Men hvartäl skulle denna undersökning tjena, så-
er man, då Regeringen nu icke kan ändra planen.
ch man har fullkomligt-rätt uti anmärkningen, så
vida man anser att:.Regeringen ovilkorligen nu skulle
bestämma en annan riktning för banan; men ett så-l,
dant beslut torde icke vara af behofvet påkalladt.
Det allmännas fördel synes, utan öfverträdelse af
Ständernas beslut, kunna på annan väg beredas, om l!
efter verkställda undersökningar Regeringen skulle
finna ändamålsenligare att gifva banan en annan änd-
punkt. -Om Regeringen t. ex. vid sädant förhällande
godkände jernvägen från Köping till Ätorp eller Ny-
sumd; i öfverensstämmelse med Ständernas antagan-l;
de,, samt oktrojerade: ett bolag med berättigande att
anllägga jernvägen från Köping till Åtorp, under skyl- 4
diggzhet för samma bolag att fortsätta vägen till Hult
elleer anlägga den till någon annan Wenerns hamn,lt
varce sig Mariestad, Sjötorp eller Christinehamn, efter!
sannma grunder som af Rikets Ständer nu redan il!
afseeende å Hult-vägen blifvit bestämde (då maximi-l.
kosstnaden af hela. linien mellan Köping och Hultl:
fördelas på det antal mil, som vägens längd utgör,
blifver det af Rikets Ständer fastställda grundpris per
mil bestämdt), med garanti för bolaget att vägen till
nägon af de -angifne punkterne skulle fulländas och
bolaget derom erhälla besked inom utgängen af 1853,
så kunde Kongl. Maj:t till Rikets näst sammanträ-
dande Ständer framlägga nädig proposition i ämnet, l:
dä Ständerne, om de fortfarande ville hafva vägen
till Hult, vidhölle sitt förra beslut, och i motsatt fallj.
förändrade: detsamma. Emedlertid vore bolagsmän-l,
nen oförhindrade att genast börja arbetet vid Köpingl,
och Örebro samt flera -punkter samtidigt; och i allal:
händelser : blefve arbetet utfördt och kunde ofelbart.
blifva färdigt till Hult inom 1855 års slut, om Stän-l.
derne stode fast vid -sin förra bestämmelse, samt i
annat fall om nemligen ändpunkten förändrades, vid
den tid, som genom det nya beslutet blefve antaget.
Huru : mänga obehag för Kongl. Maj:t och Regerin-
gen skulle :ej derigenom vara afböjde? Ändamälet
blefrve ej förbisedt och Regeringen hade icke hellerl.
underlåtit att genom undersökningar efterkomma del,
önskningar, som innefattas uti Rikets Ständers und.l
framställning till Kongl. Maj:t om de ytterligare fö-l,
regrifters meddelande, som: kunna bereda Staten sä-l.
kehet och det allmännas väl.
Vånnerna af Hultvägen kunna likväl invända, att
om regeringen skulle delvis godkänna ständernas be-
slut, samt meddela en vilkorlig octroy, så blifver följ-
den deraf denna, att nägot bolag ej kan bildas.
Hvad grund detta inkast kan hafva, må derföre skär-
skädas. Man: bör ej neka att de egare af: bruk och
lan.dtegendomar inom Wermland, som af jernvägens
förande till Hult hafva direkt fördel, få ett minskadt
intresse, om vägen ej kommer att gå Wermland när-
mare än vid Atorp eller Nysund, ech- att desse säle-
des hafva mindre skäl:att taga aktier, då de frukta, s
att sträckningen af vägen kan blifva uti sydlig rikt-l:
nitg. I samma män, som .denna farhäga stiger, har
mma äfven ett bevis deruppä, att de finna skälen för
vägens ledande till Westergöthland grundade, och be-l,
fart: följderna deraf: Men äfven, under förutsättning .
att:vägen ej skulle gå närmare än till ÅAtorp, kan.
mar väl ieke neka att Wermland deraf hade betyd-
lig fördel, ty anläggning af: jernväg på endast det
korta, afständet emellan Christinehamn och: Atorp bör
väl ej anses såsom omöjlig. att utföra, och härigenom
sättes ju Wermland uti direkt beröring med hufvrud-
banan ? Om således Wermlands intresse blifver min-
dre, då vägen ej. föres till nägon af dess hamnar, sä
är likväl en fördel tillskyndad. provinsen, så betydlig,
att detta ieke bör hindra möjligheten af aktieteekning.
