Article Image
Riksdagen.
Kongl. Maj:ts nådiga proposition till rikets
ständer angående låneunderstöd för anlägg-
ning af en jernväg mellan städerna Örebro
och Nora. i
Sedan i ändamål att åsta komma en lättare kom-
munikation emellan Nora och Lindes bergslagers ri-
ka mslmfält och sjön Hjelmaren samt deromkring
belägna orter, bruksegarne inom nämnde bergslager
hos Kongl. Moej:t anhållit om understöd af all-
männa medel till utförande af en biåtled emellan
Nora sjö och Bjelmaren, samt Kongl. Maj:tYderefter
till rikets åren 1844 och 4843 församlade ständer
gjort nådig framställning om statsbidrag ef 300,000
rdr till såväl denna båtled som en anuan särskild:
föreslagen mindre båtled emellan Norasjön och Fel-
sjön, men rikets ständer med afseende å tillgångar-
ges otillräcklighet, för ett med så stora kostnader
förenadt företag, och hvilket dessutom borde kunna
uppskjutas till ett annat tillfalle, funnit något stats-
bidrag då icke kunna bevi!jas, så och efter det se-
dermsra den förändrade öfvertygelse gjort sig hos de
i denna angelägenhet intresserade gällande, att det
åsyftade ändamålet kunde, enär en kanal blott un-
der en viss del af året vore för trafiken tillgänglig,
fallständigare uppnås genom en jernbanas tillväga-
bringande emellan berörde malmfält och Örebro stad,
samt plan ech kostnadsförslag till en dylik jernväg
af omkriog 3!., mils längd blifvit med understöd af
allmänna medel upprättade och teekning till bildan-
de af ett aktiebolag för byggande af denna jernväg
redan vidtagit, hafva de af vederbörande intressen-
ter i nämnde före:ag utsedde kommitterade till Kongl.
Meaj:ts nådiga granskning i underdånighet öfverlem-
nat berörde arbetsplan, under anhållan om statsbi-
dreg till utförande deraf. Till stöd härför hafva
tommitterade i underdånighet anfört: att under det
i följd dels af folkmängdens tillväxt och derigenom i
semma mån stigande beho? af födoämnen, dels ock
af ökad varuproduktion inom såväl bergslsgen som
andra delar af provinsen Nerike, mängdeb af de ef-
fekter, gom å ifrågavarande linie skola forslas, stän-
digt tilltager, antslet af förmän och den till varor-
nas transport erforderliga körkraft på sedvare tider
betydligt aftsgit, bufvudsakligen derigerom att stör-
sta delen af de utåt denna linia belägna byar un-
dergått laga skifie, i följd hvaraf den allmoge, som
förut sökt sin bergning genom forslande, numera
vändt sin big uteslutande till jordens skötsel och
uppodling; att såledss oaktadt forlönerna på denna
vägsträcka under de sednare åren stegrats till nä-
stan dubbelt bs!opp mot fordom och minst 60,000
rdr bko tords årligen utbetalas för transport af jern-
malm, tackjern, stårgjern, spanmål m. m., allt större
svårighet icke desto mindre yppat sig att på be-
stämda tider fullgöra betingade leveranser; att vid
sådant förhållande bruksegarne med bekymmer måi-
ste emotse den tidpunkt, då transporter till hvad
pris som helst icke lita sig verkställa, såvida ej en
förändrad och lättare method för desammas fuilgö-
rende ken vidtages; men att deremot, om på denna
linie byggdes en jernväg antingen för hästkraft eller
för mindre lokomotivar, det med visshet kunde för-
utses, att denra trafik komme att erhålla en ganska
betydlig tillväxt, enär de outtömliga malmstreck, som
fianas inom nämnde bergslager, då skulle kunna be-
arbetas i en vida större skala, än som nu är fellet,
och malmen på jernvägen utföras till stranden ef
Hjelmaren samt derifiån spridas till de aflägsnare
orter, som väl ega en tillräcklig skogstillgång, men
nu sakna malm till dess användande. Då således
frågar, ut denna syppunkt betraktad,vore al stor
vigt ej blott för provinsen Nerike, utan för hela ri-
ket, hafva kommitterade i underdåvighet anhållit,
det Kongl. Moej:t täcktes hos rikets ständer i nåder
töreslå, att ifrågavarande jernvägsföretag måtte på
det sätt varda af staten understödt, att af kostnads-
summan, hvilken med inbegripande af jordersättning,
Thumbnail