universell, lägges dock ovilkorligt eleven i
hand vid första inträdet på den techniske
bildningsbanan.
Läroverksfrågan.
En insändare, som tecknar sig Gammal
skolman, har begärt rum i Aftonbladet för ät-
skilliga upp!ysningar rörande uppkomsten och
inrättningen af den för någon tid sedan ai
oss såsom ett missbruk betecknade s. k. pri-
vatläsningen vid åtskilliga af hufvudstadens
skolor. Vi meddela ur den insända artikeln j
sammandrag hvad som kan anses innehålla
någon upplysning i sak af intresse för all-
mänheten, och taga oss friheten att efteråt
bifoga en eller annan af upplysningarne fram-
kallad anmärkning.
Rörande först och främst tillkomsten af den in-
skränkning af de offentliga lärotimmarnes antal i
hvarje vecka, hvilken vi hade betecknat säsom stri-
dande mot skolordningen och säledes olaglig, anför
insändaren följande:
Sedan Kongl. Maj:t i näd. skrifvelse af den 14
Juni 1820 gillat det förslag till ombildning af huf-
vudstadens undervisningsverk, hvarmed den särskildt
tillförordnade direktionen på näd. befillning inkom:
mit, företogs och genomfördes den nya organisatio-
nen under detta och nästföljaade är. Vid detaljbe-
stämmelserna fann sig direktionen, i anseende till ät-
skilliga för Stockholm egna förhållanden, nägorv
gäng föranläten att afvika frän den allmänna skol-
ordningens föreskrifter. Till en sådan afvikelse i
de fall, der lokala eller andra omständigheter sådant
föranleda hade direktionen redan på förhand utbedt
sig näd. tillständ, och K. M. täcktes i en sednare
skrifvelse ytterligare tilläta henne, att, såvidt behof-
vet anses päkalla, afgifva und. förslag till särskild
instruktion för bufvudstadens elementarläroverk. Af
denna nädiga tillätelse har direktionen emellertid icke
begagnat sig, förmodligen af det skäl, att afvikel-
serna frän de allmänna bestämmelserna i det hela
voro få. Betydligast bland dessa var bestämmelsen
af lärotiden. I den första af direktionen utfärdade
läsordning, som förut blifvit af erkebiskopen gran-
skad och gillad, bestämdes den dagliga undervisnings-
tiden till 3 timmar hvarje förm. och 2 timmar på
e. m. 4 dagar i veckan. I afseende på skolorna an-
såg sig direktionen böra iakttaga skolordningens stad-
gande, att endast 2:ne allmänna öfningstimmar mä
följa pä hvarandra, hvarföre de 3:ne förmiddags-
timmarne voro sälunda fördelade, att läsningen, efter
förut förrättad bön, skulle börja kl. 8 och fortsättas
till 9, samt vidare, efter en timmas ledighet, frän
kl. 10 till 12. Vid gymnasium deremot förordnades,
på skäl, som finnas uppgifne, att undervisningen oaf-1
brutet skulle fortgå från kl. 8 till 11.,
Motiverna till denna afvikelse frän skolordningens
stadgande finnas bäde kortast och klarast framställde
i direktionens berättelse till 1824 ärs skolrevision,
så lydande: Allmänna lefnadssättet i hufvudstaden
skiljer sig väsendtligt frän det i landsorterna, och in-
dytelsen deraf på undervisningsverken är oundviklig,
bvartill kommer, att i det vidsträckta Stockholm män
sen 8 å 10 ärs gosse har en skolväg af !.—!7, mil.
