åsom opinionen påstått, gifvit anledning till
rättvisa vid utnämningar, och har alltid gifvit
nledning till misstanka, emedan den gör det
oterande kollegiets omdöme fullkomligt otill-
örlitligt. Den orimlighet, hvarom vi tale, är
ust den, att då någon speciminerar för äm-
reslärareplats vid elemeniarläroverk, just den
verson för tillfället der saknas, som skulle vara
len enda rätt kompetente att bedöma profvet,
medan det jemntupp är den bortgångmes plats,
som speciminanten söker. Finnes likväl en
kompetent domare på stället, så är detta en
en tillfällighet.
Profvet består af dessa tre delar; specimen,
rentilation och examinering. Specimen ärlär-
lomsprof, och såsom sådant, helst ipgen kom-
etent domare i ämnet kan med säkerhet an-
agas finnas vid elementarläroverket, ett aka-
lemiskt prof. Ventilationen är dels lärdoms-
;rof, dels ett prof på dialeitisk skicklighet;
nen som den dialektiska skickligheten ej kan
bedömas utan grundlig insigt i ämnet, det är,
återigen, lärdom, så synes också ventilationen
vara ett akademiskt prof, hvarvid befrielse från
latinska språket är nödvändig, om man vill
undvika charlataneri. Examineriogem slutligen,
vilken, åtminstone här och der, förekommit
åsom undervisning (föredrag, föreläsning) och
xaminering tillika, är också mychet nära be-
lägted med lärdomsprofvet. Alltså, på hvilken
ida som he!st vi vilja betrskta profvet, synes
let icke vara riktigt och ändamålsenligt att
förlögga detsamma vil elementarlläroverket.
Profvet gäller lårdomen och uadervismingsskick-
ligheten. Den förra är akademien mest kom-
oetent att bedöma, den sednare ett medagogiskt
seminarium, hvers behöflighet skall göra sig
alltmera gällande, och hvarti!l vederbörande
väl slutligen skola nödgas taga sin tillflykt,
hvilka verkliga eller föregifna binder för ett
sådants inrättande än måtte möta.
Den erinran, vi här tillåtit oss, torde ej vara
obefogad, för att döma af vissa företeelser der
och hvar. Den uppmärksamme betraktaren har
funnit, att man på mera än ett ställe begagnat
sig af bokstofven, så vidt möjligt varit, för att
gifva cirkuläret den tolkning, som bäst öfver-
epsstämmar med den gamla andan. Att pre-
later och konsistorier med oblidt sirne under-
kastat sig det kong! cirkulärets föreskrifter,
och för reformen icke gjort mera, än hbvartill
de funnit sig nödgade af bokstafven, derpå tyc-
kas ej exempel saknats. Och att de konserva-
tiva stits- och skolchefer, som funnit sig nöd-
gade att göra några steg framåt till förändringar
och förbättringar, äfven äro reaktiomärt sinnade,
det kan men antaga utan fruktan fflör misstag.
Skoans fält ligger teg om teg mecd det poli-
tiska, detta märka prelaterna, och Ihvad de vilja
med stater, det vilja de ock med skolan.
Hvem går i borgen för, att ejj prelaterna
hoppas på och arbeta för återställamdet af gym-
nasierna, dessa på ungdomens vettgirighet och
verldsförbättringslust oskadligt verkande prest-
bildningsanstalter.
Huru allvarsam regeringens mening är med
skolreformen, med hvilken kraft och bestämd-
bet den tänker reglera och befästa sitt påbör-
jade verk, hvartill först och främst hörer för-
ordnandet om sökandes specimina och lärares
tillsättning, det kommer att visa sig i den nya
skollag, som förväntas. Hvad åter särskildt
beträffar, ett elt slags specimen i latinet ännu
i dog sättes i förening med specimina i hvilka
ämnen som helst, så kan denna orimlighet bort-
tagas genom den enkla förk!sringen i regeringens
sida, att den i cirkuläret gjorda Ibänvisningen
till skollagen rörande pröfningen af sökandes
lärareskicklighet naturligtvis ej afs:tt en vid-
sträcktare tillämpning ef i skollageu hit hö-
rande stadgande, än som öfverensstämmer med
rörnuft och reson. Rättandet af detta påfal-
lande missbruk å konsistoriernas sida af ecir-
kulärförfatterens sannolikt af humanitet föran-
tedda obestämdhet i uttrycket förväntar man af
en upplyst ecklesiastikministers vaksamhet och
decision. Intressant kunde det vara att veta,
buruvida hittills skett eller kommer att ske,
att en konsistorie!l lärareutnämning, som grun-
dats på beräknivg af betyg i ett ämne, hvari
den utnämnde icke kommer att undervisa, i
bändelse af underdånigt klagomål blir stadfö-
stad af konungen. R.
SÄTTER ÅNGS- ocH POLISSAKER.