detta. alseende qgvarhöllo en förut -Oacntugen III konung och ständer, yttrad : meniog. Emellertid varl motständet. ganska kompakt, och det var derföre denn gängen Konungens ord, som i fullkomligt konstitutionel ordning nedlade tyngden i vigtskälen och afgjorde ärendet på sätt som skett. Vid sådant förhållande kan det icke sätas i fråga, att ju icke den medelväg som blifvit vald innefattar fullkomligt .fair play; och det är frän denna synpunkt, som, vi vilja tage oss den friheten att här skärskäda densamma. Lätom oss säledes gå tillbaka till den tidpunkt, dä rikets ständers skrifvelse i ämnet öfverlemnades till regeringen, eller i sistlidne September månad. Jernvägarnes motständare voro dä. som : allramest ; förbittrade öfver det af rikets ständer fattade beslut; der skreks frän alla landsändar. att saken var outredd: att man beslutat efter ett hugskott m. m. d. Petitioner inkommo om vägens sträckning till Arboga, till Christinehamn, till Mariestad. Konseljen var inkomplett. och underhandlingar redan började med en ai jernvägarnes mest framstäende fiender om inträde rädet.. Var det väl då öfverraskande, att regeringer till en början öfverlemonade ärendet att utredas af er kommitte, dertill persoher kallades, hvilka åtminstone ; dorde anses bäde säsom sakkunnige, opartiske och nitiske. . Kommitterade erhöllo en ganska vidsträckt instruktion jemte befallning att skyndsamt afgifva sit! utlätande. Det: hörer till ett annat kapitel, huruvidt Fegeringen misstagit sig eller icke i valet af åtminstone den som skulle leda kommittens arbeten. Der saken kommöer väl äfven en gäng ätt behörigen :belysas, men :behöfs icke för ändamälet af;denna framställning. Nog af, ;kommittens betänkander i stället för att blifva färdigt, säsom åsyftadt och utom all: tvifvel möjligt. varit, i December förlidet eller ätr minstone i Februari detta är, inkom icke förr än, om vi ej orätt minnas, i början af Maj; i stäl let för att. på ett enkelt sätt utreda frågan, intrasslades: den vida mer än förut gegom ett: så beskaffadt behandlingssätt som den erhöll i betänkandet, såvidt nemligen det afhandlar jernvägens sträckning från Svartå; i stället för att finna de stridiga punkterna framställda och bedömda på ett klart och opartiskt sätt, genomlyser mängenstfädes en alltför oskickligt dold obenägenhet mot den sträckning at banan, rikets ständer föreslagit från Svartå till Hult, samt deremot en lika stor förkärlek för en splitter ny icke ens af egarne till de kringliggande bruken föru: pätänkt eller petitionerad krokväg, öfver Ölsboda, Degerfors och Björneborg, till en förut icke anad ändpunkt, bestående i en från fasta landet -skiljd liten klippig holme kallad Getholmen .m. m. dd. — ett för. slag, trameradt, och i kommittens sista timma motioneradt af en ledamot (Ordföranden), som, i anse ende still sin nära skyldskap med egarne till det bruk. (Björneborg) som deraf skulle skörda störstal vinsten, ätminstone åf grannlagenbet synes Hafva boråt anse sig jäfvig att. ens deltaga i beslutet derom: — och som, enligt hvad protokollen ut visa. dels splittrade kommitcen, dels gaf den förnämsta anledningen till en särskild reservations skrift af en kommitteledamot, herr advokatfiska! Rydqvist, efter genomläsningen af hvilken skrift knappast någonting annat at. det konstigt sammanväfda betänkandets sednare afdelning qvarstår än dessväfvande fraserna. och de. hyperboliska beräkningarna för den; nya bansträckningen. Välöfserlemnades detta betänkande till ytterligare utlåtande på 8 dagar! åf .vägoch vattenbyggnadsstyrelsen; men der tyckas, som man säger, hvarken tid eller förmäga hafva räckt till att gifva saken den klarare utredning: som ertordradesj:än: mindre tör att afgöra emellan det många alternativer..som direkt voro af kommitter framkastade. ; stod saken dä handlingarna d. 18 eller 19 sistl. Mäj inkommo till civildepartementet i sä kalladt komplett skick, för att inom 8 å 10 dagar -derefter hos konungen föredragas och afgöras. Vi bekännå öppefsatt underssädanpa förhällanden det.verkligen var svärare än vanligt för regeringen att genast decidera