Article Image
Ipet Carl den XIV, utrustadt till expedition. JHr sjöministern har icke omnämnt när detta skepp byggdes, likasom att dess förbyggnad och tätförtimring blifvit kallad ivår reparation, samt ändtligen, att den lättare reparationen i docka 1848 alldeles förbises. Skeppet Dristigheten sattes i sjön 1826, såsledes för 24 år sedan, och undergick åren 1847—48 ansenlig reparation. Besigtningsinstrumentet upplyser dessutom, att detta skepp nybygdes 1785 samt reparerades och tätförtimrades år 1848. Sådana jemförelser som dessa är det troligen, som gifvit anledning till den synbara förtrytelse, som skönjes i hr Ligerbergs följande yttrande: Jag var chef för den sist bållna generalflottbesigtningen, hvaröfver berättelsen inlemnades i September, få dagar före hr sjöministerns hitkomst på sin sista inspektionsresa. Jag är ganska trygg för hvad åtgärd man än kan anse sig böra vidtaga, för att erhå!la visshet om uppgifterna äro sanna eller otillMförlitliga. Innan det sednare blifvit ådagalagdt, vill jag icke gerna medgifva någon rät tighet att sätta det förra i fråga. Ehvad man nu i öfrigt må säga om det ena eller andra häraf, så är dock en sak satt utom allt tvifvel; nemligen att emellan br sjöministerns yttranden om linieskeppens tillstånd, hvilka vid riksdagens början väckte så mycket uppseende, och i de uppgifter och erinringar som finnas dels i hr Lagerbergs skrift, dels i besigtningsinstrumentet, förekomma motsägelser och kontraster, hvilka måste vara af så hufvudsakligt inflytande på omdömet om det skick, hvari flottan för närvarande befinner sig, ait en närmare förklaring öfver orsaken till dessa motsägelser synes vara på det högsta påkallad från den sidan, å hvilken förklaringen om skep pens förfallna beskaffenhet blifvit gjord; och detta så mycket helire, som det naturligtvis :ärer vara för vederbörande sjelfve angeläget, att icke synas hafva handlat blott under inspirationen af en favorit-id, utan på grund af tillförlitliga och säkert utrönta sakförhållanden.

26 februari 1851, sida 3

Thumbnail