vw Mi -
——L
? För två af rikets vigtigare materiella in-
tressen synes nationens deltagande under se
naste tiden hafva betydligen stegrats. De
äro: Yankväsendet och kommunikationsanstalterne.
I förra hänseendet äro de flera under bered-
ning varande fllialbankerne talande bevis; i
det sednare kan man hänvisa icke blott på
rikets ständers välvilja emot den föreslagna
stora jernvägen mellan Örebro och Hult samt
den mindre mellan Örebro och Nora, jemte
det betydliga anslaget af en half million till
vägförbättringar, utan äfven på den i vårt land
mera sällsynta patriotism, hvarmed flera frå-
gor om förbättrade eller nya kommunikations-
Iinier blifvit omfattade, och som föranledt ej
obetydliga uppoffringar i enskilda bidrag,
hvilka i åtskilliga landsorter för dessa ända-
mål utgått.
Ett af de sista exemplen härpå hemta vi
från Malmö, der man börjat med allvar på-
tänka anläggningen af en jernväg från Malmö
till Lund. Tidningen Snällposten i Malmö,
för den 13 dennes, meddelar härom följande:
Sistlidme vecka hade härvarande handelssoeietet
möte em ett särdeles vigtigt ämne, nemligen om an-
läggandet af en jernväg mellan Malmö oeh Lund.
Saken väekte ett myeket lifligt intresse och man yt-
trade en allmän önskan att denna vigtiga angelägen-
het måtte kunna komma till ett önskvärdt resultat.
Man var ense om den princip, alt en jernväg hos oss
lämpligast borde börja vid nägon större gränsstad, och
således ansluta sig till den europeiska kommunika-
tionen. Till en sädan föreningspunkt torde Malmö
vara den lämpligaste platsen och derifrån borde jern-
vägslinien utgå vidare uppät. Kostnaden för jernväg
mellan Malmö och Lund antogs kumna uppgå till 10
rdr bko pr aln om jernvägen, hvilket föreslogs, be-
räknades för hästkraft, eller, om den skulle göras nog
solid att bära lokomotiv med ånga, 15 rdr pr aln.
Bästa sättet att komma till dess utförande ansäg man
vara att öppna en aktieteckning för ändamålet. Men
då hvarken en sädan kan ske eller tillförlitligt kost-
nadsförslag upprättas förrån lokalundersökning för vä-
gens anläggning egt rum, beslöt societeten, såvida,
hvilket man boppades, regeringen ville för samma
ändamäl bevilja 16,000 rår, att sammanskjuta ett be-
lopp af 4000 rdr, som bidrag till kostnaden för en
dylik lokalundersökning.
Då man känner dels den lifliga trafik som
redan nu eger rum mellan förenämnde städer,
belägne i den bördigaste och mest befolkade
trakten af riket, och de!s det ömkliga skick,
hvari den nuvarande landsvägen mellan dessa
ztäder sig befinner, hvilket stundom gör vä-
gen nästan ofarbar, kan man icke annat än
önska en skyndsam framgång åt det påtänkta
jernvägsföretaget. Såsom ett öfvergångsställe
till Danmark och Köpenhamn kommer dess-
utom Malmö alltid att blifva en slutpunkt för
en blifvande större jernväg genom södra Sverige,
och kan derföre tagas för afgjordt att linien
mellan denna stad och Lund kan anses blifva
en början till en framtida större jernvägs-
sträckning.
äKostnaden för denna jernväg uppgår ej hel-
ler till någon mera afskräckande summa. Om
vägen, då den drages i mera rak linea än nu
är förhållandet, antages blifva 25,000 alnar
och utgiften för hvarje aln skulle blifva 15
rdr, komme beloppet att utgöra 375,000 rdr
bko. Det mäkta till och med Malmöboerne
sjelfva bestå.
Det är emellertid att önska, att en så vig-
tig jernvägslinie inrättas för lokomotiv. En
bana för hästkraft skulle här icke tillbörligen
motsvara ändamålet.
Vi hoppas att regeringen skall visa benä-
genhet för detta företag samt genom anord-
ning af medel bidraga till de förberedande un-
dersökningarne; men vi kunna icke under-
låta att uttrycka någon förundran öfver det
stora belopp, hvartill denna undersöknings-
kostnad blifvit i Snällposten upptagen, då fråga
är om en så kort sträckning, uti en ort der
icke några impedimenter hindra arbetet.