Article Image
Stockholms riviere, understödd med 150,000 rår
om anslag utan äterbetalningsskyldighet, från han-
Is- och sjöfartsfonden, borde, enligt antaget kon-
kt, follbordats till 1850 ärs slut, men endast den
ndre dockan har hunnits komplett färdig, så att
tyg deri redan kunnat intagas; prolongation i ar-
tsterminen till den 1 nästinstundande Juli har der-
ce medgifvits.
Nya Slussbyggnaden vid Söderström i Stockholm, der-
I 200,000 rdr anslag utgätt sedan fiere är tillbakaLj
in handels- och sjöfartsfonden, har icke varit förldr:
rkställigheten stående under styrelsens kontroll; men so
relsen har likväl ansett sig här böra anteckna detta W
ckra och med särdeles omsorg förrättade företag
som fullbordadt, enär styrelsen derå utfört slutlig
sigtning samt meddelat intyg rörande arbetets be-
affenhet.
Från behällningen å den vid sednaste riksmöte af-
tta inskränkta vägbyggnadsfonden hafva anslag blif-
t är 1850 anvisade till följande vägförbättringars!J
rkställande uti norra distriktet, nemligen: vi
Förbättringar å allmänna landsvägen mellan byn Staa
Åhre socken af Jemtlands län och riksgränsen, på
räckningen från Östersund till Trondhjem. På grundi.
härför den 6 April 1850 gillad arbetsplan har enfl
mma af 5063 rår 8 sk. blifvit anvisad att utgå sä-11
m anslag utan återbetalningsskyldighet; och har sty-
lsen, under den 23 derpäföljde Juli, antagit det
ntrakt som utsedda arbetsdirektionen afgifvit om
retagets päbörjande 1850 samt fullbordande till den
Oktober innevarande är.
Förbättringar å allmänna landsvägen vid KnäppingelS!
ch Hammarbybackarne, belägne mellan Upsala ochi
lsike gästgifvaregärdar. Plan för detta arbete fast-!fl
älldes den 20 April, dä 2371 rdr 44 sk. bko såsom
atsbidrag dertill beviljades, och bör företaget, enligt
ontrakt, som styrelsen den 15 Oktober antagit, full-
ordas till September mänad innevarande är.
Utom dessa anslag till vägförbättringar, har K. M:tv
ån handels- och sjöfartsfonden beviljat bidrag till:Ih
Upprensning och fördjupning af farlederne till Gefle,lg
3,210 rdr bko, börande enligt afslutadt kontrakt fö- s
staget fullbordas inom förloppet af är 1856.
För kontroll ä fortgängen af de uti distriktet under?
rbete varande, med statsmedel före detta under- fc
ödde, allmänna vägomläggnings- och vattenaftapp-
ingsföretag, hafva inspektions-resor blifvit förrättade.
jervid hafva följande arbeten blifvit besigtigade, nem-
en:
I Norrbottens län. Sänkningen af sjön Persöfjärden
Neder-Luleå socken; väganläggningen från Törebyl?
Neder-Calix socken till Öfver Calix kyrka; samtj(
mbyggnad och reparation af broar ä allmänna lands-g
igen från Calix sockengräns till Korpikylä i Torneå
ögderi.
I Westerbottens län. Utdikningen af Jöns-Häkans
ch Fälla myrorne å Nyby oeh Anäsets egor i Ny-
itra socken, och aftappningen af Rössjön vid Ester-
nark i nyssnämnde socken.
I Waester- Norrlands län. Kontrollering å undersöktelsg
ägomläggningslinier, norr och söder om Hernösand ;
ägomläggningen mellan Hernösand och Säbrå afsy-
ad; vägomläggningarne uppefter Indals-elfven i In-
als och Lidens socknar; vägomläggningen förbi Kungs-
ärds- och Näfstabackarne mellan Sundsvall och Watt-
erns gästgifvaregärd på sträckningen ät Östersund;
ftappningen af sjön Delge-Tjern i Tuna och Sel-
ingers socknar afsynad; och omlagda samt redan af-
ynade vägen förbi Borgsjö- och Telgebackarne nära
Iorgsjö gästgifvaregärd på sträckningen till Östersund.
I Jemtlands län. Vägförbättringarne utmed Räf-
undssjöns strand, hvarest skador af vattenflödet ti-
nade år 1849, afsynade; vägomläggningarrte från
ranbyns förbi Boggsjö till Stuguns gästgifvaregärdar
vä sträckningen till Sollefteå i Ängermanland; utdik-
vingen af Ändsjön med kringliggande myror å Frös-
in; utdikningen af Björn och Tortängsmyrorne, be-
ägne ofvanom Östersunds stad ; utdikningarne af Stor-
ismyran och Träskmyran vid Östbergs by, samt af
Qvarn- och Momyrorne jemte Blackäs- och Wammeläs-
myrorne vid Mo by inom Bergs socken; utdikningen
af Myreflotten och Äbbäsmyren, samt sänkningen af
Skrikvikstjern och Rörösjön inom Ovikens socken; ut-
dikningen af Kläppe- och Trappnäs-myrar i Hallens
socken; utdikningen af Bängänsilons myrsträcka samt
sänkning af sjön Kricken i Offerdals socken; vägom-
läggningarne inom Alsens socken på sträckningen från
Östersund till Norge; vägförbättringarne mellan Kro-
komsbro och Nässkatt kyrka, hvilken förut varande
häradsväg blifvit till allmän landsväg utlagd, afsy-
nade; broarne öfrer Hjerpeström, Staa-elfven och
Bådsjösundet på vägsträckan ät Norge; samt vägför-
bättringar och broombyggnader mellan byn Staa och
riksgänsen, på nyssnämnde vägsträckning. Dessutom
har, kontrollbesigtning blifvit förrättad ä lokalen
för en ny landsväg från Östersund åt Herjeädaler
öfver Grubbkälens skogstrakt, tillämnad i ändamäl
att för framtiden undvika de äfventyrliga färjepassen
öfver Storsjön vid Vall- och Sand-sundena.
