detta. alseende qgvarhöllo en förut -Oacntugen III
konung och ständer, yttrad : meniog. Emellertid varl
motständet. ganska kompakt, och det var derföre denn
gängen Konungens ord, som i fullkomligt konstitutio-
nel ordning nedlade tyngden i vigtskälen och afgjorde
ärendet på sätt som skett. Vid sådant förhållande
kan det icke sätas i fråga, att ju icke den medelväg
som blifvit vald innefattar fullkomligt .fair play;
och det är frän denna synpunkt, som, vi vilja tage
oss den friheten att här skärskäda densamma.
Lätom oss säledes gå tillbaka till den tidpunkt, dä
rikets ständers skrifvelse i ämnet öfverlemnades till
regeringen, eller i sistlidne September månad. Jern-
vägarnes motständare voro dä. som : allramest ; förbit-
trade öfver det af rikets ständer fattade beslut; der
skreks frän alla landsändar. att saken var outredd:
att man beslutat efter ett hugskott m. m. d. Peti-
tioner inkommo om vägens sträckning till Arboga,
till Christinehamn, till Mariestad. Konseljen var in-
komplett. och underhandlingar redan började med en ai
jernvägarnes mest framstäende fiender om inträde
rädet.. Var det väl då öfverraskande, att regeringer
till en början öfverlemonade ärendet att utredas af er
kommitte, dertill persoher kallades, hvilka åtminstone ;
dorde anses bäde säsom sakkunnige, opartiske och ni-
tiske. . Kommitterade erhöllo en ganska vidsträckt
instruktion jemte befallning att skyndsamt afgifva sit!
utlätande. Det: hörer till ett annat kapitel, huruvidt
Fegeringen misstagit sig eller icke i valet af åtmin-
stone den som skulle leda kommittens arbeten. Der
saken kommöer väl äfven en gäng ätt behörigen :be-
lysas, men :behöfs icke för ändamälet af;denna fram-
ställning. Nog af, ;kommittens betänkander i stället
för att blifva färdigt, säsom åsyftadt och utom all:
tvifvel möjligt. varit, i December förlidet eller ätr
minstone i Februari detta är, inkom icke förr än,
om vi ej orätt minnas, i början af Maj; i stäl
let för att. på ett enkelt sätt utreda frågan, in-
trasslades: den vida mer än förut gegom ett: så be-
skaffadt behandlingssätt som den erhöll i betän-
kandet, såvidt nemligen det afhandlar jernvägens sträck-
ning från Svartå; i stället för att finna de stridiga
punkterna framställda och bedömda på ett klart och
opartiskt sätt, genomlyser mängenstfädes en alltför
oskickligt dold obenägenhet mot den sträckning at
banan, rikets ständer föreslagit från Svartå till Hult,
samt deremot en lika stor förkärlek för en splitter ny
icke ens af egarne till de kringliggande bruken föru:
pätänkt eller petitionerad krokväg, öfver Ölsboda, De-
gerfors och Björneborg, till en förut icke anad änd-
punkt, bestående i en från fasta landet -skiljd liten
klippig holme kallad Getholmen .m. m. dd. — ett för.
slag, trameradt, och i kommittens sista timma mo-
tioneradt af en ledamot (Ordföranden), som, i anse
ende still sin nära skyldskap med egarne till det
bruk. (Björneborg) som deraf skulle skörda störstal
vinsten, ätminstone åf grannlagenbet synes Hafva
boråt anse sig jäfvig att. ens deltaga i beslutet
derom: — och som, enligt hvad protokollen ut
visa. dels splittrade kommitcen, dels gaf den för-
nämsta anledningen till en särskild reservations
skrift af en kommitteledamot, herr advokatfiska!
Rydqvist, efter genomläsningen af hvilken skrift knap-
past någonting annat at. det konstigt sammanväfda
betänkandets sednare afdelning qvarstår än dessväf-
vande fraserna. och de. hyperboliska beräkningarna
för den; nya bansträckningen. Välöfserlemnades detta
betänkande till ytterligare utlåtande på 8 dagar! åf
.väg- och vattenbyggnadsstyrelsen; men der tyckas,
som man säger, hvarken tid eller förmäga hafva
räckt till att gifva saken den klarare utredning: som
ertordradesj:än: mindre tör att afgöra emellan det
många alternativer..som direkt voro af kommitter
framkastade. ;
stod saken dä handlingarna d. 18 eller 19 sistl.
