Article Image
SE 0 BR
för hela jernimporten från Sverige, till ex.
till 20,000 tons. I afseende på importen till
Sverige från Frankrike är förhållandet i in-
gen mån bättre; vi hemta den största mäng-
den af franska produkter och fabrikater i an-
dra hand från hansestäderna, ja äfven från
Danmark, hvars förbindelse med detta land
betydligen blifvit lättad genom liberala för-
drag. sin sida har Frankrike att beklaga
en hög grad af illiberalitet hos oss, då enligt
närvarande system ett franskt fartyg af 200
tons har att betala 508 rdr bko tonnageafgift,
eller 248 rdr mer än ett svenskt eller till
nationell behandling berättigadt utländskt far-
tyg af samma drägtighet. En följd af denna
beklagansvärda illiberalitet, som på franska
sidan tycks vara nästan oöfvervinnelig, har
varit att då svenska handelsflottan på de 20
åren från 1829 till 1849 stigit från 72,074
till 107,893 läster, har den direkta importen
från Sverige till Frankrike under samma tid
sjunkit från 14,294 till 8,366 läster. De
ekonomiska och sociala lidanden, som Frank-
rike ådragit sig genom ett envist fasthållande
vid sitt olyckliga skyddssystem, hafva hittills
icke förmått dess regering att omfatta mera
frisinnade grundsatser. Man har sagt oss,
att den närvarande styrelsen skulle låta sig
vara angeläget att afsluta nya handelstrakta-
ter, och att äfven deribland den alltsedan
kejsardömets dagar med Sverige påtänkta
traktaten skulle blifva föremål för nya, möj-
ligen redan i detta afseende pågående under-
handlingar. Måtte vi med författaren få hop-
pas, i både Sveriges och Frankrikes intresse
och för bådas utveckling och fördel, att de
nuvarande missförhållandena snart taga en än-
da, och att ömsesidiga medgifter snart för
båda länderna öppna en lycklig framtid af
lifliga förbindelser och ett på liberal bas bygdt
utbyte både af fabrikater och af rudimate-
rier.,
Ibland vackra exempel på en stigande väl-
måga, i följe af lättade inländska kommuni-
kationer, anför frih. Bonde, att exporten från
Belgien på de tio ären från 1840 till 1850
stigit från 183 millioner till 470, och att hela
omsättningen för detta lilla land uppgår til:
912 millioner francs, nära hälften af hela Frank-
rikes handel. Hand i hand med välmågan
har äfven sedligheten tilltagit, och isynnerhet
har fabriksarbetarnes belägenhet blifvit betyd-
ligt förbättrad. Det är glädjande att se, hu-
ru detta land, tack vare den frisinnade sty-
relse och dess arbetsamma och laglydiga be-
folkning, alldeles ostördt af revolutioner och
despotism, oupphörligen gått framåt i allting
godt. Man jemföre Belgien och Frankrike, och
man skall finna en bekräftelse på den sats
vi så ofta uttalat, att de så kallade abstrakta
politiska rättigheterna, deri inberäknad den
allmänna valrätt, som saknar allt värde då
den står utan allt sammanhang med sjelfsty-
relse för öfrigt, betyda litet emot en sansad
frihet såsom den belgiska, der konung och
folk tyckasghafvaZzräckt hvarandra händerna
att förjaga alla skadliga missbruk och genom-
föra hvarje nyttig reform.
Vi återfinna för öfrigt i detta arbete samma
grundtanka som genomgår författarens före-
gående skrifter, nemligen den nordiska han-
delns obehöriga beroende af Hansestäderna
och begäret att emancipera den undan detta
beroende, genom öppnandet af direkta för-
bindelser med andra af Europas länder. Nu
är det i Hamburg och Läbeck, som de sven-
ska köpmännen fournera sig med engelska,
franska och belgiska varor, viner, siden och
andra tyger, och allt hvad som i andra län-l
der är bekant under namn af Pariser-varor.
Förf. framhåller Danmarks föredöme, huru det
midt under kriget och tryckt af fientliga ar-
måers närvaro, med en sällsynt energi befriat
sig från Hansestädernas handelsherrskap ochl
öppnat direkta kommunikationer med verlds-
marknadens förnämsta platser. Kommunika-
tionen mellan Hjerting och Lowestoft har re-
dan burit sina frukter, och snart torde manl
se äfven andra ångbåtslinier upprättade mel-
lan Danmark och England. Vi hafva redan
meddelat våra läsare den glädjande underrät-
telsen att förbindelsen mellan Götheborg och
Hull kommer att i Juli förstärkas med ett nytt
fartyg, som skall alternera med Courier, och
icke anlöpa Christiania. Det sinne för all-
männyttiga företag, som utmärker Götheborg
framför alla svenska städer, skall säkert icke
låta denna nyttiga kommunikation pånytt-för-
falla, utan snarare upprätta flera. Vi tillåta
osg att. i detta afseende anföra en tanke af
frih. Bonde, i sammanhang med hans: an-
märkning, att då de transatlantiska tullindrin-
garne upphöra 1853, den svenska detaljhandeln
skulle vara i tillfälle att fylla sina behof i
Antwerpen, liksom nu i Hansestäderna. Vi
anföra i öfversättning bans ord:
Det är stor skada, säger han, att man
icke upprättat en ångbåtslinia mellan Antwer-
pen och Götheborg. Utom de fördelar som
deraf skulle uppstå för båda ländernas han-
del, kunde en sådan linia medföra stora mo-
difikationer i postförbindelserna mellan norra
och mellersta Europa. Hollands, Frankrikes,
Spaniens och Portugals brefvexling, icke al-
lenast med Sverige och Norge, utan till och
med med Ryssland, skulle på denna väg blifva
både genare, snabbare och billigare. Handeln
med Ryssland skulle äfven vinna mycket på
transiton genom Sverige; denna sanning har
redan väckt nordens uppmärksamhet, och man
sysselsätter sig i detta ögonblick att upprätta en
direkt kommunikationslinia mellan Hull och
S:t Petersburg, genom Götha kanal, således
med undvikande af Sundet.s
En tysk teologs omdöme om den svenska
statskyrkan.
Tyska tidskrifter börja nu att egna upp-
märksamhet åt det af d:r Knös i Tyskland
och på tyska språket utgifna arbetet, Kort
framställning af den svenska kyrkoförfattningens
förnämsta egenheter, hvilket af.oss redan blif-
vit med några ord omnämndt. De göra der-
vid all räöttviga åt den sakkännedom,. klarhet
Thumbnail