den konsummeraas? Då hr 8. förnekar detta,
så finnes icke maer än en förklaringsgrund: den
att han anser dden naturliga vägen för kolo-
nialvaror till Ssverige vara via Hamburg och
Lybeck, samt attt han med sin fullkomliga kän-
nedom om ordenns valör, icke kunnat kalla den
direkta importeni helt enkelt för den natur-
liga vägen, då dden utan tvifvel är förtjent af
benämningen: den naturligaste.
Man synes sålunda hafva antagit, att tull-
lindringen måste upphöra för att derigenom
förhindra en figa lönande export; för att
skydda importörerne för faran att, genom im-
port på den naturligaste vägen erhålla varor
dyrare, än om den skett på den nåturliga
vägen, och ändtligen för att bevara vårt arma
land för att öfverfyllas med kolonialvaror.
hvilket förr eller sdnare skolat inträffa genom
en import, enligtt hr S:s uppgift för det mesta
större än behofveetn.
Utan att vidarce fästa oss vid så många orim-
ligheter, sammanaträngde på fyra rader bland
hans motiver, villja vi uppehålla oss ett ögon-
blick vid de premisser, hvarifrån den prakti-
ske köpmannen lkommer till så förvånande re-
sultater. Hemligzheten ligger deruti att, enligt
hr S:s uppgift, ffartygen, sålunda (till Brasilien)
befragtade, måstee der intaga last, kosta hvad
den vill.s På deet att ingen må kunna tillvita
oss att hafva rycckt ett enstaka yttrande ur sitt
sammanhang, haafva vi här ofvan anfört hela
8:s motivering ooch vi hänvisa det för att yt-
terligare styrka, , det ingen annan slutsats af
densamma kan ddragas, än att br S. måste gifva
sina fartyg lika peremtoriska order, som Kongl.
Maj:t plägar gifvva sina örlogsmän. Om varorna
derigenom blifvar dyrare,, ja! så dyra att br
S. utan afsaknad kan afstå från en importhan-
del, som på det viset bedrifven blifver föga
lönande,, kan icke förundra någon. Men om
hr S. blifvit bränd på försöket att krafsa ka-
stanier ur eldenn, så bevisar detta ieke att så-
dant är omöjligt, utan någonting belt annat.
Såsom ytterligare stöd för hvad vi här an-
fört vara vår uppfattning af hr S:s sätt att
föreställa stor importör, torde vi få påpeka
hans vänliga anvisning: att gifva limiterade
order. Skada blott att den kommer några år
för sent oeh således med skäl kan sägas hafva
varit i säck förr än den kom i påse,. Hu-
ruvida numera mågra fartyg härifrån expedie-
ras till Brasilien: det ena året, för att der
lasta kaffe till brvad pris som helst och bit
återvända det :påföljandes, torde redan höra
till undantagen, hvadan den bevisning han uti
nödvändigheten :att förekomma dylika oförsig-
tigheter, velat fiinna, helt och hållet försvinner.
Af det öfriga bland hr S:s motiver finnes
ingenting som tarfvar belysning, men nog kan
det vara godt att hafva i minne, hurusom hr
S., efter att hafva velat kasta hela vår ban-
dels-sjöfart i utlänningens händer, helt plötsli-
gen blir ömsint för vår egen sjöfart, i det han
synes beklaga att mengelska fartyg numera -)
itnjuta sagde tullförmåner, hvilka ursprungli-
sen blifvit gifne åt svenska skeppsredare,; hva-
lan dessa förmåner, heldre än att en engels-
nan skulle draga någon nytta deraf, böra be-
röfvas 99 svenskar!
) Deanna reciprocitet har likväl långe egt rum med
de flesta nationer, om hvilket förhållande hr 8. ej
synes hafva ägt kännedom.