Mäj inkommo till civildepartementet i sä kalladt
komplett skick, för att inom 8 å 10 dagar -deref-
ter hos konungen föredragas och afgöras. Vi bekän-
nå öppefsatt underssädanpa förhällanden det.verkligen
var svärare än vanligt för regeringen att genast de-
cidera sig. Hon hade blifvit bedragen i sin billiga
förvänfan. att se ärendet klart, skarpsionigt och fullt
oväldigt framstäldt i det begärda betänkandet; hon
hade sett kommitterade sjelfva bygga sina kalkyler
på de mest hårddragna probabilitetsberäkningar om
framtida anläggningar och förändrade mindre ;jän san-
nolika riktningar af trafiken; hon hade förnummit
kommitteen föreslå en ny sträckning af banan, utan
alla specialundersökningar af !okalen och en ny änd
punkt, som ingen af kommitterade: ens lärer hafvs
med sina ögon skädat m. m. ä Hvad var under
glika- omständigheter att. göra, då frägan nemligen
ovilkorligen före. konungens afresa skulle besväras
med ja eller nej? Efter vär tanka ingenting jannat
än hvad regeringen gjorde, d. v. s. att :
a) på sätt rikets ständer beslutat förklara sig vilje
gifva koncession ät en jernväg mellan Köping, OÖre-
bro och Hult;
bd) att sanktionera den af rikets ständer medgifna
räntegaranti af högst 250,000 rår bko under 40 är
m. fl. fördelar; 4
c) att bestämma banans riktning i nära öfverens
stämmelse med kommitteens och vägbyggnadsstyrel
söns förslag, så vidt öfverensstämmelso i åsigter egdt
rum, d. v. 5. emellan Köping och Örebro: till:Svariä
d):att indirekte förklara nägot afseende f... ns licke
kunna fästas vid förslagen om jernvägens sträckbing
till Cbristinehamn eller Mariestad och i allmänphe
icke för nägon större längd än den kommitteens plu
ralitet föreslagit (således ej heller upp till den ensam:
af hr ordföranden förordade Kamelryggen uppåt Elf
ängen (Jfe,den kommittebetänkanhdetattöljande karta):
e). att slutligen förordna, det, . beträffande. .de väg-
sträckningar som blifvit alternativt föreslagna, nemli-
gen antingen. den s, k. grefve von Rosens lingan öfver
Nysund till Bäck, eller koromittepluralitetens linea öf-
ver Ölsböda, Degerfors och Björneborg, eller slutliger
dencaf br ho Rydqvist ifrögasatta kortaste linien öfver
Lethelfven vid; Lidafors ät Lidatorp, Mickelsrudy Sjö
kammar, till Bäck. erforderliga; lokalundersökningar
jemte kostnadsförslag komma att, under .innevarånde
sommar, af skicklige ingeniörer verkställas, samt
f) att anbefalla enahanda undersökningar och yt-
tranden jemväl rörande den hamnjlats vid Hults om-
råde, som mä anses vara den lämpligaste;
viljande regeringen öfver sistnämnde 2me punkter
derefter afgifva sitt utlåtande, d. v..s. attregeringen
har på förhand förbundit sig att antaga någotdera at
de. till högst 3,63 mil mellan Svartå och ändpunkter
vidFults omräde begränsade väglängder, hvilka kubna
komma i fråga. Naturligtvis kan man icke föreställs
sig att regeringen i detta fall. godkänner någon annan
sträckning än den som vid lokalundersökningarnå och
efter uppgjorda kostnadsförslag, äfvensom mel beräk-
Ding af trafiken, visar sig förmänligast; och dermed
kan ju ingen af parterna, ellraminst ett blifvande bo
lag, blifva missnöjd. Enahanda blir förhällandet i
afseende på ändpunkten och. hamnplatsen. Regerin-
gen kan nemligen icke antaga nägon annän än, de
som enligt behörig. undersökning befinnes vara elle:
åtminstone med minsta kostnad kunna blifva den bä:
sta såväl säsom hamn, som i betraktande af des:
lämplighet säsom slutpunkt och lastageplats för en
Jernbana.
Så mycket anser ins. regeringens beslut i jernvägs
frågan, uppfattadt sine ira et studio, innebära. Så
tyckes. det äfven vara uppfattadt af dem som, inom
värt land varmast fört jernvägens talan och. derför
gjort stora uppoftringar af alla slag, säsom t. ex. i
främsta rummet grefve von Rosen, som också säkert
under goda auspicier företagit sin resa till England.
En annan fördel af det nu fattade beslutet är den,
att, diskussionen. derigenom för närvarande blifvit be-
gränsad till frågan om vägsträckningarna från Svartå
tll Hult, och säledes icke, såsom hittills, behöfve
sväfva omkring än uppåt Wermland, än ned åt We-
stergöthland. Materialier för en sädan diskussion fin-
nas redan, ganska rikhaltiga, uti en parallel emellar
kommitterades betänkande, och hr Rydqvists upplysande
reservationsskrift, och komma, som vi förmoda, är
ytterligare att innefattas uti de blifvande lokalunder
0 Ur pr bn sf