Article Image
BORGARESTÄLNDET. Vi huniw i gärdagsbladetii
endast omnämna, ddet diskussionen i anledning af stats- iv
utskottets utlätandde N:o 340 i jernvägsfrågan på för-l
middagen ej Hanna att afslutas och tillägga nu att den (
på eftermiddagen : afgjordes efter två timmars ytter-0
ligare debatt. Reesultatet blef attt ståndet först. ge-ir
nom 39 röster mobt 5, som voro för afslag, uppställdelv
som kontraproposittion återremiss och sedan vid slut-!s
omröstningen medl 28 ja emot 16 nej biföll statsut-!3
skottets utlätande jemte den af hr Lagergren före-
slagna förändring uti 7 punkt. lit. a) att bolaget!
skall utan Kostnad, eller ärlig ersättning, erhålla upp-:
lätelse af sädan, för jernvägsanläggningen erforderlig, :
kronan tillhörig jord, som är under Kongl. Maj:ts!
och kronans omeddbåra disposition. AÄfvenledes biföl-t
Jos statsutskottets utlåtanden N:o 339 och 342, detj1
sednare tillstyrkarde ett lån 50,000 rdr till storac
Barnhuset i Stockholm. Men vi äterkomma till jern- I
(
L
1
1
j
vägsfrägan, hvarifver diskussionen öppnades af hri
Fahlhem, som förklarade sig med ledsnad hafva sett
ideer och syftemål, för hvilka han alltid varmt in-!
tresserat sig, blifvit misshandlade, säsom nu skett med:
förevarande fråga om förbättring af kommunikations-:
anstalterna, och anmsäg sig ej kunna med godt samvete
rösta. för att ett faattigt land anslär 10 mill. rdr på
ett. företag, som äinnu ej blifvit behörigt utredt, enär i:
han ej gillade maximen, att ändamålet helgar med-
len. Inståmmande i friherre Palmstjernas reservation
yrkade talaren att man mätte äterremittera eler för
närvarande afslä utlätandet. Hr Petr yttrade, att!
statsutskottet betraktat frägan frän blott ekonomisk
synpunkt, men att den äfven hade en politisk, hvarpå
man borde kasta en blick. Det erkännes, yttrade ta-
laren, temligen allmänt att vär regering har behof af
en sansad och moderat opposition, men som äfven är
ädel och kraftfull,, för att hejda henne på hennes re-
aktionära bana, erinra. henne om förgätna löften,
varna henne för oaansvariga rädgifvare, uppmana henne
att verka för statssnyttiga ändamål och förmå henne
att handla reformaerande med ädla grundsatser. Att!
bilda och sammannhälla en sådan opposition har dock
vid innevarande rriksdag varit omöjligt, och föreva-!
rande utlåtande bbidrager att förklara detta förhäl-
lande. Det visarr, att äfven äldre riksdagsmän, ehuru
af föregående rikssdagars erfarenhet varnade, nu om-
fattat den lumpnaaste krämarepolitik och lägga i da-
gen att de i ställdet för att afse det allmänna bästa
antaga förslag, hwari den ena tjensten får gälla iut-
byte mot den amdra och det ofta på statens bekost-
nad. Personligt afseende på motionärens riksdagsför-
tjenster har gjort att man låtit motionen hvila under
Pela riksdagen, och belöningen för dem är nu den
att man vill söka befordra annat än hvad som mo-!
tionen innehåller. Motionären hade nemligen förut!
endast talat om jemkningar uti förra riksdagens be-!
slut i jernvägsfråsgaån, men ej om jernySägens utsträck-!
ning till Köpings. - Enligt talmannens tillkännagif-
vande har äfven 1riksdagen blifvit förlängd för den
frågans skull.
