Article Image
la TIKSACAB, HOVUKCL siStOcmnaa mal jernvagens och
I framätsträfvandets motståndare, enligt tit. utsago,
ännu i yttersta stunden lära hafva äsyftat och mä-
.I hända ännu ej öfvergifvit, ehuru användandet af det
Jabsoluta veto blifvit dem en cmöjlighet.
Till tit. egen och dess vänners tillfredsställelse,
som möjligen genom sitt inflytande och kraften af sin
löfvertygelse om det rätta bidragit till frågans lyck-
liga lösning tills vidare, är jag i tillfälle att meddela,
det utsigten till jernvägsanläggningens snara företa-
I gande och fullbordan redan lifvat hägen för nya in-
dustriella företag inom orten, så att nämligen, enligt
I hvad tillförlitliga personer meddelat, ett bolag hos
T bergmästareembetet anmält sig ämna anlägga ett vals-
I verk i större skala för uträckning af 15,000 å 20,000
skeppund stäng- och manufakturjern vid Degerfors i
Carlskoga socken, äfvensom att förberedelser vidtagas
för en masugns uppförande på samma ställe; likväl
allt i den fasta öfvertygelse hos anläggarne att jern-
l vägens ännu omtvistade och oafgjorda ledning ät
denna punkt skall blifva en nödvändig följd af de
fördelar, som derigenom beredas ej mindre ät en vid-
sträckt och industriell bergslagsort än ät sjelfva jern-
banan och staten säsom dess egentliga ägare. —
Detta förhällande jemte tit. uppmaning har föranledt
mig att taga nägon kännedom om den förenämnda
tvistefrägan, så mycket hellre som jag förut ansett
för det hela temligen likgiltigt, huruvida jernvägen
enligt kommitterades förslag skulle anläggas frän
Svartå öfver Degerfors och Björneborg till Gethol-
men, eller enligt grefve von Rosens och advokatfiskal
Rydqvists äsigt från Svartå öfver Nysuod och Bäck
till Hult. På detta sätt har jag ock kommit i till-
fälle att efter egen öfvertygelse besvara tit. fråga om
fördelarne och olägenheterna af den ena eller andra
sträckningen, dervid jag likväl nödgas reservera mig
i afseende på de upplysningar, som den ännu icke
afslutade undersökningen om lokalen för jernvägens
ledning ät Degefors och Björneborg kan lemna, utan
förutsätter att väglängden och anläggningskostnaden
öfverensstämma med kommitterades uppgifter.
Utom de skäl, hvilkas giltighet endast af lokalun-
dersökning och kostuadsberäkning kan bestämmas, an-
för man såsom hufvudgrunder emot Degerfors-linien,
att den påräknade transitofarten emellan banans änd-
punkter skola förminskas genom den ökade vägläng-
den samt att den framtida utsträckningen af banan
till Westergöthland icke kan äga rum på sätt grefve
Rosen föreslagit vester om sjön Skagern öfver Gull-
späng till Hajstorp vid Götha kanal, hvilken rigtning
för banans fortsättning till Götheborg den aktade re-
servanten: emot pluralitetens äsigt inom -kommitteen
antagit säsom den fördelaktigaste. — Det sistnämnda
skälet till Nysundsliniens företräde anser jag vara i
det närmaste undanröjdt, ätminstone sä vidt det i
fråga om Köping-Hult-linien kan komma under öf-
vervägande, derigenom att Skaraborgs läns innevä-
nare sjelfve, alltifrån den stund då frägan blef före-
mål för offentlig diskussion och nu sednast på mötet
i Skara, tydligen tillkännagifvit sig önska direkt
kommunikation med nägon punkt på jernbanan inom
Nerike, ätminstone icke vestligare än Svartå, hvilken
önskan svärligen lärer kunna lemnas utan afseende,
då den instämmer med banans förläggande utefter
kortaste vägen emellan Stockholm och Götheborg. —
Att äter en half mils längre väg, som ästadkommer
en fjerdedels timmas tidsutdrägt samt ökade utgifter
af 8 sk. för första, 4 sk. för andra eller 2 sk. för
tredje klassens passagerare och 2 sk. banko pr sk
fraktgods, icke är nägon fördel lärer ej förnekas,
men kan ej heller tillerkännas egenskapen att vara
nägot väsendtligt hinder emot banans begagnande, sä
länge intet annat dermed täflande kommunikations
medel erbjuder bättre vilkor. — Jag anser dertöre
att man tryggt kan antaga, det banan genom omvä-
gen ät Degerfors icke skall förlora någon enda pas-
sagerare eller något enda sk gods sf allt det, som
eljest kunnat komma att passera densamma frän sta-
tioner öster om Svartå till Wenern eller tvärtom, samt
att man företrädesvis bör bestämma sig för den linea,
som utan rubbning af hufvudsyftet, Mälaren och We-
nerns föreniovg, sprider verkningarne af jernbanan till
sä mänga delar af den mellanliggande trakten som
möjligt.
