r-Itvenne år sedan beslut fattades om den s
1-kailade nya metodens införande äfven vi
gymnasium, På samma gång som lärarne d
uppgjorde ett förslag till undervisningens ord
nnafide under de tvenne år, då föreningen a
0 läroverkets båda dittills strängt från hvarandr
- lafsöndrade afdelnitigar borde successivt för
siggå, och hvilket förslag af regeringen i Jul
i 1850 gillades, framlade de likväl äfven, un
nider inflytelsen af den mot reformen obenägn:
pluraliteten af lektorerne, en plan till lörover
stkets ordnande för framtiden efter de tvenn
Slårens förlopp, hvilken åsyftade ingenting min
. dre än godkännande på förhand af ett åter
-Igående i vissa delar till det gamla efter denn:
.Itid. K. M:t fann emellertid då icke skäl at
godkänna denna senare plan, utan lät tills vidare
-Ibero vid godkännandet åf öfvergångsförslage
-Iför de tvenne åren, hvilket äfven erhöll efor
e Istadfästelse,
pb) Dessa äro nu förflutna, och reaktionen har un-
der tiden uti skolfrågan likasom uti andra frågoi
t hämtat nytt mod och nya krafter. Måhända
oJhar i detta fall äfven det Hyligen skedda om-
bytet af chef för eeklesiastikdepartementet icke
tlså obetydligt bidragit att öka det förra i sam-
-Ima mån som man antagit att de senare häri-
genom vunno en mäktig förstärkning. Plu-
raliteten åf lärarne i Carlstad hafva åtminstone
;Jansett den närvarande konjunkturen gynnande
för att göra en riktig stormlöpning emot det
nya skolsystemet. Till- desto mera förstär-
Ikande af effekten har denna löpning inom den
Ikorta tiderymden af några veckor redan skett
uti icke mindre än 3:ne särskilda omlopp.
IDet första af dessa omlopp skedde uti ett af
Ilöroverkets nuvarande rektor br Millen till
årsexamen den 11 sistlidne Juni utfärdadt pro-
gram; det andra uti en adress till det i samma
månad härstädes församlade allmänna lärare-
mötet; det tredje, och såsom man hoppas af-
görande, består uti enny framställning till
Kongl. Maj:t af lärarekollegiet, hvaruti, med
anledning deraf att de tvenne öfvergångsåren
nu äro tilländalupna och under åberopande a!
den erfarenhet, som under tiden ytterligare
skall hafva vunnits om den nya läroverksför-
fattningens förmenta otjenlighet, pluraliteten
af lärarne nu förnyar förslaget om hufvudsak-
ligt återgående till den gamla skolans klass-
läsning åtminstone för dea så kallade lärda
linien.
Vid öfversändandet till Kgl. Maj:l af denna
sistnämnda framställning af lärarekollegiet, har
läroverkets eforus biskop Agardh beledsagat
densamma med ett utlåtande, hvaraf vi för-
skaffat oss del och som vi funnit i flera af-
seenden vara förtjent af allmänhetens upp-
märksamhet. Vi meddela det derföre här ne-
dan och torde framdeles! återkomma till ett
eller annat af de ämnen; som deruti blifvit
belysta: :
Biskop Agardhs underdåniga utlåtande är af
följande lydelse: t
: Stormäktigste allernådigste Konung!
Sedan, med anledning af Eders Kongl. Maj:ts nä-
diga cirkulärbref den 6 Juli 1849, herrar lärare vid
härvarande elementarläroverk under den 4 Juni 1850
till mig afgifvit en plan till läroverkets reglering, in-
nehällande hufvudsakligen, att den så kallade nya
lärometoden, eller den metod, uti hvilken ämnesläs- .
ning för lärjungar och friflyttning är antagen, som
redan i 5 är förut varit i nederskolan införd, skulel,
fortfara till dess lärjungarne hunnit afgå frän, däva-
rande gymnasium, hvartill överfgängen från nederskolan
emellertid skulle upphöra, hvilket ansägs inträffa är!
