Article Image
och skulle gnart-blifva använd, så framt den förde len kunde uppnäs, att utom ersättningen för de bät tre verkstäderna, den bättre fernissan, samt terpen tinsfärgen , i stället för klister-spackelfärgen, må laren, som då ensamt egnade sig ät vagnsmälning kunde derpå hafva sin utkomst. Men så länge förhällandet är sådant, lärer inger med sundt omdöme helt och hället uteslutande egn: sin tid och sina kratter på att fullkomna ett yrke hvarpå han ej kan existera. Om det var allvar med propositionen, att af all männa medel bekosta resor för nägra, eller nägol elev, uti vagnsmåleriet, torde det blifva nödigt at desse försäkrades om sin framtida utkomst afsamm: medel, om förutsatta vilkor vore gjorda att efte hemkomsten här bosätta sig, så framt det skulle und vikas för dem att på älderdomen ej behöfva anlit: allmänna välgörenhetsanstalter. I Sverige finnas vetterligen icke några vagnsmä lare, hvilket nog är kändt, emedan de mäste egns sig ät hvad för målning som helst, för att hafva sir bergning; hvarpä flera bevis kunna anföras. Mycket kunde vara att tillägga, men ej härmet något att vinna. Så länge vagnar målas för så låge priser kan ingenting förbättras. Om man tager kännedom om hvad sädan målning kostar i London och Paris, och öfverväger lefnads kostnaden för arbetare på dessa ställen, samt der med jemförer förhällandet i Sverige, så är det un lransvärdt nog att vagnars och annan mälning Sverige verkställes så godt som den gör. Ett ord är dock att tillägga: dä berättelsens för. fattare upplyser mälaren om, att ej begagna spac kelfärg m. m., kan härmed till ätertjenst upplysas å vagnmakaren, att i stället för snickarelim begagnsö tjock blyhvittsfärg till sammansättning af träets fog ningar, på det att de icke må lossna: om de blifve utsatte för väta, samt att till fyllningar -i vagnskor gar begagna endast sydländska ädlare träslag, i stäl let för vära nordiska ej fullmogna träsorter, som of. tast beklädas med pålimmad väf; och kan, då vagnen blir färdigmälad, utställd för temperaturomby: ten; i följd af träets beskaffenhet, utan förstorings slås nära nog räknas hur mänga trädar nämnde väj innehäller på hvarje qvadrattum, oaktadtinga ojemn heter kunnat skönjas då vagnen lemnades frän måla ren. SR

30 mars 1852, sida 3

Thumbnail