Ytterligare om Jernvägen.
Örebro Tidning innehåller åtskilliga rätt tänk-
värda reflexioner i denna fråga, hvilken na-
turligtvis för Nerike har ett stort lokalintres-
se. Efter att hafva yttrat några ord om fö-
reträdet af att staten öfvertoge jernvägsanlägg-
ningarme, i stället för enskilda bolag, dervid
Ö. T. likväl menar, att under nuvarande oef-
terrättllighetstillstånd i vår administration, det
kan vaara så godt, att enskilda börja företa-
get, föör att få det i gång, yttras följande:
Om dden nu beslutade linien ensamt hade till före.
mäl attt sammanbinda tvä vattendrag, så skulle, ehurt
vigtig dden äfven då vore, valet visserligen icke varse
det lyckkligaste. Men nu är detta blott en del at
denna jernvägslinies bestämmelse. Äfven om mar
vill förbise, att denna bana är den bäst lofvande bör-
jan af en emellan Stockholm och Götheberg utsträckt
ana — är ämnad till en del af ett större helt —
så må man icke förbise, att densamma redan nu, så-
som framgent, förenar ej blott rikets största sjöar, utan,
ännu mera, sammanbinder flera af Sveriges rikaste pro-
vinser — Westmanland, Nerike, Wermland och We-
stergöthland — sinsemellan, samt med segelleder bäde
öster- och vesterut; att den, satt i förbindelse med
redan befintliga eller beslutade jernbanor, bätlede!
och kanaler, kommer att upphemta flera af vära ri-
kaste bergslagers produkter samt tillföra dem deras
förnödenheter af spanmäl m. m.; att person-trafiker
efter all anledning blir den största i Sverige, enär
genom denna bana afständen mellan Stockholm och
Wermland samt Stockholm och Westergöthland, och
alla mellanliggande orter, så förkortas, att vägen
emellan Stockholm-Carlstad eller Stockholm-Mariestad
inskränkes till mindre än 15 timmars resa: och, slutli-
gen, att den är af omätlig vigt för ordnande af ri-
kets försvar. Och om man ä ena sidan omtalar jern-
vägstransportens större dyrhet jemförd med sjötrans-
port — hvilket dock icke gäller för touren emellan
Örebrco och Stoekholm, der ängbätsfrakten, ätmin-
stone :nu, är fullt 50 procent drygare än forlön p:
jernvääg bör kunna vara —; så bör man, ä andra si
dan, eej förbise jernvägarnes stora företräde framfö
all vabttenkommunikation i tidsbesparing, i möjlighe
att påä minuten beräkna transporters afgång och an
komst t samt, framför allt, deruti att man här icke
såsoma vid sjöfart, mäste vänta tills man fått full las
eller 1 läta ligga hvad som öfvergäår full last, utan kar
gå efter omständigheterna mer eller mindre ofta, mec
en elller flera trainer, samt icke afser blott resan
begge ändpunkter — afgängsorten och slutliga desti
vationsorten — utan kan lossa och lasta på sä mängs
imellanstationer man behagar. Just detta gör hvarj
jemförelse emellan trafiken på jern- och på vatten
väg orimlig, och gifver jernvägstrafiken ett ofantlig
företräde.
Man har beräknat att en jernväg vanligen inon
två är efter det den öppnats tredubblat trafiken; föl
den mu beslutade banan skulle vi tro att denna be
räkniing är alldeles för läg, om ock ensamt med hän-
seendde till den mängd naturalster och industriproduk-