1852, men att derefter en annan reglering skulle införas
med blandade läsordningar efter gamlå och nya me-
toden, bade jag, på grund af 4:de momentet i för-
utnämnde nädiga cirkulärbref, stadfästat den förra
delen af detta förslag, eller den föreslagna reglerin-
gen af undervisningen för de 2 ären, men deremot
ej ansett mig kunna stadfästa den andra deri före-
slagna regleringen, som skulle taga sin början är
1852; hvilken af mig vidtagna åtgärd af Eders Kongl.
Maj:t, genom nådigt bref af den. 19 Juli 1850, blif-
vit i näder gillad. -
Till följe häraf, och då den tid nu är förfluten, för S
Wwilken den sälunda stadfästade läsordningen var gäl-1
ande, erfordras att för nästföljande läseär en ny be-.
stämmelse rörande läsordningea-fastställes, med an-i
edning hvaraf härvärande ordinärie hrr lärare afgif-!k
vit ett nytt, härhos underdänigst bifogadt förslag, !
ufvudsakligen innehållande, att för de lärjungar, som
illhöra den lärda skolan, eller nu så kallade lärda h
inien, skulle undervisningen, med undantag af hi-n
toria och matematik, ätergå till den gamla klass-!1
kolans, men för den praktiska skolan eller linien,M
kulle deremot den nya metoden, eller friflyttning,
vibehällas. ec
Denna bhrr lärares framställniog har jag icke vä-
sat stadfästa, utan att densamma Eders Kongl. Maj:ts
öga afgörande i underdänighet underställa.
För min del hade jag önskat, att undervisningen
unnat få fortfara, i det skick den hittills sedan 7 är
härvarande läroverk fortgätt, intilldess Eders Kongl.
laj:t täckes i nåder utfärda en allmän skolordning
ör aila rikets läroverk. Ombyten äro icke alltid nyt-
iga; och då ofvannämnde skolordning sannolikt synes
nart vara att i underdänighet förvänta, skulle det
u föreslagna ombytet af lärometod, äfven i fall en
nnan läsordnings införande vore öfvervägande nyttig,
cke hafva hunnit att stifta något särdeles gagn. 1
Icke heller Kar jag haft nägon anledning att för-!S
noda, att den, sedan 7 är i nederskolan och ne
8
ÅS
;
J
SS QQ
rr
edan äfven uti de högre kurserne, införda nya me-
den visat något menligt inflytande, hvarken på
irjungarnes framsteg i studier, eller på deras helsa, !
ler på deras flit, eller på deras seder, sä att deraf
n
kulle kunna hämtas nägon grund till en ätergängs
än den nu öfrer hela skolan, utom i två preliminär- 3
lasser, införda nya metoden, tillbaka till den gamla gl
lassläsningen. ; . s
Jag vill-dervid icke. äberopa hvad jag för egen del
unnat inse och erfara rörande läroverkets tillständ, M!
nnorlunda än såsom grund för min egen öfvertygelse. m
ag känner iner än väl, att man kan anse mitt om- ler
öme i detta afseende för jäfvigt, enär det var jag, fc
m i 1827 ärs kommitt för läroverkets öfverseende
rst väckte träga om den så kallade ämnesläsningens
förande i elementarläroverken, äfvensom det var jag, e
m föranledde dess införande vid Carlstads neder- ja!
ola, hvadan, under sådane förbällanden, jag af enihi
anska allmän mensklig svaghet skulle kunna vara Sj
jjd för att se den nya metodens resultater i ett d
usare skick, än de mähända visa sig för andra.
edgifvande detta, torde det ej heller nekas, att!C
mma förhållande kunde ega rum på andra sidan. St
Ehuru jag sålunda icke lägger en så stör vigt på g!
NESS TIENRER NT FOS GASER TSV INNE ANTENNEN PEN
ånga herrans år. Bedrägliga sken! Dag!ja
ån dag försvagas jag; se på mina stackarsvö
en, de äro ju som pionar! tillade han med
2 gorgsen blick på sina vackra och välrun-jer
ide vader. Mitt bröst är mvcket angripet. ri