sig. Hon hade blifvit bedragen i sin billiga förvänfan. att se ärendet klart, skarpsionigt och fullt oväldigt framstäldt i det begärda betänkandet; hon hade sett kommitterade sjelfva bygga sina kalkyler på de mest hårddragna probabilitetsberäkningar om framtida anläggningar och förändrade mindre ;jän sannolika riktningar af trafiken; hon hade förnummit kommitteen föreslå en ny sträckning af banan, utan alla specialundersökningar af !okalen och en ny änd punkt, som ingen af kommitterade: ens lärer hafvs med sina ögon skädat m. m. ä Hvad var under glikaomständigheter att. göra, då frägan nemligen ovilkorligen före. konungens afresa skulle besväras med ja eller nej? Efter vär tanka ingenting jannat än hvad regeringen gjorde, d. v. s. att : a) på sätt rikets ständer beslutat förklara sig vilje gifva koncession ät en jernväg mellan Köping, OÖrebro och Hult; bd) att sanktionera den af rikets ständer medgifna räntegaranti af högst 250,000 rår bko under 40 är m. fl. fördelar; 4 c) att bestämma banans riktning i nära öfverens stämmelse med kommitteens och vägbyggnadsstyrel söns förslag, så vidt öfverensstämmelso i åsigter egdt rum, d. v. 5. emellan Köping och Örebro: till:Svariä d):att indirekte förklara nägot afseende f... ns licke kunna fästas vid förslagen om jernvägens sträckbing till Cbristinehamn eller Mariestad och i allmänphe icke för nägon större längd än den kommitteens plu ralitet föreslagit (således ej heller upp till den ensam: af hr ordföranden förordade Kamelryggen uppåt Elf ängen (Jfe,den kommittebetänkanhdetattöljande karta): e). att slutligen förordna, det, . beträffande. .de vägsträckningar som blifvit alternativt föreslagna, nemligen antingen. den s, k. grefve von Rosens lingan öfver Nysund till Bäck, eller koromittepluralitetens linea öfver Ölsböda, Degerfors och Björneborg, eller slutliger dencaf br ho Rydqvist ifrögasatta kortaste linien öfver Lethelfven vid; Lidafors ät Lidatorp, Mickelsrudy Sjö kammar, till Bäck. erforderliga; lokalundersökningar jemte kostnadsförslag komma att, under .innevarånde sommar, af skicklige ingeniörer verkställas, samt f) att anbefalla enahanda undersökningar och yttranden jemväl rörande den hamnjlats vid Hults område, som mä anses vara den lämpligaste; viljande regeringen öfver sistnämnde 2me punkter derefter afgifva sitt utlåtande, d. v..s. attregeringen har på förhand förbundit sig att antaga någotdera at de. till högst 3,63 mil mellan Svartå och ändpunkter vidFults omräde begränsade väglängder, hvilka kubna komma i fråga. Naturligtvis kan man icke föreställs sig att regeringen i detta fall. godkänner någon annan sträckning än den som vid lokalundersökningarnå och efter uppgjorda kostnadsförslag, äfvensom mel beräkDing af trafiken, visar sig förmänligast; och dermed kan ju ingen af parterna, ellraminst ett blifvande bo lag, blifva missnöjd. Enahanda blir förhällandet i afseende på ändpunkten och. hamnplatsen. Regeringen kan nemligen icke antaga nägon annän än, de som enligt behörig. undersökning befinnes vara elle: åtminstone med minsta kostnad kunna blifva den bä: sta såväl säsom hamn, som i betraktande af des: lämplighet säsom slutpunkt och lastageplats för en Jernbana. Så mycket anser ins. regeringens beslut i jernvägs frågan, uppfattadt sine ira et studio, innebära. Så tyckes. det äfven vara uppfattadt af dem som, inom värt land varmast fört jernvägens talan och. derför gjort stora uppoftringar af alla slag, säsom t. ex. i främsta rummet grefve von Rosen, som också säkert under goda auspicier företagit sin resa till England. En annan fördel af det nu fattade beslutet är den, att, diskussionen. derigenom för närvarande blifvit begränsad till frågan om vägsträckningarna från Svartå tll Hult, och säledes icke, såsom hittills, behöfve sväfva omkring än uppåt Wermland, än ned åt Westergöthland. Materialier för en sädan diskussion finnas redan, ganska rikhaltiga, uti en parallel emellar kommitterades betänkande, och hr Rydqvists upplysande reservationsskrift, och komma, som vi förmoda, är ytterligare att innefattas uti de blifvande lokalunder 0 Ur pr bn sf