vw Mi ——L ? För två af rikets vigtigare materiella intressen synes nationens deltagande under se naste tiden hafva betydligen stegrats. De äro: Yankväsendet och kommunikationsanstalterne. I förra hänseendet äro de flera under beredning varande fllialbankerne talande bevis; i det sednare kan man hänvisa icke blott på rikets ständers välvilja emot den föreslagna stora jernvägen mellan Örebro och Hult samt den mindre mellan Örebro och Nora, jemte det betydliga anslaget af en half million till vägförbättringar, utan äfven på den i vårt land mera sällsynta patriotism, hvarmed flera frågor om förbättrade eller nya kommunikationsIinier blifvit omfattade, och som föranledt ej obetydliga uppoffringar i enskilda bidrag, hvilka i åtskilliga landsorter för dessa ändamål utgått. Ett af de sista exemplen härpå hemta vi från Malmö, der man börjat med allvar påtänka anläggningen af en jernväg från Malmö till Lund. Tidningen Snällposten i Malmö, för den 13 dennes, meddelar härom följande: Sistlidme vecka hade härvarande handelssoeietet möte em ett särdeles vigtigt ämne, nemligen om anläggandet af en jernväg mellan Malmö oeh Lund. Saken väekte ett myeket lifligt intresse och man yttrade en allmän önskan att denna vigtiga angelägenhet måtte kunna komma till ett önskvärdt resultat. Man var ense om den princip, alt en jernväg hos oss lämpligast borde börja vid nägon större gränsstad, och således ansluta sig till den europeiska kommunikationen. Till en sädan föreningspunkt torde Malmö vara den lämpligaste platsen och derifrån borde jernvägslinien utgå vidare uppät. Kostnaden för jernväg mellan Malmö och Lund antogs kumna uppgå till 10 rdr bko pr aln om jernvägen, hvilket föreslogs, beräknades för hästkraft, eller, om den skulle göras nog solid att bära lokomotiv med ånga, 15 rdr pr aln. Bästa sättet att komma till dess utförande ansäg man vara att öppna en aktieteckning för ändamålet. Men då hvarken en sädan kan ske eller tillförlitligt kostnadsförslag upprättas förrån lokalundersökning för vägens anläggning egt rum, beslöt societeten, såvida, hvilket man boppades, regeringen ville för samma ändamäl bevilja 16,000 rår, att sammanskjuta ett belopp af 4000 rdr, som bidrag till kostnaden för en dylik lokalundersökning. Då man känner dels den lifliga trafik som redan nu eger rum mellan förenämnde städer, belägne i den bördigaste och mest befolkade trakten af riket, och de!s det ömkliga skick, hvari den nuvarande landsvägen mellan dessa ztäder sig befinner, hvilket stundom gör vägen nästan ofarbar, kan man icke annat än önska en skyndsam framgång åt det påtänkta jernvägsföretaget. Såsom ett öfvergångsställe till Danmark och Köpenhamn kommer dessutom Malmö alltid att blifva en slutpunkt för en blifvande större jernväg genom södra Sverige, och kan derföre tagas för afgjordt att linien mellan denna stad och Lund kan anses blifva en början till en framtida större jernvägssträckning. äKostnaden för denna jernväg uppgår ej heller till någon mera afskräckande summa. Om vägen, då den drages i mera rak linea än nu är förhållandet, antages blifva 25,000 alnar och utgiften för hvarje aln skulle blifva 15 rdr, komme beloppet att utgöra 375,000 rdr bko. Det mäkta till och med Malmöboerne sjelfva bestå. Det är emellertid att önska, att en så vigtig jernvägslinie inrättas för lokomotiv. En bana för hästkraft skulle här icke tillbörligen motsvara ändamålet. Vi hoppas att regeringen skall visa benägenhet för detta företag samt genom anordning af medel bidraga till de förberedande undersökningarne; men vi kunna icke underlåta att uttrycka någon förundran öfver det stora belopp, hvartill denna undersökningskostnad blifvit i Snällposten upptagen, då fråga är om en så kort sträckning, uti en ort der icke några impedimenter hindra arbetet.