Article Image
Ipet Carl den XIV, utrustadt till expedition.
JHr sjöministern har icke omnämnt när detta
skepp byggdes, likasom att dess förbyggnad
och tätförtimring blifvit kallad ivår repara-
tion, samt ändtligen, att den lättare repara-
tionen i docka 1848 alldeles förbises.
Skeppet Dristigheten sattes i sjön 1826, så-
sledes för 24 år sedan, och undergick åren
1847—48 ansenlig reparation.
Besigtningsinstrumentet upplyser dessutom,
att detta skepp nybygdes 1785 samt reparera-
des och tätförtimrades år 1848.
Sådana jemförelser som dessa är det troli-
gen, som gifvit anledning till den synbara
förtrytelse, som skönjes i hr Ligerbergs föl-
jande yttrande:
Jag var chef för den sist bållna general-
flottbesigtningen, hvaröfver berättelsen inlem-
nades i September, få dagar före hr sjömini-
sterns hitkomst på sin sista inspektionsresa.
Jag är ganska trygg för hvad åtgärd man än
kan anse sig böra vidtaga, för att erhå!la
visshet om uppgifterna äro sanna eller otill-
Mförlitliga. Innan det sednare blifvit ådaga-
lagdt, vill jag icke gerna medgifva någon rät
tighet att sätta det förra i fråga.
Ehvad man nu i öfrigt må säga om det ena
eller andra häraf, så är dock en sak satt utom
allt tvifvel; nemligen att emellan br sjömini-
sterns yttranden om linieskeppens tillstånd, hvil-
ka vid riksdagens början väckte så mycket uppse-
ende, och i de uppgifter och erinringar som finnas
dels i hr Lagerbergs skrift, dels i besigtnings-
instrumentet, förekomma motsägelser och kon-
traster, hvilka måste vara af så hufvudsakligt
inflytande på omdömet om det skick, hvari
flottan för närvarande befinner sig, ait en
närmare förklaring öfver orsaken till dessa
motsägelser synes vara på det högsta påkallad
från den sidan, å hvilken förklaringen om skep
pens förfallna beskaffenhet blifvit gjord; och
detta så mycket helire, som det naturligtvis
:ärer vara för vederbörande sjelfve angeläget,
att icke synas hafva handlat blott under in-
spirationen af en favorit-id, utan på grund af
tillförlitliga och säkert utrönta sakförhållanden.
Thumbnail