Hvad äter beträffar Stoekholm, Götheborg, Westman-
land; Nerike, Westergötbland, Östergöthland och Smä-
land, så tillskyndas de trenne sednare provinserna ge-
nom vägens förande till Götha kanal en fördel, som
minskas till omärklighet, om vägen föres, till Hult el-
ler Christinehamn; hvaremot; huru ändpunkten än
må blifva, Stockholms, Götheborgs, Westmanlands
oeh Nerikes intresse ej undergår nägon förändring.
Skulle man då anse omöjligt att ett bolag kan bildas
af affärsmän frän Sveriges tvenne största handelsstä-
der och de provinser, som hafva ögonskenlig nyttaaf
företaget, i förening, med sanna patrioter, som . utan
afseende på den eller .den :provinsens fördel, hafva
statens och det allmännas bästa till motiv för sin ak-
tieteckning ? Vore; förhällandet sädant som man pä-
stär, så får man ej undra på en mindre gynnsam ut-
gäng af saken, eller af dessa anledningar sluta, att
denna stora fräga ej omfattas med synnerligt intresse,
särdeles då aktieteckningen ej är förenad med stor
risque, enär räntan garanteras till 5 procent under 40
är, och säledes anläggningskostnaden äterkommer ge-
nom amortissement, blott vägen gifver så mycken re-
veny, att den underhäller sig sjelf; hvarförutom bo-
laget ätnjuter räntan ä det nedlagda kapitalet underl!
anläggningstiden, :så vida anläggningskostnaden kan
nedbringas så mycket under förlags-summan. En
liflig aktieteekning skulle gifva ökadt förtroende åt
företaget, och förminska mångens fruktan för engelskt
inflytande, samt blifva en mägtig häfstäng för rege-
ringens bifall, då den financiella delen af frågan äf-
ven lemnar tillfälle till betraktelser. En aktie.teck-
ning öfver hela landet spridd, hvarje aktie på 60 rdr
bko, skulle möjligen lätt tog kunna fördela total-
summan; oeh att erhälla medlen mot 4 procent vore
väll ej otänkbart, med öfverlätande af statens ränte-
garanti i förening med bolagets förbindelse. Säsom
ft oigare skäl hvarföre man icke vill antaga möj-
igzheten af ett bolags bildande, då banans ändpunkt
vidd Wenern ej är bestämä, uppgifver man äfven, att
sådant gör arbetets utförande nästan omöjligt, enär
mean behöfrver engelska lokomotiver, vagnar, rails m.
m., och att sädane effekter ej kunna föras landvägen,
hvadan arbetet mäste börjas vid Wenerns strand.
Hvad sanning och grundlighet ligger uti detta anfö-l4
rande? Man bör kunna tro, att lokomotiverne, äf-
vensom vagnarhe kunna vid Motala förfärdigas, oml!
blott modeller öfrerlemnas; och beträffande rails, sä
har mera stäng. och tackjern gätt från Nysund till
Hult på släd- oeh hjuldon, än hvad som kan belöpa
sig på vigten af rails, som nu skulle gå frän Hult
till, Återp eller Nysund: för öfrigt är ju vägen öppen
från Wenern till Köping oeh Örebro, vid hvilka plat-
ser desså effekter äfven kunde levereras. Skillnaden :
uti transportkostnad verkar ej mycket, men kan med-
föra den nytta, att man begagnar sig sä mycket man
kan af landets egna tillverkningar. . Säsom nägot
egentligt hinder för arbetets utförande är det derföre
svärt att antaga dessa skäl, och att ett bolag ej der-
före skulle kunna bildas är ännu svärare att fatta.
RÄTTEGÅNGS.- och POLISSAKER. j
f
ara RA rr rm— vn OO
Ransakr: sa angående mordet å handelsbokhållaren
Bris; 4 Vär i dag äter förevarit. Sandberg nekar
lika fhärdigt som förut, och tager sig en i hög gradl.
tilltagseå ton. Löjtnanten, frikerre von Vegesach in-l,
tygade att mordvapnet verkligen förskref sig fränl,
Rindön, oeh ansåg föröfrigt att kronoarbetskarlarnes
berättelser snarare efter vanligheteu kunde anses in-l;
nefätta försök att mildra omständigheterna, då detl:
rörde deras förre kamrat, än säsom bemödanden attl.
göra honönmt misstänkt utan orsak. Mälet uppsköts.;
— Trädgäårdsmästarne Östman oeh Fredin hafvalj
också i dag förevarit inför domstolen. I saken harl: