Article Image
la TIKSACAB, HOVUKCL siStOcmnaa mal jernvagens och I framätsträfvandets motståndare, enligt tit. utsago, ännu i yttersta stunden lära hafva äsyftat och mä.I hända ännu ej öfvergifvit, ehuru användandet af det Jabsoluta veto blifvit dem en cmöjlighet. Till tit. egen och dess vänners tillfredsställelse, som möjligen genom sitt inflytande och kraften af sin löfvertygelse om det rätta bidragit till frågans lyckliga lösning tills vidare, är jag i tillfälle att meddela, det utsigten till jernvägsanläggningens snara företaI gande och fullbordan redan lifvat hägen för nya industriella företag inom orten, så att nämligen, enligt I hvad tillförlitliga personer meddelat, ett bolag hos T bergmästareembetet anmält sig ämna anlägga ett valsI verk i större skala för uträckning af 15,000 å 20,000 skeppund stängoch manufakturjern vid Degerfors i Carlskoga socken, äfvensom att förberedelser vidtagas för en masugns uppförande på samma ställe; likväl allt i den fasta öfvertygelse hos anläggarne att jernl vägens ännu omtvistade och oafgjorda ledning ät denna punkt skall blifva en nödvändig följd af de fördelar, som derigenom beredas ej mindre ät en vidsträckt och industriell bergslagsort än ät sjelfva jernbanan och staten säsom dess egentliga ägare. — Detta förhällande jemte tit. uppmaning har föranledt mig att taga nägon kännedom om den förenämnda tvistefrägan, så mycket hellre som jag förut ansett för det hela temligen likgiltigt, huruvida jernvägen enligt kommitterades förslag skulle anläggas frän Svartå öfver Degerfors och Björneborg till Getholmen, eller enligt grefve von Rosens och advokatfiskal Rydqvists äsigt från Svartå öfver Nysuod och Bäck till Hult. På detta sätt har jag ock kommit i tillfälle att efter egen öfvertygelse besvara tit. fråga om fördelarne och olägenheterna af den ena eller andra sträckningen, dervid jag likväl nödgas reservera mig i afseende på de upplysningar, som den ännu icke afslutade undersökningen om lokalen för jernvägens ledning ät Degefors och Björneborg kan lemna, utan förutsätter att väglängden och anläggningskostnaden öfverensstämma med kommitterades uppgifter. Utom de skäl, hvilkas giltighet endast af lokalundersökning och kostuadsberäkning kan bestämmas, anför man såsom hufvudgrunder emot Degerfors-linien, att den påräknade transitofarten emellan banans ändpunkter skola förminskas genom den ökade väglängden samt att den framtida utsträckningen af banan till Westergöthland icke kan äga rum på sätt grefve Rosen föreslagit vester om sjön Skagern öfver Gullspäng till Hajstorp vid Götha kanal, hvilken rigtning för banans fortsättning till Götheborg den aktade reservanten: emot pluralitetens äsigt inom -kommitteen antagit säsom den fördelaktigaste. — Det sistnämnda skälet till Nysundsliniens företräde anser jag vara i det närmaste undanröjdt, ätminstone sä vidt det i fråga om Köping-Hult-linien kan komma under öfvervägande, derigenom att Skaraborgs läns innevänare sjelfve, alltifrån den stund då frägan blef föremål för offentlig diskussion och nu sednast på mötet i Skara, tydligen tillkännagifvit sig önska direkt kommunikation med nägon punkt på jernbanan inom Nerike, ätminstone icke vestligare än Svartå, hvilken önskan svärligen lärer kunna lemnas utan afseende, då den instämmer med banans förläggande utefter kortaste vägen emellan Stockholm och Götheborg. — Att äter en half mils längre väg, som ästadkommer en fjerdedels timmas tidsutdrägt samt ökade utgifter af 8 sk. för första, 4 sk. för andra eller 2 sk. för tredje klassens passagerare och 2 sk. banko pr sk fraktgods, icke är nägon fördel lärer ej förnekas, men kan ej heller tillerkännas egenskapen att vara nägot väsendtligt hinder emot banans begagnande, sä länge intet annat dermed täflande kommunikations medel erbjuder bättre vilkor. — Jag anser dertöre att man tryggt kan antaga, det banan genom omvägen ät Degerfors icke skall förlora någon enda passagerare eller något enda sk gods sf allt det, som eljest kunnat komma att passera densamma frän stationer öster om Svartå till Wenern eller tvärtom, samt att man företrädesvis bör bestämma sig för den linea, som utan