Article Image
å mitt eget omdöme rörande undervisningens resulta
1 under sistförflutna 7 är, att jag ville derpå grun
något underdänigt yrkande af mig, att undervisn
gen mätte få fortfara efter den metod, som unc
.Jofvannämnde tid i Carlstads skola varit antagen;
flsynes jag dock vara berättigad, att i underdånigl
a lanföra detta mitt omdöme till mitt rävtfärdigant
. först för metodens införande och sedan för dess-v
i hällande under sä läng tid i läroverket. ;
Det skulle nemligen hafva varit oförsvarligt,
jag skulle hafva märkt, att metoden verkade Smenl
tlpå lärjungarnes framsteg eller seder, och likväl sku
hafva framhärdat att bibehälla densamma.
;; Endast för att fredas tör ett sädant ansvar, o eh:
Jgalunda för att framställa det säsom grund för pil
hällandet af metoden äfven framdeles, vägar jag i
TIför Eders Kongl. Maj:t i underdänighet förklara, -
ljag aldrig förmärkt nägot menligt inflytande af dc
-Inya metoden, men tvärtom trott mig alltifräm de:
linförande finna, att den på lärjungarnes icke blo
seder och flit, utan äfven på deras framsteg i ku
Iskaper haft ett ganska välgörande inflytande.
t Om andra haft ett annat omdöme derom, grunda
icke pä teoretiska äsigter, utan pä sjelfva verkligh
ten i skolan, om de der funnit häglöshet, törderfvac
Iseder, ringare framsteg, så har sädant aldrig för mi
blifvit anmäldt, ej heller på annat sätt kommit ti
min kännedom. : rss
) Visserligen har nägon olikket emellan lärjungarr
bådeiena och andra afseendet egt rum; en delhafv
visat mindre håg, mindre anlag, och säledes äfve
mindre framsteg, än andra. Men sädant mäste fir
nas i hvarje skola, och kan ej läggas den nya metc
den till last annorlunda, än att det här blir synbö
rare, än i gamla skolan, der alla lärjungarna flytt
på eri gäng, men derföre icke äro alla lika. Doc
äfven i detta afseende bar det synts mig, :om skull
den nya metoden hafva en större Nifgifvande kraj
och starkare väcka ynglingasinnet till flit och orden
lighet. Och om föräldrar, som se att deras söner för
bigäs af ändra lärjungar uti en metod, der hufvud
verkningen är täflan, tillskrifva detta icke den al
skade sonens egen bristande flit och fattningsgäfva
utan heldre den nya metoden, som under sädane för
hällanden icke släpper dem fram, synes icke helle;
en sädan klagan vara något säkert bevis på metodens
I förkastlighet.
Det är säledes för mig en fullkomlig nyhet, hvac
som nu i hast efter det sist slutade läseäret synes
tidningsuppsatser förutsättas, att det skulle stå illa
till i Carlstads läroverk. I sjelfva rektorsprogrammet,
som jag i underdänighet vägar bifoga, är visserligen
lärarnes omdöme på det bestämdaste uttaladt emot
den nya metoden, men, så vidt jag kan finna, endast
på teoretiska grunder. Ingenstädes uttalas i detta
program, på hvars öppna ton jag sätter det högsta
värde, det omdöme, att lärjungarnes framsteg varit
mindre, eller deras seder försämrade.
För att sätta detta förbällande utom allt tvifvel,
vägar jag i underdånighet bifoga uppgift på de be-
tyg, som lärjungarne vid sist afslutade läseär af sine
lärare erhållit, så väl vid den del af elementarläro
verket, der den nya metoden varit införd, som vid
den delen af gymnasium, som under förflutna läseär
valit qvar, men med samma läseär afgätt från läro-
verket.
Af dessa uppgifter ädagalägges, att af 102 lärjun
gar i den delen af Elementarskolan, der den nya me-
toden varit införd, hafva
För seder:
6 erhällit laudatur;
13 cum laude approbatur;
61 Pon sing laude approbatur;
19 -. approbatur;
3 admittitur com approbatione.
102.
För flit:
28 erhållit cum laude approbatur;
53 o non sine laude approbatur;
16 -: approbatur;
5 o admittitur cum approbatione.
102:
Säledes har i båda afseenden ingen enda erhällit
impelt admittitur.
På Gymnasium hafva af 14 ynglingar,
För seder:
1 erhållit cum laude Sperobatur:
7 o non sine laude approbatur;
approbatur.
Jas
14.
För flit:
5 undfått cum laude approbatur;
Fo non sine laude approbatur;
4. approbatur;
ku admittitar cum approbatione.
14.
Säledes har icke heller här en enda lärjunge gjort
ig förtjent.af admittitur, och i afseende på sederna
igen erhällit mindre betyg än approbatur.
Jag kan ej finna annat än att dessa resultater äro
hög grad tillfredsställande och att det omöjligen
an stå illa til vid ett läroverk, der lärjungarne er-
älla sådana betyg.
Jag känner visserligen icke bestämdt hurudant för-!
ällandet är vid andra läroverk i riket; men jag för-
wodar, att få läroverk finnas, der proportionsvis af
16 lärjungar ingen enda erhållit admittitur och icke l.
er än 3 elier 6 erhållit admittitur cum approbatione,
ien deremot 88 och 90 erhbällit non sine laude och
im laude approbatur samt laudatur. (Forts.)
BÅTTAGÅNGS- och POL
Thumbnail