hvarefter Den gamle skädespelaren af hr Blanchele deklamerades af hr Rosenholm. Mellan föredragen utfördes sänger, hvarjemte dragning verkställdes af lotter på nägra blomstervaser, deraf inkomsten tillföll Bildningscirkelns skola. — Frän litografiska pressen har utkommit ett porträtt af Kossuth. Det är litografieradt af hr T. Öberg efter de bästa nyligen i England utgifna porträtter af den ungerske patrioten och ganska vackert. Af personer, som sett Kossuth i London förliden höst, hafva vi emedlertid hört uppgifvas, att porträtterna i allmänhet framställa honom med ett allför ungdomligt utseende och att han i sjelfva verket ser 15 a20 år äldre ut. — Äfven innevarande vinter synes lemna bekräftelse ät den iakttagelse, man i sednare tider gjort, att vinterns medeltemperatur, öfver hela jordklotet beräknad, är på det hela nästan densamma hvarje år, så att då sträng köld herrskar på nägra orter, hafva andra en mildare temperatur, och stundom är det vintertiden kallare i södern än i norden. Af en konsulatberättelse ifrån Havre af den 9 dennes inhemta vi nu, att, under det Sverige haft en ovanligt blid vinter, en sträng köld på nyäret inträffat i Frankrike, så att man der kunnat förse sig med ett betydligt förräd af is, hvarföre ingen afsättning af nämnde artikel från utlandet kan der päräknas under en längre tid. 5 00 Fr OL TM MH NO HH ÄR AA PV et — Örebro-Nora-jernvägs-aktiebolaget har .i dag haft bolagsstämma i Örebro för att öfverlägga och besluta i åtskilliga bolaget rörande vigtiga angelägenheter samt granska det upprättade förslaget till bolagsreglor. — Till i morgon är sammanträde utlyst å rädhussalen i Örebro för nämnde stads borgare och öfriga invånare, som ega talan föra i fråga om upplåtelse af jord och tomter, för att höras och besluta angående upplåtelse af jord och tomt, som kan erfordras för anläggande af jernbana jemte station och lastnimgsplats med hvad dertill hörer. Vi hoppas att vid detta sammanträde, som är beramadt på izrund af derom frän stadens äldste till magistraten gjord framställning, skall komma att ådagaläggas, att jernvägsfrägans vigt och betydelse för Örebro och dess framtid icke förbises af stadens invånare, ehuru de, till följe af landshöfdinge-embetets underlåtenhet att dem sammankalla, vid sednaste sammanträdet, som hölls uteslutande med borgerskapet, ej hade tillfälle att i frågan yttra sig. — Om jernvägskommitteens åtgärder i Arboga berättar Westmanlands Tidning: Jernvägskommitteens ankomst till Arboga inträffade den 13 dennes. Den tog staden och omgifnin-! garne i sigte och gjorde sig underrättad om öfrige förhällanden, som kunde ha afseende på dess uppdrag. Det berättas att den lemnat förhoppning om sitt förord för jernvägens neddragning ända ned till staden eller åtminstone så nära, som utstakningen för densamma gär intill Köping, men att det förra blefve beroende af den penningetillgång, som det af riketsi ständer garanterade kapital kunde erbjuda.n — Vi tro det skola intressera flera af vära läsare att erfara resultaterne af den första jernvägsanläggningen i vårt land, och meddela derföre här nedan ur Werml. Korrespondenten en öfversigt af trafiken på Frykstadsjernvägen för passerade året 1851, det första under hvilket trafiken varit någorlunda reglerad, ehuru likväl icke fullt hvad den kommer att blifva under innevarande år, dels i anseende dertill att ångfartyget på Fryken ej blef färdigt förr än på sensommaren, genom hvilken