Article Image
tyckt Histtory of the United States Navys, 2 band; Nobitions of the Americans, by a Travelling Bachelors; — nGleanings in Europen, 6 band; pSketches off Switzerland, 4 band; ett par små politiska upppsatser: 7he American Democratr, och ,Letterr to my Countrymen savat Lives oj Distinguisheed Naval Officersn, 2 band. Omkringg 1827 reste Cooper till Europa, -i hvars litterrära och aristokratiska kretsar han mottogs maed förekommande uppmärksamhet, utan att lilkväl någonsin dagtinga om sanningen vid föjrsvaret af sina landsmäns karakter pch institutioner. Han inlät sig stundom äfven för samma ändamål i de europeiska tidningarnes diskussioner, när han så fann påkalladt. Flera bland hans romaner voro frukten af hams vistande i Europa; bland dessa har kanskee ingen väckt mer uppseende eller mer beundåråats för sin in i de minsta omständigheter träräftande och lefvande återspegling af verkligheteren än Zhe Bravon, (Banditenv) i hvilken Venediigs fordna politiska och sociala förhållanden :skildras lika öppet som opartiskt. Efter ettt tioårigt besök 1 Europa återvände han till dezt faderliga hemmet i Cooperstown. I sitt fådernesland såg han sig nu stundom misskänd af vissa granskare, som i några bland hans skrifter ville spåra aristokratiska syften, -ekuru man icke skulle kunnat nämna någon mera redlig, fastän tillika mera sansad vän af folket och sjelfstyrelsen, än just han. Men då Mans skrifter anföllos -såsom folkfiendtliga, af åtskilliga nordamerikanska tidningsredakttörer, såsom öfverste Stone, utgifvare af pNew-Y:ork Daily Advertiser,, öfverste Webb utg. af Tihe Couriers, m:r Turlon Weed, utg. af sAlbany Evening Journal, samt m:rs Greely och Mac Ezlrath utg. af ,The Tribune, fann han sig förranledd att tilltala dem inför domstol; och ssegrade i alla dessa rättegångar, så att utgifvar:ne blefvo fällda till mer eller mindre betydliga skadestånd — öfverste Stone t. ex: till 250 dollars. Emellertid hade dessa tidningsanfil i viss mån skadat afsättningen på hans arbeten, som i alla fall gifvit honom en arsenlig vinst. I politiskt hänseende var Cooper, efter hvad redan är ammärkt, tillgifven demokratiska åsigter, i religiöst förblef han oaflåtligt en nitisk anhängare af Episkopalkyrkan, och valdes som sådan meröändels till deputerad för sin ort, i episkopalkyyrkans synoder inom staten Nework. Som familjfader och sällskapsman var han på dett högsta vördad och omtyckt. En af hans döttrar har äfven gjort sig känd som författarinna, genom sina Rural Hoursn. (Insändt.) I anlednitg af den insända artikel — undertecknad: en vär af rättvisa — som stär att läsa i Aftonbladet fö onsdagen den 8 dennes, får jag, på nä: gra aktade rkesbröders uppmaning, lemna den upplysning: att ritningen till den ä härvarande slöjdexposition förevisade kuptvagn, icke är uppgjord af hrl vagnmakaren Pettersson, utan till honom af mig lemnäd, för att derefter förfärdiga vagnen. Stockholm den 9 Oktober 1851. J. E. Norman, : sadelmakare. . (Insändt.) Till upplysning för vederbörande och rättelses vinnande för framtiden har man ansett sig böra offentliggöra nedannämnde förhällanden. På resan frän Upsala till Stockholm den 3 dennes hindrades ångfartyget Upland i sin passage icke mindre än trenne särskilda gånger af seglande fartyg. Nära utloppet till Fyrisån, en stund efter det skottet som vanligt lossats för att signalera ängfartygets ankomst till bron vid Flötsund, stängdes vägen af en skeppare, som Haft ganska lätt att lägga undan, helst vinden var sså godt som stilla. Under det man var sysselsätt attt lotsa sig förbi denne, kommer en annan skepparee, som af kitslighet eller oförsvarlig dumhet vill tränpga sig emellan ängfartyget och den förra skutan, hvilkket ästadkom mycken villervalla och fara att komma ppä grund. Sedan man omkring 20 minuter laborerat meed dessa och ändtligen kommit 1oss frän dem, sättes machinen i gäng och man svänger om i full fart gemom äns krökning för att komma igenom bron. Här ligger dä på andra sidan om bron nära midten i shömfäran en tredje skuta i afsigt att passera bron, huru ängbäten nyss förut signalerat. En sammanstöting, som kunnat blifva ganska vädlig, blef häraf enföljd, då ängbåten omötligt kunde stoppa unde sjelfva passagen genom bron, i hvilket fall genom vaggning troligen ätminstone hjulhuser strukit med. Skepparen för denna skuta anse vi förtjent äf der kraftigaste näpst lagen medgifver, och väl vore om en sädan person kunde förbjudas att någonsin föra fartyg. Emedlertid päbjuder hamnordningen att seglande fartyg vid 50 rdr vite skola lägga undan för ängbätarne och vi hoppas att lagen härvid ej blir utan kraft. Särskildt vore önskligt, att vederbörande kunde arrangeraom att brokarlarne vid de tränga och krokiga passagerna mellan Stockholm och Upsala blefye icke Iblott berättigade utan äfven förpligtade och bemyndliigade ätt hälla ordning och skick vid broarne, så att icke en kitslig, öfverdädig eller oskicklig : skeppare får Aalkas dem, sedan ängbät signalerat eller vid de allmänt kända tidpunkter på dagen, dä ängbätarne väntas. Passagerare. . (Insändt.) Något om Smaåbarnsskolor. Vid denna tid at året, dä så mänga familjer flytta in frän landet till hufvudstaden och föräldrarne icke sällan med bekymmer se sig om efter en lämplig sysselsättning för sina små älsklingar, som nu icke mera kunna. tumla om i det gröna eller bygga hus il: sanden, tordle det icke vara olämpligt att fästa uppmärksamhetcen på de utvägar, som hufvudstaden erbjuder, att Ibereda de små en på en gäng roande och tillika för bbäde kropp och själ nyttig sysselsättning. För mindre bemedlade föräldrar synas oss, jemte ätskilliga folksskolor, de af Sällskapet för Smäbarnsskolors inrätttande underhållna så kallade Småbarns

13 oktober 1851, sida 3

Thumbnail