sedd, att sådan jord kan vara utarrenderad för längre tid, bebbygd eller odlad af arrendator, som ifrägasätter erssättning för afträdandet. b) det sskick, hvaruti jernvägen, med byggnader, lokomotiverr och tillbehör bör vara när staten efter 40 ärs nötningg skall emottaga alltsammans, är icke förbehället i Ibestämda ordalag. ec) huru det skall tillgå om, sedan ett bolag bilda sig och anllagt nägon del af vägen samt satt sig ut besittning af den behöfliga jorden, det sedermera upp hör utan att fullborda det öfriga af arbetet, är e med ett ord omnämndt, lika litet som huruvida pri vilegierna då äro förverkade. d) utskottets tillstyrkande, att de föreslagne vilko ren lemnas ett bolag, ät hvilket Kongl. Maj:t finner detta företag kunna med säkerhet anförtros, synas nog lugnande, men innebära dock egentligen endast ett sätt att komma ifrän en kinkig fråga utan att utsäga sin mening. 2:0. Visa omständigheter äro alldeles ovidrörde, nemligen: a) ett äläggande för bolaget att fortskaffa trupper och militära behof samt andra kronans förnödenheter. b) tillvaron af det bolag, som på grund af 1848 års oetroy :i viss män bildade sig för anläggning af jernväg ermellan Skebäck vid Örebro och Hults lastageplats, octh som veterligen ännu ej är upplöst, enär sådan upplössning ej kan försiggå utan dertill sammankallad bolagsstämma. Sadan kallelse beror egentligen af direktionen; men direktionen kan, enligt S 36 af privilegierne, till byrån uti England öfverläta sin makt, till hela dess vidd. Utskottet känner ej huru härmed sig förhäller, c) angelägenheten att banan frän Hult till Örebro. på sätt Kagl. Maj:t uti privilegium af den 28 Dec. 1848 föreskrifvit, skall fortgå till Örebro hamn vid Skebäck. I fall jernvägen ej sträckes till denna hamn, och hvarifrän ordalagen uti stats-utskottets tillstyrkande synas frikalla nu ifrägavarande nya bolagsmän, så lägga rikets ständer, till förmän för dem, ett tväng 1pä de svenska män, som heldre än attbegagna jernnvägen från Köping, skulle vilja låta sina varor gä sgjöledes fram öfver Hjelmaren och derifrär på jernvägz till Wenern. d) ange:lägenheten att med jernvägen förbinda er electro-majgnetisk telegraflinie. 3:0 Utskottets förslag, att bolaget, i olikhet mer andra indlustriela associationer, aldrig skall kunnz äläggas nägon bevillning, är ett så beskaffadt undan tag, att det måste väcka svenske mäns förtrytelse oct gifva hela åtgärden en stämpel, som är föga önsk värd för en fräga, ät hvilken man vill bereda fram. ng. Af dessa skäl har jag icke instämt uti utskottet: beslut och har ansett mig böra, genom deras framställning, söka att fästa riks-ståndens uppmärksam: het på beskaffenheten af de omständigheter, hvilk: förete sig vid pröfningen af denna vigtiga fräga. Hvad angär sättet att anskaffa de medel, som til följe af garantien komma att af statsverket till et blifvande bolag utbetalas, förbigär jag, likasom utskottet det gjort. Uti denna reservation instämde friherrarne Lagerfelt, C. och Klinkowström, R. M., prosten Arosenius, hr Gräåä, riksdagsfullmäktigen Anders Medin frän Kronobergs län. hr friherre Stjernstedt, A. W., emot 8 punkten, i hvad den angår bolagets befrielse frän bevillning. Af hr lektor Wallman, i fråga om jernvägens utsträckning till Köping och den föreslagna pgarantiens fortfarande under 40 är. Af hr Petre: instämmande i friherre Palmstjer nas reservation, anser jag, att, då rikets ständers redan fattade beslut rörande anslag och lån för anläggning af en jernbana mellan Nora och Örebro icke grundlagsenligt kan blifva föremål för något ytterligare tillgörande vid innevarande riksmöte, stats-utskottet saknat all befogenhet, att i sitt utlätande göra en framställning, hvarigenom äsyftas, att ätregerinsmakten öfverlemna vidtagandet af ätgärder, ledande till rubbning af rikets ständers förrberörde beslut. Af hr Grape, i afseende på jernvägens utsträckning till Köping. Afriksdagsfullmäktigen Nils Strindlund från Wester. norrlana, som instämde uti hr friherre Palmstjerna: reservation, med tillägg, att det ej kunde annat är väcka harm hos allmogen, att densamma, utom sir dryga skyldighet att underhälla allmänna vägar pi landet, nu skulle betungas med skattebidrag för byg gandet af jernvägar; uti hvilket tillägg riksdagsfull mäktigen Anders Medin instämde. Af rikscdagsfullmäktigen Matts Persson från Stock holms läm, rörande utskottets tillstyrkande i sist punkten; med förklarande derjemte, att han vid äm nets afgörande i stats-utskottet icke närvarit. Af riksdagsfullmäktigen Mäns Månsson från Kal mar län. Fr SERA