Ytterligare om Jernvägen. Örebro Tidning innehåller åtskilliga rätt tänkvärda reflexioner i denna fråga, hvilken naturligtvis för Nerike har ett stort lokalintresse. Efter att hafva yttrat några ord om företrädet af att staten öfvertoge jernvägsanläggningarme, i stället för enskilda bolag, dervid Ö. T. likväl menar, att under nuvarande oefterrättllighetstillstånd i vår administration, det kan vaara så godt, att enskilda börja företaget, föör att få det i gång, yttras följande: Om dden nu beslutade linien ensamt hade till före. mäl attt sammanbinda tvä vattendrag, så skulle, ehurt vigtig dden äfven då vore, valet visserligen icke varse det lyckkligaste. Men nu är detta blott en del at denna jernvägslinies bestämmelse. Äfven om mar vill förbise, att denna bana är den bäst lofvande början af en emellan Stockholm och Götheberg utsträckt ana — är ämnad till en del af ett större helt — så må man icke förbise, att densamma redan nu, såsom framgent, förenar ej blott rikets största sjöar, utan, ännu mera, sammanbinder flera af Sveriges rikaste provinser — Westmanland, Nerike, Wermland och Westergöthland — sinsemellan, samt med segelleder bäde österoch vesterut; att den, satt i förbindelse med redan befintliga eller beslutade jernbanor, bätlede! och kanaler, kommer att upphemta flera af vära rikaste bergslagers produkter samt tillföra dem deras förnödenheter af spanmäl m. m.; att person-trafiker efter all anledning blir den största i Sverige, enär genom denna bana afständen mellan Stockholm och Wermland samt Stockholm och Westergöthland, och alla mellanliggande orter, så förkortas, att vägen emellan Stockholm-Carlstad eller Stockholm-Mariestad inskränkes till mindre än 15 timmars resa: och, slutligen, att den är af omätlig vigt för ordnande af rikets försvar. Och om man ä ena sidan omtalar jernvägstransportens större dyrhet jemförd med sjötransport — hvilket dock icke gäller för touren emellan Örebrco och Stoekholm, der ängbätsfrakten, ätminstone :nu, är fullt 50 procent drygare än forlön p: jernvääg bör kunna vara —; så bör man, ä andra si dan, eej förbise jernvägarnes stora företräde framfö all vabttenkommunikation i tidsbesparing, i möjlighe att påä minuten beräkna transporters afgång och an komst t samt, framför allt, deruti att man här icke såsoma vid sjöfart, mäste vänta tills man fått full las eller 1 läta ligga hvad som öfvergäår full last, utan kar gå efter omständigheterna mer eller mindre ofta, mec en elller flera trainer, samt icke afser blott resan begge ändpunkter — afgängsorten och slutliga desti vationsorten — utan kan lossa och lasta på sä mängs imellanstationer man behagar. Just detta gör hvarj jemförelse emellan trafiken på jernoch på vatten väg orimlig, och gifver jernvägstrafiken ett ofantlig företräde. Man har beräknat att en jernväg vanligen inon två är efter det den öppnats tredubblat trafiken; föl den mu beslutade banan skulle vi tro att denna be räkniing är alldeles för läg, om ock ensamt med hänseendde till den mängd naturalster och industriproduk