Men hvartäl skulle denna undersökning tjena, såer man, då Regeringen nu icke kan ändra planen. ch man har fullkomligt-rätt uti anmärkningen, så vida man anser att:.Regeringen ovilkorligen nu skulle bestämma en annan riktning för banan; men ett så-l, dant beslut torde icke vara af behofvet påkalladt. Det allmännas fördel synes, utan öfverträdelse af Ständernas beslut, kunna på annan väg beredas, om l! efter verkställda undersökningar Regeringen skulle finna ändamålsenligare att gifva banan en annan ändpunkt. -Om Regeringen t. ex. vid sädant förhällande godkände jernvägen från Köping till Ätorp eller Nysumd; i öfverensstämmelse med Ständernas antagan-l; de,, samt oktrojerade: ett bolag med berättigande att anllägga jernvägen från Köping till Åtorp, under skyl4 diggzhet för samma bolag att fortsätta vägen till Hult elleer anlägga den till någon annan Wenerns hamn,lt varce sig Mariestad, Sjötorp eller Christinehamn, efter! sannma grunder som af Rikets Ständer nu redan il! afseeende å Hult-vägen blifvit bestämde (då maximi-l. kosstnaden af hela. linien mellan Köping och Hultl: fördelas på det antal mil, som vägens längd utgör, blifver det af Rikets Ständer fastställda grundpris per mil bestämdt), med garanti för bolaget att vägen till nägon af de -angifne punkterne skulle fulländas och bolaget derom erhälla besked inom utgängen af 1853, så kunde Kongl. Maj:t till Rikets näst sammanträdande Ständer framlägga nädig proposition i ämnet, l: dä Ständerne, om de fortfarande ville hafva vägen till Hult, vidhölle sitt förra beslut, och i motsatt fallj. förändrade: detsamma. Emedlertid vore bolagsmän-l, nen oförhindrade att genast börja arbetet vid Köpingl, och Örebro samt flera -punkter samtidigt; och i allal: händelser : blefve arbetet utfördt och kunde ofelbart. blifva färdigt till Hult inom 1855 års slut, om Stän-l. derne stode fast vid -sin förra bestämmelse, samt i annat fall om nemligen ändpunkten förändrades, vid den tid, som genom det nya beslutet blefve antaget. Huru : mänga obehag för Kongl. Maj:t och Regeringen skulle :ej derigenom vara afböjde? Ändamälet blefrve ej förbisedt och Regeringen hade icke hellerl. underlåtit att genom undersökningar efterkomma del, önskningar, som innefattas uti Rikets Ständers und.l framställning till Kongl. Maj:t om de ytterligare fö-l, regrifters meddelande, som: kunna bereda Staten sä-l. kehet och det allmännas väl. Vånnerna af Hultvägen kunna likväl invända, att om regeringen skulle delvis godkänna ständernas beslut, samt meddela en vilkorlig octroy, så blifver följden deraf denna, att nägot bolag ej kan bildas. Hvad grund detta inkast kan hafva, må derföre skärskädas. Man: bör ej neka att de egare af: bruk och lan.dtegendomar inom Wermland, som af jernvägens förande till Hult hafva direkt fördel, få ett minskadt intresse, om vägen ej kommer att gå Wermland närmare än vid Atorp eller Nysund, echatt desse säledes hafva mindre skäl:att taga aktier, då de frukta, s att sträckningen af vägen kan blifva uti sydlig rikt-l: nitg. I samma män, som .denna farhäga stiger, har mma äfven ett bevis deruppä, att de finna skälen för vägens ledande till Westergöthland grundade, och be-l, fart: följderna deraf: Men äfven, under förutsättning . att:vägen ej skulle gå närmare än till ÅAtorp, kan. mar väl ieke neka att Wermland deraf hade betydlig fördel, ty anläggning af: jernväg på endast det korta, afständet emellan Christinehamn och: Atorp bör väl ej anses såsom omöjlig. att utföra, och härigenom sättes ju Wermland uti direkt beröring med hufvrudbanan ? Om således Wermlands intresse blifver mindre, då vägen ej. föres till nägon af dess hamnar, sä är likväl en fördel tillskyndad. provinsen, så betydlig, att detta ieke bör hindra möjligheten af