mål, fattigvårdsfrågor, all dithörande kassaförvaltning och visitationer m. m. derifrån afsöndrades, endast behöfde bestå i prest-tjensternas tillsättande, således presters ordinerande, tjensteförslags upprättande och fullmakters meddelande, i sådana fall der gällen ej äro rega la. Att äfven dessa återstående ämnen kunde högligen förenklas, lider ingen tvifvel. Når sjelfva prestbildningen ej längre tillhör konsistoriern2, sedan lektorer eller andra läroverkets medlemmar icke mer skola u:göra domkapitelsledamörer, då följaktligen både undervisning till prest och examen till detta embetes vinzande hädanefter åligger ett utom konsistorium varande verk (ortens läroverk); så utgör väl sjelfva ordinationen eiler invigandet till prest (så länge detta särskildt skall anses nödigt, eller icke äfven och lika väl kan förrättas af läroverkei, hvarinom presten blifvit undervisad), ett ganska lindrigt och lätt skött göro snål, förekommande en eller två gånger om året. Tjensteförslagens upprättande erfordrar ett ringa arbete, om befordringslagarne ställas på klar ocb bestämd grund. Fullmakternas utskrifvande (så länge ej församlingarne sjelfve, som valt själasörjaren, också erkännas vara de rätte till fullmakternas utfärdande —