Article Image
den konsummeraas? Då hr 8. förnekar detta, så finnes icke maer än en förklaringsgrund: den att han anser dden naturliga vägen för kolonialvaror till Ssverige vara via Hamburg och Lybeck, samt attt han med sin fullkomliga kännedom om ordenns valör, icke kunnat kalla den direkta importeni helt enkelt för den naturliga vägen, då dden utan tvifvel är förtjent af benämningen: den naturligaste. Man synes sålunda hafva antagit, att tulllindringen måste upphöra för att derigenom förhindra en figa lönande export; för att skydda importörerne för faran att, genom import på den naturligaste vägen erhålla varor dyrare, än om den skett på den nåturliga vägen, och ändtligen för att bevara vårt arma land för att öfverfyllas med kolonialvaror. hvilket förr eller sdnare skolat inträffa genom en import, enligtt hr S:s uppgift för det mesta större än behofveetn. Utan att vidarce fästa oss vid så många orimligheter, sammanaträngde på fyra rader bland hans motiver, villja vi uppehålla oss ett ögonblick vid de premisser, hvarifrån den praktiske köpmannen lkommer till så förvånande resultater. Hemligzheten ligger deruti att, enligt hr S:s uppgift, ffartygen, sålunda (till Brasilien) befragtade, måstee der intaga last, kosta hvad den vill.s På deet att ingen må kunna tillvita oss att hafva rycckt ett enstaka yttrande ur sitt sammanhang, haafva vi här ofvan anfört hela 8:s motivering ooch vi hänvisa det för att ytterligare styrka, , det ingen annan slutsats af densamma kan ddragas, än att br S. måste gifva sina fartyg lika peremtoriska order, som Kongl. Maj:t plägar gifvva sina örlogsmän. Om varorna derigenom blifvar dyrare,, ja! så dyra att br S. utan afsaknad kan afstå från en importhandel, som på det viset bedrifven blifver föga lönande,, kan icke förundra någon. Men om hr S. blifvit bränd på försöket att krafsa kastanier ur eldenn, så bevisar detta ieke att sådant är omöjligt, utan någonting belt annat. Såsom ytterligare stöd för hvad vi här anfört vara vår uppfattning af hr S:s sätt att föreställa stor importör, torde vi få påpeka hans vänliga anvisning: att gifva limiterade order. Skada blott att den kommer några år för sent oeh således med skäl kan sägas hafva varit i säck förr än den kom i påse,. Huruvida numera mågra fartyg härifrån expedieras till Brasilien: det ena året, för att der lasta kaffe till brvad pris som helst och bit återvända det :påföljandes, torde redan höra till undantagen, hvadan den bevisning han uti nödvändigheten :att förekomma dylika oförsigtigheter, velat fiinna, helt och hållet försvinner. Af det öfriga bland hr S:s motiver finnes ingenting som tarfvar belysning, men nog kan det vara godt att hafva i minne, hurusom hr S., efter att hafva velat kasta hela vår bandels-sjöfart i utlänningens händer, helt plötsligen blir ömsint för vår egen sjöfart, i det han synes beklaga att mengelska fartyg numera -) itnjuta sagde tullförmåner, hvilka ursprunglisen blifvit gifne åt svenska skeppsredare,; hvalan dessa förmåner, heldre än att en engelsnan skulle draga någon nytta deraf, böra beröfvas 99 svenskar! ) Deanna reciprocitet har likväl långe egt rum med de flesta nationer, om hvilket förhållande hr 8. ej synes hafva ägt kännedom.

20 mars 1851, sida 3

Thumbnail