Häraf blifver en tydlig följd, att undervisningens bör-
jan på morgonen mäste framskjutas utöfver den tid,
som i skolordningen är fastställd, och sä framt man
ej på ett skadligt sätt skall hopa läsetimmarne
på hvarandra, eller olämpligt fortsätta dem inpä qväl-
arne, mäste de blifva för hvarje dag färre än samma
ordning föreskrifver. En ewot denna olägenhet sva-
rande fördel har dock Stockholm deruti, att skolung-
lomen hela äret vistas på stället, och läseterminerna
här sälunda kunna längre, än vid något annat ele-
nentarläroverk i riket fortsättas, o.s.v. Ocksä hade
lirektionen allt ifrän början af de nyorganiserade
skole rnas verksamhet förordnat, att den oftentliga un-
lervisningen skulle upptaga 36 veckor om äret, så
unda fördelade, att höstterminen, hvars början ut-
sattes till den 24 Aug., skulle tortgä under 16 veckor
Her till medlet at Dec., och värterminen under 20
reckor eller från den 28 Jan. till medlet af Juni.,
Genom denna utsträckning af lästerminerna har
;cksä det dermed åsyftade ändamälet, att bringa lä-
otiden i hufvudstaden till likhet med den i skolord-
svingen allmänt föreskrifna, i det närmaste vunnits.
Skollagen bjuder neml., att den allmänna lärotiden
kall hvarje är utgöra 32 veckor, deruti likväl inbe-
äknadp de 2:ne veckor vid Päskbelgen, under hvilka
edighet bör ungdomen lemnas. Med afdrag af dessa
ine veckor upptager säledes den allmänna undervis-
ingen 30 veckor, som med 32 timmars läsning ivec-
kan, utgöra 960 timmar. Vid hufvudstadens skolor
emnas endast en veckas ledighet vid Päskhelgen,
vadan den offentliga undesvisningen derstädes fort-
vär under fulla 35 veckor, eller, med 26 timmars
äsning i veckan, 910 timmar.
Den på sädant sätt, icke af lärarne, säsom förf.
ill Aftonbladsartikeln antyder, utan af vederbörlig
kolstyrelse, pa grund af K. M. näd. auktorisation,
ör hbufvudstadens skolor bestämda ärliga lärotiden
ir säledes endast 50 timmar kortare än den i all-
nänhet föreskrifne; en minskning, i sig sjelf föga
vetydlig och sä mycket mindre förtjent af klander,
om ingen för undervisningen menlig följd deraf upp
tätt, då Stockholms skolor, sedan de hunnit öfver-
inna de svärigheter, med hvilka de i börj n hade
utt kämpa, visst icke hafra stannat efter landsortens
allmänhet, hvarken i afseende på undervisningens om-
ang eller grundlighet.
Att den allmänna undervisningen i hufvudstaden
tppnätt denna ständpunkt, tillskrifves lärarnes nitiska
,emödanden; men till framgängen af dessa anser in-
ändaren att just den uu klandrade privatläsningen
äsendtligen bidragit, om hvars anledning och upp-
omst insändarer gifver en omständlig berättelse.
Man erfar häraf, att under det första ärtiondet at
le nuvarande skolornas tillvaro nägon sä beskaffad
rivatläsning, som den nu brukliga, icke fanns. Nå-
ra bland de förmögnare höllo sig enskilda informa-
orer; andra anlitade skolans lärare om biträde -vid
kollexornas Öfverläsning, emot ett öfverenskommet
rivode som, ehuru icke högt, dock var vida betyd-
igare, än det nuvarande; de flesta, mindre bemedla-
le, saknade allt enskildt biträde. Häraf ojemnhet
ch andra menliga följder för undervisnipgen. Ena!
le yngre lärarne hade dä, värterminen 1827, företa-
it sig att erbjuda samtliga lärjuogarne i den klåss
an förestod sitt enskilda biträde. Tvenne timmar
m dagen, en vid middagen och en på aftonen, an-
rändes att förbereda de lexor, som skulle förekom-
na under närmast följande offentliga skoltinimar,.,F
Tärigenom vanns enhet och flera fördelar för under-f
isningen. Nägon egennyttig beräkning var ej bär-
ned förenad, alldenstund den ifrägavarande läraren
wvarken begärde eller erhöll nägon ersättning för sitt!d
fverarbete. Säsom medellös och -dertill sä godtsomin
önlös säg han sg likväl nödsakad att antaga en en-iv
kild kondition och mäste derföre redan föliande tork