omständighet persontrafiken på jernvägen efter all anledning endast var obetydlig emot hvad den kommer att blifva, måhända redan under innevarande år, dels derför, att under förlidna året, öfver det intill Frykstad belägna faktoriet Eng, tillhörigt hrr brukspatroner och sågverksegare i Fryksdahlen, passerat 2510 tunnor spannmål och 4440 Skä tackjern; men sedan bemälde faktori numera blifvit af Frykstadsbolaget arrenderadt, tordel framtiden hela trafiken komma att passera Jernvägen öfver Frykstad, hvarigenom varuqvantiteterna således blifva så mycket större. Uti den kalkul, som kommitterade år 1848 upprättade öfver den trafik, som vore att påräkna för den projekterade jernvägen, upptagas följande varuqvantiteter: stångoch knippjern 13,050 skepp.; tackjern 6,800 skepp.; plankor 10,200 tolfter; bräder 500 d:o; spanmäl 5450 tunnor; sill och salt 2000 d:o och diverse gods 4000 skepp. och tunnör. Gå vi nu till verkliga resultatet, så befinnas förlidet år vara på jernvägen fraktade: stängoch knippjern 14,132 skepp., spik 2220 kistor, tackjern 5,269 skepp., plankor 10,940 tolfter, bräder 1203 d:o, spanmäl 7875 tunnor, sill och salt 3460 d:o, samt af diverse gods: bomullsgarn 1297 bundtar, kaffe 89 säckar, sirap och olja 1781 kannor, kalk och rödfärg 171 tunnor, tobak 177 mattor, mjöl 2,390 lisp., färgsaker 116 tunnor och 75 fjerd., qvarnstenar 3 par; spirituosa 24,120 kannor, specerier 113 fat och tunnor och 282 lådor och fjerd., kalksten 305 skepp., skifter 34,700 d:o, fägträd 28 d:o, ull 27!, balar, diverse gods för 750 rdr, möbler för 66 rdr och passagerareafgifter 1000 rdr rgs. Det är alltså häraf uppenbart, att förutom persontrafiken, som till en början icke var päräknad, men som i framtiden helt säkert blir mycket ansenlig, de varuqvantiteter, som redan nu passera jernvägen, högst betydligt öfverstiga kalkulen. Efter bolagsstämman i nästa månad skola vi lemna vidare meddelande om jernvägens pekuniära resultater, och anse oss härom nu endast böra nämna, att bruttoafkastningen af jernvägen oeh ångbäten på Clarelfven tillsammans varit 33,000 rdr rgs, och att, ehuru af nettebehållningen betydligt blifvit användt i och för nybyggnader och verkets kompletterande, ett öfverskott ändock finnes i kassan, som torde tilläta någon utdelning åä aktierna, Jernvägen ensam, utan att inräkna än bätarne, har är 1851 lemnat i bruttoinkomst 21,679 rår, och i nettobehållning, efter afdrag af underhällskost: ad 800 rdr och transportkostnad samt skötsel 9520 rdr, — 11,359 rdr på en anläggningskostnad af 120,000 rdr rgs. Man kan således om detta värt första jernvägsföretag med fullt skäl säga, att dess resultater vida öfverträffat förboppningarne, och alltså utgör likasom ett godt omen och en vacker uppmuntran till andra dylika företag i värt land, hvilket egentligen ingen ting annat behöfver än lättade kommunikationer för att svinga sig upp till den höjd af välmäga, som dej kan erbjuda dess inbyggare, om dessa endast en smula anstränga sina krafter för ati öfvervinna lokala svårigheter., — Man läser i Westerås Tidning: Från Westerbergslagen berättas en för vårort, om ock icke för vär stad, glädjande nyhet, att nemliger 2:ne engelsmän, som för det närvarande äro sysselsatta med att vid det, en knapp fjerdingsväg frän Smedjebacken belägna Morgärdshammar uppbygga SEEN ERNA i huset än den, i hvilken hennes far låg, Derföre lyfte hon varsamt upp sin lilla äl skade döda, och ernade bära henne ned i ss MA