Tal. påminde ääfvenledes huru Kongl. Maj:t uti en
vida mindre vigtitig fråga ej kunnat sanktionera ri-
kets ständers besislut för att ej rubba de ömsesidiga
rättigheterna. Föör konseqvensens skull hade propo-
sition bordt vägraas på förevarande frågas upptagande
till behandling. — Betänkligast dock attvägens ut-
sträckning till Köping ej ens it så pffErad afut-
skottet, som alltid skett i dylika fall. aren tad-
lade den partiskhet utskottet visat, derigenom att det
bifalit ifrägavarande förslag, men nekat anläggnin-
gen af en jernväg mellan Fahlun och Gefle. I Ne-
rike har fastighetsvärdet stigit så högt som det kan
vara önskligt; i Dalarne är det i vanpris. I Nerike
äro kommunikationsanstalterna ganska goda, däibDa-
larne är trafik endast under det korta vinterföret; på
förra stället är ett välmåendelfolk, på det sednare tu-
sentals uslingar, som mnödgas kringströfva hela lan-
det. Men i Dalarne finnas ojemförligt rikare natur-
alster, hvars bearbetande skulle lemna staten en stor
fördel. Man hjelper emellertid dalarne genom barm-
hertighetsverk, som dock ej borde finnas, men som
af vära statsmän omfattas i stället för statsekonomi-
ska tillgöranden. Bland de skäl utskottet anfört, var
äfven det, att jernvägen skulle löpa igenom sädesbä-
rande provinser. Dermed förhöll sig dock så att dessa
provinser ej hade säd mer än till eget behof. En an-
nan origtig uppg;ift var den, att der denna jernväg
skulle gå fram frunnos rika malmverk. Med undan-
tag af Nora och Lindes, hvilka här ej kunna komma
i fråga, enär de redan fått anslag, tunnos der inga
sådana. Man hade äfven förbisett eller underlåtit at!
omnämna tillvaron af Hjelmarens och Arboga kanal
på hvilken sednare staten dock offrat 6 å 700,00(
rdr. Till oformligheterna hörde, att motionären äbe
ropat en engelsk associaton som ej finnes till, sam
att den enskilde engelsmannen Burge ej berättiga
nägon att framställa det förslag statsutskottet antagit
grundadt på ett bref och utan nägon vidare auktori
sation. Det gamla bolaget var ej upplöst och er
-mängd statistisk:a utredningar af frägan hade äfver
Behöfts. Bland förhastade beslut af stassutskottet va
det, att staten skulle utan ersättning upplåta jord til
vet ifåR t rymd. Talaren meddelade äfven huru er
peti till konungen om annan rigtning af jernvä
an den föreslagna höll på att afgå, samt an.
märkte att grefve Rosen emot grundlagen fått et
slags monopol pä anläggning af den förra jernvägen
hvarom skriftliga förhandlingar i och utom lande
vittnade samt hvarom han skulle bli egare. På be
gäran om upplysning angående trafiken på den linien
der jernvägen skulle gä, hade man upplyst, att sta
den Götheborg beböfde för skeppning till Frankrik
nägon kommunikation för det jern, som annars gå
Mälarevägen eller de 80,000 skeppund, som dit ex
orteras. Beslutet om anläggningen af jernväg mel
an Nora och Örrebro var afgjordt och sålunda bord
ej rikets ständers beslut nu upphäfvas. Dessutom had
sä mänga anslag till hamnar, vägar o. s. v. reda
blifvit beviljade att all disponibel arbetsstyrka uta
skada för kronan och uppstegring af arbetsprisern
kubna ske. Att man slutligen skulle vilja öfver
lemna en dylik frågas utarbetande till en finansmini
ster, mot hvilken motionären sjelf gjort ganska svår
anmärkningar, var ej lätt att begripa. Man förbisä
sälunda de enklaste konstitutionella sanningar och be
redde hvarken sig ära eller staten nytta. Talare
ansäg förslaget ej vara värdt annat än afslag, men
konseqvens medl sina vanliga ätgöranden i dylika fa
yrkade hän äterrremiss, fggenande att Kongl. Maj
skulle blifva uppplyst om, ätt afslag derå kunde sk
på hans förut amnförda motiv.
Efter hr Petrre yttrade sig utom de i gärdagsbl
det nämnde leddamöterna af ständet, äfven hrr Ca
sel, Palander, Colln, Schwan; Bergman, Björe
Sundblad och PPetterson för bifall, hrr Ekholm 0
Winge för återremiss samt hrr Halling, Billström o
Hallström för afslag. Så snart utrymmet medgifv
skola vi återkomma till diskussionen.
Den 28 Aug. f. m.
RIDD. och ADELN har i dag, sedan i går aft
de föregående vigtigaste punkterna blifvit bifalln
fortsatt behandlingen af jernvägsfrågan, dervid 4:(
punkten af utskottets förslag blifvit godkänd. V
den 5:te uppstod äter en ny diskussion. Grefve L
gerbjelke hade nemligen funnit utskottets förslag
denna del alltför pr betryggande för staten, att icl
er 2 ÅA fasan förlanan anda
Thumbnail