I Gefleborgs län. Sänkningen af Harmängers kyrk-
sjön, samt af Harsjön och Watträngs-ån i Harmän-
gers socken, de tvenne sistnämnde afsynade; sänk-
ningen af Kallra-fjärden, Kattskärspussen och Väder-
sundsfjärden; utdikningen af Fogelvikstjern samt Stam-
näs madängar oeh sänkning af Dalboviken; spräng-
ning och utvidgning af Sägän; sänkningen af Skred-
vikssjön och utdikningen af Bryttetjernen, Maskeän-
garne samt Svedby madängar; alla dessa företag,
belägne i Rogsta socken, hafva blifvit afsynade; sänk-
ningen af Syltasjön och af Lägsjön samt utdikningen
af Välsta-ängen, äfvenledes inom Rogsta socken; ut-
dikningarne af Sjömyra-sjö och Bondebo-ängen i Delsbo
socken, afsynade; förbättringarne och underhållsarbe-
tena ä Kärböle-vägen ; muddringarne och rensningarne
i Söderhamns skärgård; vägomläggningarne inom
Thorsäkers och Ofvansjö socknar, i sträckningen frän
Dalarne till Gefle, afsynade; brobyggnaderne öfver
Dalelfven vid Gysinge, med tillhörande väganläggning
öfver Mattön, afsynade; samt vägomläggningarne mel-
lan Gefle och Harnäs bruk i sträckningen ät Upsala.
I Stora Kopparbergs län. Vägomläggningarne frän
Fahlun förbi Borggärdets till Lumshedens gästgifvare-
gård i sträckningen på Gefle; omlagda och förut af-
synade vägen mellan Fahlun och Korssnäs, i sträck-
ningen på Westeräs; vägomläggningarne på ömse sidor
om Rörshyttans gästgifvaregård i Husby socken; samt
kontrollering af planen för ifrägasatte Vägomläggnin-
gar och förbättringar inom Orsa socken.
I Upsala län. Sänkningen af Tösjön i Tierps soe-
ken afsynad; sänkningen af sjön Viggan i samma
socken; Slada-äns utvigning; aftappning af sjöarne
Grundfjärden, Hjelmungen, Fommaren och Lönnö-
sjön; Barknäre-sjöns jemte nedanför belägne kärr-
ängars aftappning, sant aftappning af Våg- och Önsbo-
sjöarne, allesammans belägne i Hällnäs socken; ut-
dikningen af Bälinge mossar i Bälinge socken; mudd-
rings- m. fl. arbeten i Upsala ä; planeringen af la-
stageplatsen vid Örsunds ä; muddringen i Enköpings
å; utdikningen af Säfsta kärr i Husby Sjutolfts soc-
ken; samt vägomkiggningarne förbi Aspviks och Gri-
pens backar mellan Tibble och Grans gästgifvare-
gårdar.
I Stockholms län. Utdikningen af kärrängar och
sänkning af Starrsjön vid Lockstaholm i Husby Läng-
hundra socken; underhållet af Väddö kanal i Norra
Roslagen ; vägomläggningarne förbi Gunboda-, Rugg-
sätra- och Dambro-backarne i Akers och Kulla sock-
nar, samt underhället af Akers kanal i Södra Ro-
slagen.
Inom Östra Väg- och Vattenbyggnads-distriktet:
Götha kanal. Åtskilliga arbeten och mindre repa-
rationer hafva utförts.
Seglationen började den 24 Apriloch upphörde den
20 December. Under denna tid passerades kanalen
af 1920 fartyg, som i afgifter erlagt 32,701 rår 45
sk. 8 rst. bko, hvilket gör 1389 rdr 6 sk. 8 rst. kögre
inkomst än är 1849. Af förenämnde 1920 fartyg
hafva 69 varit transitofarare och inbringat 4734 rdr
3 sk. 10 rst., eller 277 rdr 4 sk. 6 rst. bko mindre
än 1849. Cholerafarsotens härjning ä vestra orterna
anses vara orsak till minskningen.
Jönköpings hamn. Dagsverkskostnaden för arbetena
har uppgätt till 1012 rdr 39 sk., upphandlingar och
extra utgifter erfordrat 2406 rdr 36 sk. 6 rst., samt
— ANA 13. AN
Thumbnail