Article Image
SE 0 BR för hela jernimporten från Sverige, till ex. till 20,000 tons. I afseende på importen till Sverige från Frankrike är förhållandet i ingen mån bättre; vi hemta den största mängden af franska produkter och fabrikater i andra hand från hansestäderna, ja äfven från Danmark, hvars förbindelse med detta land betydligen blifvit lättad genom liberala fördrag. sin sida har Frankrike att beklaga en hög grad af illiberalitet hos oss, då enligt närvarande system ett franskt fartyg af 200 tons har att betala 508 rdr bko tonnageafgift, eller 248 rdr mer än ett svenskt eller till nationell behandling berättigadt utländskt fartyg af samma drägtighet. En följd af denna beklagansvärda illiberalitet, som på franska sidan tycks vara nästan oöfvervinnelig, har varit att då svenska handelsflottan på de 20 åren från 1829 till 1849 stigit från 72,074 till 107,893 läster, har den direkta importen från Sverige till Frankrike under samma tid sjunkit från 14,294 till 8,366 läster. De ekonomiska och sociala lidanden, som Frankrike ådragit sig genom ett envist fasthållande vid sitt olyckliga skyddssystem, hafva hittills icke förmått dess regering att omfatta mera frisinnade grundsatser. Man har sagt oss, att den närvarande styrelsen skulle låta sig vara angeläget att afsluta nya handelstraktater, och att äfven deribland den alltsedan kejsardömets dagar med Sverige påtänkta traktaten skulle blifva föremål för nya, möjligen redan i detta afseende pågående underhandlingar. Måtte vi med författaren få hoppas, i både Sveriges och Frankrikes intresse och för bådas utveckling och fördel, att de nuvarande missförhållandena snart taga en ända, och att ömsesidiga medgifter snart för båda länderna öppna en lycklig framtid af lifliga förbindelser och ett på liberal bas bygdt utbyte både af fabrikater och af rudimaterier., Ibland vackra exempel på en stigande välmåga, i följe af lättade inländska kommunikationer, anför frih. Bonde, att exporten från Belgien på de tio ären från 1840 till 1850 stigit från 183 millioner till 470, och att hela omsättningen för detta lilla land uppgår til: 912 millioner francs, nära hälften af hela Frankrikes handel. Hand i hand med välmågan har äfven sedligheten tilltagit, och isynnerhet har fabriksarbetarnes belägenhet blifvit betydligt förbättrad. Det är glädjande att se, huru detta land, tack vare den frisinnade styrelse och dess arbetsamma och laglydiga befolkning, alldeles ostördt af revolutioner och despotism, oupphörligen gått framåt i allting godt. Man jemföre Belgien och Frankrike, och man skall finna en bekräftelse på den sats vi så ofta uttalat, att de så kallade abstrakta politiska rättigheterna, deri inberäknad den allmänna valrätt, som saknar allt värde då den står utan allt sammanhang med sjelfstyrelse för öfrigt, betyda litet emot en sansad frihet såsom den belgiska, der konung och folk tyckasghafvaZzräckt hvarandra händerna att förjaga alla skadliga missbruk och genomföra hvarje nyttig reform. Vi återfinna för öfrigt i detta arbete samma grundtanka som genomgår författarens föregående skrifter, nemligen den nordiska handelns obehöriga beroende af Hansestäderna och begäret att emancipera den undan detta beroende, genom öppnandet af direkta förbindelser med andra af Europas länder. Nu är det i Hamburg och Läbeck, som de svenska köpmännen fournera sig med engelska, franska och belgiska varor, viner, siden och andra tyger, och allt hvad som i andra län-l der är bekant under namn af Pariser-varor. Förf. framhåller Danmarks föredöme, huru det midt under kriget och tryckt af fientliga armåers närvaro, med en sällsynt energi befriat sig från Hansestädernas handelsherrskap ochl öppnat direkta kommunikationer med verldsmarknadens förnämsta platser. Kommunikationen mellan Hjerting och Lowestoft har redan burit sina frukter, och snart torde manl se äfven andra ångbåtslinier upprättade mellan Danmark och England. Vi hafva redan meddelat våra läsare den glädjande underrättelsen att förbindelsen mellan Götheborg och Hull kommer att i Juli förstärkas med ett nytt fartyg, som skall alternera med Courier, och icke anlöpa Christiania. Det sinne för allmännyttiga företag, som utmärker Götheborg framför alla svenska städer, skall säkert icke låta denna nyttiga kommunikation pånytt-förfalla, utan snarare upprätta flera. Vi tillåta osg att. i detta afseende anföra en tanke af frih. Bonde, i sammanhang med hans: anmärkning, att då de transatlantiska tullindringarne upphöra 1853, den svenska detaljhandeln skulle vara i tillfälle att fylla sina behof i Antwerpen, liksom nu i Hansestäderna. Vi anföra i öfversättning bans ord: Det är stor skada, säger han, att man icke upprättat en ångbåtslinia mellan Antwerpen och Götheborg. Utom de fördelar som deraf skulle uppstå för båda ländernas handel, kunde en sådan linia medföra stora modifikationer i postförbindelserna mellan norra och mellersta Europa. Hollands, Frankrikes, Spaniens och Portugals brefvexling, icke allenast med Sverige och Norge, utan till och med med Ryssland, skulle på denna väg blifva både genare, snabbare och billigare. Handeln med Ryssland skulle äfven vinna mycket på transiton genom Sverige; denna sanning har redan väckt nordens uppmärksamhet, och man sysselsätter sig i detta ögonblick att upprätta en direkt kommunikationslinia mellan Hull och S:t Petersburg, genom Götha kanal, således med undvikande af Sundet.s En tysk teologs omdöme om den svenska statskyrkan. Tyska tidskrifter börja nu att egna uppmärksamhet åt det af d:r Knös i Tyskland och på tyska språket utgifna arbetet, Kort framställning af den svenska kyrkoförfattningens förnämsta egenheter, hvilket af.oss redan blifvit med några ord omnämndt. De göra dervid all räöttviga åt den sakkännedom,. klarhet

19 april 1852, sida 3

Thumbnail