7458 tunnor 1851. Totalimporten till denna hamn
steg till:
4 1850: 1851:
Från Östersjön . . e -i- 24,728; 35,037.
Archangel .s . . je i . 8;193. 15,267.
: Summa tunnor 32,921. 50;304.
som utvisar ett högst betydligt öfverskott i tillförseln
under det sednare et. Priset höll sig för det mesta
mellan 16 sh. och 17 sh. sterl. pr tunna.
Stångjerns-importen till Storbritannien steg 1850 till
det ansenliga qvantum af 40,279 tons och öfverskred
således med 6214 tons införseln under det nästföre-
gående äret, som var 34,065 tons. Afdragande frän
den förstoämnda summan 5000 tons, som är unge-
fårliga qväntiteten af stängjern, hvilket ärligen an-
länder - från öfriga delar af verlden utom Sverige,
återstår: således 35,279 tons såsom representerande
importen från nämnde rike är 1851. Häraf exporte-
rades åter 4813 tons och följaktligen blefvo vid passl;
30,466 tons af svenskt stångjern förlidet är införda
till. förbrukning. i Storbritannien. Under den tidigare
delen-af året, då kontrakterna med manufakturhusen
i Sheffields förnämligast upprättades, höllo sig pri-
serna å ståljern temligen höga och det gitves säledes
anledning förmoda att tillverkarne af denna vara i
Sverige blefvo väl betalda. Längre fram på året af-
tog-verksamheten i Sheffields och stäl samt stälpro-
dukter afsattes långsamt och utan fördel; priserna
föllo och jag fruktar att stäljern af ordinära stämplar
kommer att för en tid säljas med svårighet och till
minskade priser. Skilnaden i värde är i närvarande
stund 5 till 10 procent mot samma tidpunkt i 1851,
och stämplar, som då med lätthet hemtade 12 å
12: 10 s..i Sheffield, kunna nu med möda bortslutas
rmot .en nedsättning i pris af 1 Sterling pr-ton.- I
betraktande af den öfverflödiga tillgången på pennin-
gar samt det allmänna välstånd som utvecklar sig
bär, icke mindre än i Nordamerikas Förenta Stater,
hvilka båda länder äro de förnämsta afnämare af
stålvaror, är jag likväl af den tanka, att förlagen
af förenämnde jernsort mäste inom kort aftaga och
att handeln frampå hösten torde antaga en mera
gynnsam gestalt. Proportionen af vanligt stångjern,
importeradt från Sverige, antager jag hafva varit
mindre i 1851 än de föregående ären. Handeln med
denna vara hade föga liflighet och om äfven den of-
van anförda äterutförseln anses att på det hela taget
Bafya bestätt af nämnde sort, fruktar jag ändock att
ansenliga förlager äterstä, hufvudsakligen päåbrittiska
spekulanters händer. Gällande priset under året var
omkring 12 pr ton, men mänga partier afyttrades
3 ankomst å 5—10 sh. pr ton mindre, blott för att
blifva dem qvitt.
Etterföljande tabell gifver en detaljerad ötversigt af j
importen -och exporten af stängjern under äret 1850.
För sistförflätna äret har jag ännu ieke kunnät er-
hålla en sädan, dock torde proportionerna på det hela ;
kunna autagas att hafva varit liknande, om man un-;
dantaäger en betydlig tillvexti införseln frän Sverge
och en minskning i totalsumman af återutförseln som
förat blifvit antydt.
hel:
till
tike
85-
Af
upp
gus
ha
K Import. Export.
Sverge. . - tons 28,659. Frankrike . tons 47.
Norge . . 91. Spanien . ö
Ryssland 4660. Italien . . 203.
Danmark . - 232. Joniska öarne 157.
Preussen . . 131: Grekland — 212.
Hansestäderna 93. Turkiet 0 s 55.
Spanien . . ä 125. Maröceo . . 70.
Frankrike. . 6. Ostindien . 3920.
Öfriga länder 68. Förenta Staterna 761.
Canada .o 145.
Öfriga länder 349.
Tons 34,065. Tons 5,996.
Den vanliga importen af smölistycken för stälträds-
dragning egde rum frän Norge i 1831, men blott ett
högst obetydligt parti norskt stängjern faun sia vägt,
hit under äret, då denna vara hemtar mera lönande
priser i Förenta Staterna.
-; Stälpriserna höllo sig emellan 14, 10 sh. och
-15-pr tons. Hela tillförseln af denna vara till Stor-j
britannien steg till 1085 tons är 1851 mot 49 tons i
1850 och 1012 tons 1849.
De jernvägsföretag som nyligen blifvit bragta äl
bane säväl i. Sverge som i Norge, gifva mig anled-
ning tro:att några statistiska detaljer öfver Storbri
tabniens- vidt utgrenade jernvägssystem här torde vara
på sin plats:
Jernvägslinierna i Storbritannien och Irland ut
sträcka sig. till en sammanräknad längd af 6928 en-
gelska mil, hvaraf bruttoinkomsten under sista äret
uppgick till öfver fjorton och en half millioner Ster!.
eller-omkring 2103 pr mil ötverbufvud. Inkom-
sterna hafva på de sednaste tio ären tilltagit i föl-
jande förhållande :
År 1842 Sterl. 4,341,781.
1843 4,842,650.
181it 5,610,980.
1845 6,669,230.
v 1846. 7,689,870.
1847 .. 18,970,671.
1848 — 10,059,000.
1849 11,013,820.
1830 - 12,707,990.
1851 — 14,567,910.
således en summa af mer än 10 millioner -Sterl.
tillvext sedan 1842 eller i medeltal öfver en million
ärlig tillökning. Under samma tidrymd ökades jem-
vägarnes, längd på följande sätt :
År 1842 förefanns en sträcka af 1510 cngelskamil
jernväg i full verksamhet. Härtill kommer
56 mil under äret 1843.
194 1844.
263 1845.
593 1846.
839 1847.
9275 1848.
834 1849.
1099 1850.
280 1851.
Det faller härvid i ögonen att tillvexten i ärlig
jakomster från slutet af. 1850 till utgången af 1851,
. utgörande en summa af ej mindre än 1,809,925
Sterl., säledes större än något föregående ärs, icke
står i förhållande till det jemförelsevis ringa tillägget
af 280 mil jernväg under sammma period. Om också
den utsträckning som banorna erhöllo under det näst-
föregående året mycket bidragit härtill, så torde lik-
väl detta för jernvägsbolagen så gynnsamma resultat
förnämligast få tillskrifvas den utomordentliga trafik
som härflöt från verldsexpositionen. Den jemförelse-
vis mot de föregående åren obetydliga utsträckning
af jernvägslinieråa i 1851, bestyrker för öfrigt min,
på ett annat ställe gjorda anmärkning, att den stora
tillvext i förbrukningen af trävaror som under samm2
är egde rum, ingalunda härledde sig frän nägra vid-
sträckta företag af nämnde slag.
Anläggningskostnaden för jeribanor har under ena-
handa period af tio är visat sig vara i medeltal
är 1842 pr engelsk mil 34,690 sterl.
1843 36,360
( 1844 a 355670
1845 35,070
18146 , 31,860
1847 . 31,700
1848 34,234
1849 35,214 op
1850 i on 35229 M
v 1851 35,058 o
eller med sammanslående af alla dessa tal 34,508.
ANSE NING DE BELCETS Fig) NER ARS SSP Ol
T
s
I
1
1