och till deenna stad fortsättes tillika Roeskildska jerr
banan frånn Köpenhamn.
4 Vi hopppas att detta projekt må realisera sig
hvilket eenhvar här i Sverge måste lifligt ön
ska. Meen det intressantaste af hela den hä
meddeladde artikeln är utan tvifvel, om mai
får tro poå noggrannheten af hr Rydins med
delande, att en åsigt, som Aftonbladet åtskil
liga gånger bragt å bane i afseende på kost
naden föjr jernvägsanläggningar, synes blifv
å ett för oss angenämt öfverraskande sätt be
räftad. Vi tillåta oss nemligen återkalla
minnet, att Aftonbladet redan för omkring fen
är sedan meddelade åtskilliga utförliga utdra;
ur en i Tyskland utkommen skrift angåend
de Amerikanska jernbanorna, hvilken gick u
på att visa, med stöd af godkända skäl oci
sifferuppigifter, att en stor del af jernbanorn:
i Ameriksa byggas för ett vida billigare pris
än de sttörre europeiska linierna med dera:
trafik maedtaga. Vid åtskilliga tillfällen se
dermera,, då fråga här varit om jernvägar
har Aftoynbladet på grund af denna omstän.
dighet uppkastat den frågan och sökt få den-
samma lIbesvarad, om det ej skulle låta sig
göra att till en början anlägga jernbanor, af-
passade för behofvet af en mindre trafik, till
illigare kostnad än efter de planer som mar
sett offentligen framlagda; men den saken ha
aldrig hunnit rätt utredas. Nu synes hkvil
en person, så nära intresserad af, och så full-
komligt bekant med jernvägsföretag, som hi
Peto, hafva — vi upprepa den förutsättningen,
att hr Rlydin icke begått ett misstag i sitt med-
delande — yttrat en tanka som skulle ej blot
helt ocin hållet gifva stöd åt den i Åfton-
bladet fförr framkastade suppositionen om möj-
ligheten. af jernvägars anläggande för billigare
pris, utan också öfverstiger till och med hvad
vi vågat hoppas, då hr Peto nemligen skulle
hafva yttrat, att jernbanor, beräknade för en
sådan trafik, som här under loppet af flera år
högst kunde komma i fråga, kunde anläggas
för 1000 pund sterling per engelak mil, hvil-
ket skul:e göra cirka 80,000 rdr för en svensk
mil, ej 72 å 73 som Boråsbladet nuppgifver,
då en svensk mil innehåller 67, engelska.
Det tiorde af enhvar lätt kunna inses, hvar-
före vi funnit det af hr Rydin omförmälda med-
delandett från m:r Peto af ett utomordentligt
intresse: Det är ingalunda för att erhålla un-
derstöd för en åsigt som Aftonbladet tog sig
friheten. först framställa och sedermera tillåtit
sig att förnya, men som från en och annan
med jernvägsföretag härstädes sysselsatt inge-
niör blifvit ansedd såsom utopisk eller endast
härledd af bristande kännedom om hvad för
Jernvägsanläggningar erfordras. Det är dere-
mot derföre, att om hr Petos uppgift är en san-
ning, eller låt vara, äfven med någon till-
ökning i den af honom uppgifna kostnad.
såsom den minsta möjliga, — om raan kunde
anlägga jernbanor här i landet för 100,000
rdr bkco för en svensk mil öfverhufvud, så är
det lättt begripligt, hviken väldig förändring
hela friågan om möjligheten af ett jernvägsnät
för transporters underlättande äfven i Sverge
derigemom undergår. En jernbana mellan Stock-
holm och Götheborg, om än mindre fullkom-
lig än de stora europeiska jernvägslinierna,
skulle då kosta 5 millioner rdr bko, hvilket.
ingalunda öfverstiger nationens krafter och
inom ganska kort tid skulle återbetala sig,!
utom en mängd andra farleder, hvarom fråga
i samma ögonblick skulle uppstå. I
Det har alltid förefallit oss besynnerligt, att
mången ofta synes hafva förbisett, när frågan
varit om jernvägar, att det syftemål som der-;
med först sökes, är att få åkdonen att fram-!
rulla på en slät, hård och plan bana, hvilket;
gör mängfaldigt större tyngders transporte-)
rande med samma kraft och hastighet möjlig,
än på en väg som består af ojemnt lagda och
lösare materialier, samt att frågan om en ökad :
hastighets erhållande måste komma i andra
rummet och är underordnad under den förra,!
ehuru det redan följer af sig sjelf, att ett!
äkdon som framrullar på en fullkomligt slät
yta, äfven med stor lätthet skall kunna fram-
föras hastigare än på en ojemnare yta. Det!
är också klart, att för all industri betyder det
mindre, om dess produkter kunna flyga fram
från en ort till en annan, än att fransport-
kostnaden är låg och icke äter upp arbetsför.
tjensten. För resande åter är det visst ser-
deles behagligt, om de på jernvägar kunna!
komma fram fem gånger fortare än med van-!
ig skjuts eller andra fortskaffningsmedel, och
sädant ökar också ansenligt trafiken, men der
råga är om hvad som kan åstadkommas cl-
ar icke, blir det redan en stor fördel att
nera beqvämt och åtminstone alltid lika fort?
unna komma fram för en ojemförligt billigare
kostnad.
Mem om denna utgångspunkt hålles stadigt
sigte, så presenterar det sig äfven såsom en
annollikhet, att farbanor försedda med jern-
kenor böra på ett eller annat sätt kunna an-
oringas utan en alltför öfverdrifven kostnad.
detta afseende betrakta vi det derföre såsom
af dea största vigt och nytta, om hr Peto
skulle göra experimentet härmed för egen räk-
ning.
mm År mo
an rn bee