Den föreslagna linien åt Degerfors passeras tätt
invid fyra jernverk Öleboda, Öfre och Nedre Deger-
fors samt Björneborg, hvilka alla komma att begagna
banan: för sä väl utförseln af alla sina effekter, som
för tillförsel af en del spannemäl, viktualier, malm
och tackjern; genom vallsverket vid Degerfors blifver
dessutom alla de omkring sjön Möckeln och vid Let-
elfven intill Lidefors belägne verkens jernproduktion,
utgörande 15,000 å 20;000 sk koncentrerad på en
punkt invid banan; på samma ställe passeras Möckelns
vattendrag, som sätter banan i direkt beröring med
en stor del af Carlskoga vidsträckta bergslag; hvartil
kommer att Björneborgs förut betydliga jerntillverk-
ning numera ytterligare ökas genom den derstädes
uppförda masugn, der nästan endast Nora bergslags
malmer komma att försmältas, hvilka om banan. be
rörer Degersfors mäste derifrän forslas på densamma,
Under dessa förhällanden kan man utan fara för miss-
tag beräkna att Degerforslinien skall upptaga om-
kring 74,000 sk bergverkseffekter, som öfverhufvud:
komma att transporteras 1?, mil på jernvägen samt,
enligt de af kommitten antagne forlöner inbringa
vid pass 10,000 rdr banko utom det ej obetydliga be-
lopp som kommer att inflyta för transport af spanmäl
och andra varor, dels till de nämnde bruken, dels
till Öarlskoga och norr om Möckeln liggande orter;
detta allt oberäknadt den trafik; som inkommer på
kela linien öster om Svartä med destination till We-
nern eller tvärtom. -— I denna beräkning ingär icke
beller den förändring, som är en icke uteblifvande
följd af jernvägens dragning till Degerfors; nemligen
anläggning af en hästjernbana frän norra ändan af
Möckelns vattendrag upp till sydvestra delen af Nora
socken, hvarigenom tilloppet af landtbruks- och berg-
verksprodukter vid Degerfors sannolikt kommer: att
ökas med ätminstone hälften af förestäende belopp. —
Degerforslinien skulle sålunda utan öfverdrift kunna
antagas utsträcka sitt direkta inflytande icke allenast
till Carlskoga, utan äfven till Nora och en del af
Grythytte bergslager, hvilka alltså dervid fästa en
utomordentlig. vigt.
- Nysundslinien äter passerar endast OCronstorps: och
Jonsbols bruk på ?, mils afständ frän Wenern med
tillsammans 5000 sk jerntillverkning, men. ingen
enda för större industriella avläggningar tjenlig lokal,
jemförlig med Degerfors; ej heller nägon punkt der
en större varutrafik äger rum, som af jernvägen kan
upphämtas. Om Nysundslinien slutligen blifver an-
tagen och vall,verksanläggningen vid Degerfors: för-
denskull icke komreer till utförande, torde väl en del
af Ölsboda och Nedre Häkanbolsverkens effekter komma
ätt sommartiden begagna jernvägen från Nysund till
Wenern, men ingalunda de som produceras vid De-
gerfors eller der aflastas från sjön Möckeln, emedan
fraktkostnaden derifrån till Nysund och vidare på
jernväg till Wenern kommer att uppgä till 22!, sk.
banko pr sk, till hvilket pris godset kan utan om-
lassning forslas sommartiden frän Degerfors till Hult.
Man bör också ibägkomma att ett af banans bufvud-
ändamål, som uppgafs under diskussionen i Borgare-
ständet vid sistlidne riksdag, var att underlätta malm-
och tackjernstillförseln för vestra Wermland och Dals-
land, hvilket mäl lättast uppnås genom Degerfors-
linien på sätt kommitteens betänkande utvisar.
Härutaf kan tit. bedöma om icke Degerforslinien
äger bestämda företräden framför Nysundslinien, sä
väl för den af billiga transportmedel mest i behof
varande bergslagsorten som för jernvägens förmäga
att underhälla sig sjelf och minska statens ränteut-
gifter, helst inga skäl förekomma att-tillskrifva den
ringa omvögen nägot menligt inflytande på beloppet
af den större rörelsen emellan ändpunkterna vid de
stora vattendragen. Med mera skäl skulle man då
kunna sätta i fråga sädana olägenbeter af hufvudba-
nans böjning ned emot Arboga, ehuru jag för min
del icke vill jäfva de motiver, som föranledt kom-
mittån till afvikelse härutinnan från grefve Rosens)
-— e AQ mm 4 00 MR - NN - - a
An AA PR
Thumbnail