tid behöfdes till upphettningen
skulle pistonens rörelse blifva allt för lång
sam att åstadkomma någon brukbar effekt
Kapteri Ericsson har emellertid bevisat at
värme kan meddelas atmosferisk luft och den:
nas utvidgning derigenom åstadkommas med
nästan elektrisk hastighet; och att luften der
före är utomordentligt tjenlig att åt alla slag:
machinerier meddela den hastigaste rörelse som
kan ästundas.
Fartyget, som snart blir färdigt, är det mes
utmärkta, och företrädesvis i afseende på styr
ka, som någonsin blifvit bygdt i detta land
Machinerna intaga en sådan ställning i farty-
gets midt, att fartygets form här kunnat blifve
mycket bättre än i vanliga ångfartyg. Skepps:
byggaren har begagnat sig häraf, för att mec
tillärnpning af den såkallade våglinien, hos
fartyget förena snabbhet med betydlig dräg-
tighet och styfhet. Till ytterligare förstärk-
ning är hela fartyget bandadt med ett anta
platta jernstänger, infällda diagonalt i timret
ipå omkring tre fots afstånd från hvarandre
:och förenade med bultar i alla korsningspunk:
terna. Hela machineriet är inneslutet i ett sär
skildt rum om 76 fots längd och 18 fots bredd.
på ett sådant sätt, att stort utrynme är lem.
nadt på ömse sidor för salonger utåt hela dess
längd; med oafbruten genomgång från förn
till aktern på begge sidor. Bränslet förvaras
i skeppets botten, och härigenom blir allt de
öfriga af fartyget ledigt till mottagande a
fraktgods och passagerare. Den långsamms
förbränning som användes vid caloricmachi-
ner, gör den höga skorstenen öfverflödig; dess
plats intages af ett kort rör. Frånvaron af
ånga gör grannskapet med en caloricmachir
mycket angenämare än grannskapet af en ång-
machin; men särskildt bör anmärkas den luft-
vexling inombords, som caloricmachinen be-
räknas åstadkomma genom matarecylindrarne:
sugning. Denna luftvexling anses nämliger
ombyta mer än 60 tons luft i hvar timme;
Kapten Ericsson fästade vår uppmärksamhet
härpå och lemnade oss med detsamma några
sifferuppgifter, dem vi tro våra läsare behöfva
lika mycket som vi sjelfva, för att fatta möj-
ligheten af en så stor luftrörelse. Hvarje ma-
tarepiston har en yta om 102 qvadrotfot och
ett slag af 6 fot; 612 kubikfot luft indrages
derföre i machinen vid hvart slag, och om
machinen gör 14 slag i minuten,insugas 8568
kubikfot. Men machinen har fyra matarecylin-
drar, hvilka, efter nyssnämnda beräkning, insu-
za tillsammans 34,272 kubikfot, eller 2,056,320
kubikfot i timmen. Tretton och en half ku-
bikfot atmosferluft väga omkring ett skålpund,
och häraf följer att 68 tons luft insugas af
machinen hvar timme från skeppets inre och
utdrifvas i atmosferen. Verkan af detta utom-
ordentliga ventilationssystem, till underhållande
af frisk luft i fartyget, är sjelfklar.
Caloricmachinens enkla konstruktion och
den ringa åtgången på bränsle inskränka be-
hofvet af machinister och fyrare till mindre än
en fjerdedel mot hvad som erfordras för lika
stora ångfartyg. Till eldningen användes fö-
reträdesvis anthracit, som icke ger någon rök,
Vi granskade noggrannt eldningen under 60-
hästars-machinen, och kunde icke upptäcka
någon deraf härrörande rök. Europa har föga
tillgång på detta slags bränsle; och ur natio-
nell synpunkt är införandet af caloriemachiner
derföre af vigt för oss, som äga outtömliga
lager af anthracit ).
Följande uppgifter kunna meddelas angå-
ende skeppets storlek m. m. Längd 250 fot,
bredd 40 fot, djup 27 fot; drägtighet 2000
till 2200 tons, bjulens diameter 32 fot, hjul-
bredd 11, fot, hästkrafter 600, kolåtgång i
dygnet 8 tons, machineribesättning 10 man,
annan besättning 20 man, passagerareplats för
200 personer, men kan i händelse at behof
fördubblas, fraktrum för 1500 tons, kostnad
300,000 dollars.
Machinerna byggas af Hogg Delamater
och uppsättas under omedelbar tillsyn af kap-
ten Prickson: hvilken härvid leder allting.
Kapten Lauber, en väl bekant och mycket
aktad sjöofficerare, kommer att föra befälet.
John B. Kitching och andra äro de i företa-
get intresserade kapitalisterna.
Den vetenskapliga och kommerciella verl-
den härstädes afvaktar med högsta nyfikenhet
utgången på detta stora försök med caloric-
machinen. Lyckas det, så äro ångmachiner-
nas dagar räknade, och man har ej vidare att
befara explosioner och förbränmingar af ång-
fartyg. Den stora kostnadsbesparingen måste
snart införa det nya machineriet öfverallt, och
) Hos coakes träffas likväl samma egenskap som hos
anthracit, att brinna utan rök och med stark hetta;
denna allmänna biprodukt vid gasverken erbjuder
följaktligen ett vederlag för anthracit, der den sed-
nare ej förekommer i naturen. Red.
Thumbnail