nolikt få en vacker framtid, då den blefve genom
icke mindre än 4 stora och vigtiga kommunikations
linier stapelorten för en högst vidsträckt, industri-
drifvande landtbygd. .
Man vet huru mycket opinionen på sista tiden vändt
sig både i Sverige och Norge till förmän för för-
bättrade kommunikationer. I Norge har uppmärk-
samheten länge varit fästad på möjligheten afen ge-
nare och beqvämare väg till Stockholm, än den länga
landsvägen öfver Kongsvinger och Arvika till Carl-
stad. Helt färska undersökningar hafva nu gifvit an-
visning på en annan farled. Det är bekant att den
jernväg, som nu bygges i Norge emellan Christiania
och Eidsvold, berörer sjön Öijerns norra ända, och att
man härifrån ämnar genom en kanalanläggning göra
Glommen segelbar ända till Kongsvinger. Härifrån
skulle den mindre väg, som nu finnes till Hofors, ut-
vidgas och förbättras till god landsväg, och en ny dy
lik derifrän utsträckas till röset n:o 82 vid riksgrän-
sen. Derifrån finnes en af staten på 1830-talet an-
lagd väg till hemmanet Märbacka, straxt söder om
Lekvattnets kapell, derifrån en ny väg blef förlidet
är af brukspatron Carlmark färdigbyggd till dess ny-
anlagda bruk, Gustafsdahl, hvilken skulle utvidgas
och medelst en ny väg utsträckas till Thorsby vid
Frykens norra ända. Derifrån kommer man på äng-
båtar och jernväg till Carlstad. Landväg . emellah
Christiania och Carlstad behöfde då endast begagnas
ifrån Kongsvinger till Thorsby, en jemförelsevis obe-
tydlig väg om 7 mil, förutom jernvägarne ifrän Chri-
stiania till Öijern -och den vid Frykstad. Man lärer
i Norge vara synnerligt animerad för denna plans
realiserande.