Article Image
fyra ångpannor, hvardera om 40 fots läng och 4 fots diameter: — och likväl inneslute regeneratorn, med hela sin stora yta, inom :? kubikfots rymd, eller mindre än 1,920 af d fyra ångpannornas volym. I sammanhang med omnämnda öfverflyttnin; af värme står en upptäckt, som med skäl ka anses för en af de märkvärdigaste i naturkun skapen. Upptäckaren, kapten Ericsson, ha för längesedan utrönt — och derpå grunda den förnämsta delen af sin caloric-machin — att atmosferisk luft och andra permanenta ga ser. kunna, under strömmandet genom el sträcka af endast 6 tum, och på en tid af el blott .j:dels sekund, upptaga eller afgifv: omkring 400 graders: värme. Han är den för ste som upptäckt denna underbara vexelver: kan emeilan värme och gas, hvarförutar de: atmosferiska luftens upphettning icke skull kunnat begagnas som drifkraft. Skälet är på tagligt. Innan luften utvidgats genom värme kan den icke verka på pistonen; men om nå gon längre tid behöfdes till upphettningen skulle pistonens rörelse blifva allt för lång sam att åstadkomma någon brukbar effekt Kapteri Ericsson har emellertid bevisat at värme kan meddelas atmosferisk luft och den: nas utvidgning derigenom åstadkommas med nästan elektrisk hastighet; och att luften der före är utomordentligt tjenlig att åt alla slag: machinerier meddela den hastigaste rörelse som kan ästundas. Fartyget, som snart blir färdigt, är det mes utmärkta, och företrädesvis i afseende på styr ka, som någonsin blifvit bygdt i detta land Machinerna intaga en sådan ställning i fartygets midt, att fartygets form här kunnat blifve mycket bättre än i vanliga ångfartyg. Skepps: byggaren har begagnat sig häraf, för att mec tillärnpning af den såkallade våglinien, hos fartyget förena snabbhet med betydlig drägtighet och styfhet. Till ytterligare förstärkning är hela fartyget bandadt med ett anta platta jernstänger, infällda diagonalt i timret ipå omkring tre fots afstånd från hvarandre :och förenade med bultar i alla korsningspunk: terna. Hela machineriet är inneslutet i ett sär skildt rum om 76 fots längd och 18 fots bredd. på ett sådant sätt, att stort utrynme är lem. nadt på ömse sidor för salonger utåt hela dess längd; med oafbruten genomgång från förn till aktern på begge sidor. Bränslet förvaras i skeppets botten, och härigenom blir allt de öfriga af fartyget ledigt till mottagande a fraktgods och passagerare. Den långsamms förbränning som användes vid caloricmachiner, gör den höga skorstenen öfverflödig; dess plats intages af ett kort rör. Frånvaron af ånga gör grannskapet med en caloricmachir mycket angenämare än grannskapet af en ångmachin; men särskildt bör anmärkas den luftvexling inombords, som caloricmachinen beräknas åstadkomma genom matarecylindrarne: sugning. Denna luftvexling anses nämliger ombyta mer än 60 tons luft i hvar timme; Kapten Ericsson fästade vår uppmärksamhet härpå och lemnade oss med detsamma några sifferuppgifter, dem vi tro våra läsare behöfva lika mycket som vi sjelfva, för att fatta möjligheten af en så stor luftrörelse. Hvarje matarepiston har en yta om 102 qvadrotfot och ett slag af 6 fot; 612 kubikfot luft indrages derföre i machinen vid hvart slag, och om machinen gör 14 slag i minuten,insugas 8568 kubikfot. Men machinen har fyra matarecylindrar, hvilka, efter nyssnämnda beräkning, insuza tillsammans 34,272 kubikfot, eller 2,056,320 kubikfot i timmen. Tretton och en half kubikfot atmosferluft väga omkring ett skålpund, och häraf följer att 68 tons luft insugas af machinen hvar timme från skeppets inre och utdrifvas i atmosferen. Verkan af detta utomordentliga ventilationssystem, till underhållande af frisk luft i fartyget, är sjelfklar. Caloricmachinens enkla konstruktion och den ringa åtgången på bränsle inskränka behofvet af machinister och fyrare till mindre än en fjerdedel mot hvad som erfordras för lika stora ångfartyg. Till eldningen användes företrädesvis anthracit, som icke ger någon rök, Vi granskade noggrannt eldningen under 60hästars-machinen, och kunde icke upptäcka någon deraf härrörande rök. Europa har föga tillgång på detta slags bränsle; och ur nationell synpunkt är införandet af caloriemachiner derföre af vigt för oss, som äga outtömliga lager af anthracit ). Följande uppgifter kunna meddelas angående skeppets storlek m. m. Längd 250 fot, bredd 40 fot, djup 27 fot; drägtighet 2000 till 2200 tons, bjulens diameter 32 fot, hjulbredd 11, fot, hästkrafter 600, kolåtgång i dygnet 8 tons, machineribesättning 10 man, annan besättning 20 man, passagerareplats för 200 personer, men kan i händelse at behof fördubblas, fraktrum för 1500 tons, kostnad 300,000 dollars. Machinerna byggas af Hogg Delamater och uppsättas under omedelbar tillsyn af kapten Prickson: hvilken härvid leder allting. Kapten Lauber, en väl bekant och mycket aktad sjöofficerare, kommer att föra befälet. John B. Kitching och andra äro de i företaget intresserade kapitalisterna. Den vetenskapliga och kommerciella verlden härstädes afvaktar med högsta nyfikenhet utgången på detta stora försök med caloricmachinen. Lyckas det, så äro ångmachinernas dagar räknade, och man har ej vidare att befara explosioner och förbränmingar af ångfartyg. Den stora kostnadsbesparingen måste snart införa det nya machineriet öfverallt, och ) Hos coakes träffas likväl samma egenskap som hos anthracit, att brinna utan rök och med stark hetta; denna allmänna biprodukt vid gasverken erbjuder följaktligen ett vederlag för anthracit, der den sednare ej förekommer i naturen. Red.

22 september 1852, sida 3

Thumbnail