rubbning af hufvudsyftet, Mälaren och Wenerns föreniovg, sprider verkningarne af jernbanan till sä mänga delar af den mellanliggande trakten som möjligt. Den föreslagna linien åt Degerfors passeras tätt invid fyra jernverk Öleboda, Öfre och Nedre Degerfors samt Björneborg, hvilka alla komma att begagna banan: för sä väl utförseln af alla sina effekter, som för tillförsel af en del spannemäl, viktualier, malm och tackjern; genom vallsverket vid Degerfors blifver dessutom alla de omkring sjön Möckeln och vid Letelfven intill Lidefors belägne verkens jernproduktion, utgörande 15,000 å 20;000 sk koncentrerad på en punkt invid banan; på samma ställe passeras Möckelns vattendrag, som sätter banan i direkt beröring med en stor del af Carlskoga vidsträckta bergslag; hvartil kommer att Björneborgs förut betydliga jerntillverkning numera ytterligare ökas genom den derstädes uppförda masugn, der nästan endast Nora bergslags malmer komma att försmältas, hvilka om banan. be rörer Degersfors mäste derifrän forslas på densamma, Under dessa förhällanden kan man utan fara för misstag beräkna att Degerforslinien skall upptaga omkring 74,000 sk bergverkseffekter, som öfverhufvud: komma att transporteras 1?, mil på jernvägen samt, enligt de af kommitten antagne forlöner inbringa vid pass 10,000 rdr banko utom det ej obetydliga belopp som kommer att inflyta för transport af spanmäl och andra varor, dels till de nämnde bruken, dels till Öarlskoga och norr om Möckeln liggande orter; detta allt oberäknadt den trafik; som inkommer på kela linien öster om Svartä med destination till Wenern eller tvärtom. -— I denna beräkning ingär icke beller den förändring, som är en icke uteblifvande följd af jernvägens dragning till Degerfors; nemligen anläggning af en hästjernbana frän norra ändan af Möckelns vattendrag upp till sydvestra delen af Nora socken, hvarigenom tilloppet af landtbruksoch bergverksprodukter vid Degerfors sannolikt kommer: att ökas med ätminstone hälften af förestäende belopp. — Degerforslinien skulle sålunda utan öfverdrift kunna antagas utsträcka sitt direkta inflytande icke allenast till Carlskoga, utan äfven till Nora och en del af Grythytte bergslager, hvilka alltså dervid fästa en utomordentlig. vigt. Nysundslinien äter passerar endast OCronstorps: och Jonsbols bruk på ?, mils afständ frän Wenern med tillsammans 5000 sk jerntillverkning, men. ingen enda för större industriella avläggningar tjenlig lokal, jemförlig med Degerfors; ej heller nägon punkt der en större varutrafik äger rum, som af jernvägen kan upphämtas. Om Nysundslinien slutligen blifver antagen och vall,verksanläggningen vid Degerfors: fördenskull icke komreer till utförande, torde väl en del af Ölsboda och Nedre Häkanbolsverkens effekter komma ätt sommartiden begagna jernvägen från Nysund till Wenern, men ingalunda de som produceras vid Degerfors eller der aflastas från sjön Möckeln, emedan fraktkostnaden derifrån till Nysund och vidare på jernväg till Wenern kommer att uppgä till 22!, sk. banko pr sk, till hvilket pris godset kan utan omlassning forslas sommartiden frän Degerfors till Hult. Man bör också ibägkomma att ett af banans bufvudändamål, som uppgafs under diskussionen i Borgareständet vid sistlidne riksdag, var att underlätta malmoch tackjernstillförseln för vestra Wermland och Dalsland, hvilket mäl lättast uppnås genom Degerforslinien på sätt kommitteens betänkande utvisar. Härutaf kan tit. bedöma om icke Degerforslinien äger bestämda företräden framför Nysundslinien, sä väl för den af billiga transportmedel mest i behof varande bergslagsorten som för jernvägens förmäga att underhälla sig sjelf och minska statens ränteutgifter, helst inga skäl förekomma att-tillskrifva den ringa omvögen nägot menligt inflytande på beloppet af den större rörelsen emellan ändpunkterna vid de stora vattendragen. Med mera skäl skulle man då kunna sätta i fråga sädana olägenbeter af hufvudbanans böjning ned emot Arboga, ehuru jag för min del icke vill jäfva de motiver, som föranledt kom mittån till afvikelse härutinnan från grefve Rosens) -— e AQ mm 4 00 MR NN a An AA PR

24 augusti 1852, sida 3

Thumbnail