aktieteekning. Hvad äter beträffar Stoekholm, Götheborg, Westmanland; Nerike, Westergötbland, Östergöthland och Smäland, så tillskyndas de trenne sednare provinserna genom vägens förande till Götha kanal en fördel, som minskas till omärklighet, om vägen föres, till Hult eller Christinehamn; hvaremot; huru ändpunkten än må blifva, Stockholms, Götheborgs, Westmanlands oeh Nerikes intresse ej undergår nägon förändring. Skulle man då anse omöjligt att ett bolag kan bildas af affärsmän frän Sveriges tvenne största handelsstäder och de provinser, som hafva ögonskenlig nyttaaf företaget, i förening, med sanna patrioter, som . utan afseende på den eller .den :provinsens fördel, hafva statens och det allmännas bästa till motiv för sin aktieteckning ? Vore; förhällandet sädant som man pästär, så får man ej undra på en mindre gynnsam utgäng af saken, eller af dessa anledningar sluta, att denna stora fräga ej omfattas med synnerligt intresse, särdeles då aktieteckningen ej är förenad med stor risque, enär räntan garanteras till 5 procent under 40 är, och säledes anläggningskostnaden äterkommer genom amortissement, blott vägen gifver så mycken reveny, att den underhäller sig sjelf; hvarförutom bolaget ätnjuter räntan ä det nedlagda kapitalet underl! anläggningstiden, :så vida anläggningskostnaden kan nedbringas så mycket under förlags-summan. En liflig aktieteekning skulle gifva ökadt förtroende åt företaget, och förminska mångens fruktan för engelskt inflytande, samt blifva en mägtig häfstäng för regeringens bifall, då den financiella delen af frågan äfven lemnar tillfälle till betraktelser. En aktie.teckning öfver hela landet spridd, hvarje aktie på 60 rdr bko, skulle möjligen lätt tog kunna fördela totalsumman; oeh att erhälla medlen mot 4 procent vore väll ej otänkbart, med öfverlätande af statens räntegaranti i förening med bolagets förbindelse. Säsom ft oigare skäl hvarföre man icke vill antaga möjigzheten af ett bolags bildande, då banans ändpunkt vidd Wenern ej är bestämä, uppgifver man äfven, att sådant gör arbetets utförande nästan omöjligt, enär mean behöfrver engelska lokomotiver, vagnar, rails m. m., och att sädane effekter ej kunna föras landvägen, hvadan arbetet mäste börjas vid Wenerns strand. Hvad sanning och grundlighet ligger uti detta anfö-l4 rande? Man bör kunna tro, att lokomotiverne, äfvensom vagnarhe kunna vid Motala förfärdigas, oml! blott modeller öfrerlemnas; och beträffande rails, sä har mera stäng. och tackjern gätt från Nysund till Hult på slädoeh hjuldon, än hvad som kan belöpa sig på vigten af rails, som nu skulle gå frän Hult till, Återp eller Nysund: för öfrigt är ju vägen öppen från Wenern till Köping oeh Örebro, vid hvilka platser desså effekter äfven kunde levereras. Skillnaden : uti transportkostnad verkar ej mycket, men kan medföra den nytta, att man begagnar sig sä mycket man kan af landets egna tillverkningar. . Säsom nägot egentligt hinder för arbetets utförande är det derföre svärt att antaga dessa skäl, och att ett bolag ej derföre skulle kunna bildas är ännu svärare att fatta. RÄTTEGÅNGS.och POLISSAKER. j f ara RA rr rm— vn OO Ransakr: sa angående mordet å handelsbokhållaren Bris; 4 Vär i dag äter förevarit. Sandberg nekar lika fhärdigt som förut, och tager sig en i hög gradl. tilltagseå ton. Löjtnanten, frikerre von Vegesach in-l, tygade att mordvapnet verkligen förskref sig fränl, Rindön, oeh ansåg föröfrigt att kronoarbetskarlarnes berättelser snarare efter vanligheteu kunde anses in-l; nefätta försök att mildra omständigheterna, då detl: rörde deras förre kamrat, än säsom bemödanden attl. göra honönmt misstänkt utan orsak. Mälet uppsköts.; — Trädgäårdsmästarne Östman oeh Fredin hafvalj också i dag förevarit inför domstolen. I saken harl: