ROS Maj:ts faStwStallelse. JA IMKRELS otlanN-
der, jernvägskommitteens pluralitet och advo-
katfiskal Rydqvist äro ense derom att jernvä-
gen skall :slutas- vid Hult, och då den sträcka
af Wenern, som här är att välja på för att få
den tjenligaste hamnplatsen och slutändan för
jernvägen, icke är mer än af några få tusen
alnars längd, bör regeringen mycket välkun-
na antaga Hult till jernvägens slutpunkt; utan
att nu närmare bestämma dess läge,
Då vi i dag inskränka oss till att endast i
största korthet antyda våra åsigter om de om-
ständigheter i förevarande fråga, hvilka före-
trädesvis förtjena uppmärksamhet, redogöra vi
ej närmare för detaljerna om vägens sträck-
ning, men hoppas att snart kunna dertill å-
terkomma samt i synnerhet att kunna lemna
fullständ:gare besked om advokatfiskal Ryd-
qvists såsom oss synes högst förtjenstfulla
och upplysande reservation eller särskilda ytt-
rande 1 ämnet.
Styrelsen öfver väg- och vattenbyggnader
har också afgifvit ett utlåtande i saken; men
detta är verkligen af den underhaltiga beskaf-
fenhet, att det ej kan vinna ringaste vitsord.
Det tillstyrker i sväfvande ordalag bifall till
hvad jernvägskommittens pluralitet föresla-
git, men synes för öfrigt snarast kunna leda
till att inveckla jernvägsfrågan, så att den ej
inom detta års utgång kan medhinnas, hvar-
efter den af sig sjelf skulle förfalla, emedan
ständernas garanti utfäster såsom vilkor, att
arbetet inom årets slut skall vara påbörjadt.
Nämnde styrelse har föreslagit att jernvägs-
kommitteens pluralitet skulle höras öfver ad-
vökatfiskal Rydqvists anmärkningar uti hans
särskilda anförande; men då kommittdens öf-
riga ledamöter under kommittgens öfverlägg-
ningar och gemensamma arbeten haft tillräck-
lig tid att erhålla kännedom om sin ene leda-
mots advokatfiskalen Rydqvists åsigter i saken,
kunna vi ej inse hvartill det nu skulle gagna
att öfver dessa anmärkningar höra öfriga kom-
mitterade, om icke för att vinna ytterligare
uppskof, eller också för att få en ny anled-
ding att, sedan kommitterade yttrat sig öfver
sin ene ledamots särskilda anförande, ånyo
remittera saken till styrelsen, för att lemna
den tillfälle till afgifvande af ännu ett lika
märkeligt utlåtande som det här anmärkta.
Vi skulle eljest tro att, om tiden sådant
medgåfve, vore det mera skäl att remittera
förenämnde styrelses utlåtande till advokatfi-
skalen Rydqvists yttrande, för att erhålla några
i sak upplysande påminnelser, än att skicka
hans anförande till kommittens pluralitet, för
att derigenom föranleda en polemik mellan
kommitteens ledamöter.
Men utom frågan om jernvägens sträckning,
hvilken vi anse så utredd, att det icke kan
möta något hinder för regeringen att afgöra
om den skall lemna sitt samtycke eller icke
till den af ständerna godkända linien, före-
kommer att pröfva, huruvida ifrågavarande
jernväg är af den vigt för riket, att det bör
iklädas en räntegaranti för 40 år, hvilken kan
uppgå ända till 250,000 rdr bko årligen, i fall
inkomsterna å jernvägen icke lemna någon be-
bållning öfver underhållskostnad och löpande
utgifter. - Aganderätten till jernvägen skulle
dock efter nämnde tids förlopp tillfalla staten.
Kostnaden för jerfivägen är beräknad tili
högst 3 millioner och den garanterade årliga
räntan å detta kapital eller det derunder, som
verkligen åtgått för anläggningskostnaderna,
är utsatt till 5 procent, Kvaraf en procent så-
som amortissement å kapitalet och 4 procent
såsom ränta.
Om man tager i betraktande att Belgien,
der staten sjelf anlagt högst betydliga jernvä-
gar, på sista tiden föredragit att åt enskilda
bolag, som ville öfvertaga utförandet af en
stor mängd nya jernvägslinier, utfästa en årlig
räntegaranti från staten af 4 procent för 50
år, utan att staten derigenom förvärfvade
eganderätten till vägarne, och då detta skett
till stor del för att locka främmande isynner-
het engelska kapitaler in uti de belgiskajern-
vägsarbetena, bör det väl vara ännu mera skäl
för Sverige att söka i detta fall skaffa sig bi-
träde af de utländska kapitalerna, utan hvil-
kas medverkan vi uti förevarande sak för när-
varande ingenting kunna uträtta, -
Man fruktar att räntan för de utländska ka-
pitalerna skall utarma oss sjelfva; men i fö-
revarande fall kunna vi icke anse anlitandet at
dessa kapitaler annorlunda än såsom lån af en
högst verksam machin, hvilken till en utomor-
dentlig grad förökar vår egen produktionsför-
måga och derigenom skapar medel att erlägga
ränta för lånet, Det är också i jernvägskom-
mittgens statistiska beräkningar antaget att
jernvägen skulle komma att lemna en årlig
nettoinkomst af ungefär 33.000 rdr för linien
från Köping till Hult öfver Nysund och Bäck
samt 41.000 rdr orm linien drages öfver De-
gerfors och Björneborg till Getholmen. Dessa
probabilitetsberäkningar äro visserligen mycket
osäkra, men det saninolikaste är dock att in-
komsterna å jernvägen, efter förloppet af några
år, skola vida öfverstiga utgifterna samt stats-
verkets utgift på grund afräntegårantien i rån
deraf förminskas.
Räntegarantien är fördenskull vid närmare
påseende ej så farlig, helst den summa sotn
är i fråga, i alla fall icke är af större belopp
än att den med lätthet kan åstadkommas blott
genom några ändamålsenliga besparingar i vår
nuvarande budget. Vore beloppet. af större
betydenhet, så att det kunde föranleda några
särskilda ansträngningar hos de skattskyldiga,
skulle. vi, oaktadt de stora fördelar jernvägen!
erbjuder, icke fu velat förorda dess utförande;
men belöppet är icke af denna beskaffenhet.
Vi önska derföre att regeringen må lemna
sitt samtycke till jernvägens utförande med
iakttagande af alla de försigtighetsmått till be-
tryggande af statens rätt och det allmännas
fördel som här äro nödvändiga; och vi önska
desto heldre en sådan utgång i denna fråga, l
som rikets härvarande ekonomiska utveckling
ganska synbart är i behof af den mäktiga häf-
stång, som den föreslagna jernvägen erbjuder: I
Så se vi Kura de höga produktionskoöstra-
derna för värt ttånminrm. klan d Hylla tpariel