Article Image
halva erhallit en mångdubbel ersättning lör
denna minskniag i statsverkets directe intra-
der genom den nära fem gånger större bref-
vexl:ng, som härigenom uppkommit, och an-
ser derföre med rätta denna reform som den
vigtigaste i kommercielt och industrielt hänse-
ende, som bittilis blifvit gjord.
Det exempel, England härigenom gaf, följdes
först af Rysslands sjelfherrskare, som med ädel
liberalitet skyndade att, till lyftande af den
inre rörelsen inom sitt vidsträckta rike, be-j
gagna den mäktiga häfsting, som Rowland Hill
upptäckt, nemligen ett lågt medelporto. Ar 1844
infördes inom hela ryska riket ett enda porto af
10 kopek eller omkring 10 sk. bko, ett porto,
som med afseende på de omätliga afstånden
för postens befordrande, mellan polska grän-
sen och Kamtshatka, Odessa och Hvita hafvet
med mera, visserligen måste anses lågt. Un-
der innevarande år lärer dock en ytterligare
nedsättning i detta porto så till vida hafva be-
viljats, att för ett afstånd af 23 werst numera
blott ett porto af 3 kopek erlägges för ett en-
kelt bref om ett lod.
Österrikiska kejsarstaten var dernäst den, som
införde reformen, då dess poststyrelse år 1847
för alla till detta rike lydande länder bestäm-
de ett porto af omkriog 6 sk. bko, då brefvet
befordrades ett afstånd af mindre än 20 tyska
mil och af 12 sk. då det befordrades på ett
längre afstånd än 20 mil.
Preussen införde år 1848 äfven en förenk-
ling och betydlig nedsättning af sitt brefporto,
då det inländska portot bestämdes till 1 silf-
vergroschen eller något mindre än 3 sk. svenskt
bko för ett afstånd af till och med 10 tyska
mi!, 2 silfvergroschen för 20 mil och 3 silf-
vergroschen för öfver 20 mil.
Frankrike införde år 1848 ett uniformt bref-
porto af 29 centimer, eller circa 4!, sk. bko,
för hela Frankrike, Algeriet och Corsika, för
hvarje enskildt bref om ett lods vigt, hvilket
porto dock i år blifvit höjdt till 25 cent. eller
Ö sk. bko, af det skäl, att tillvexten af kor-
respondensen, som för år 1849 var beräknad
att utgöra 60,000,000 br2f, enda.t balöpte sig
till 39,000,000, och att statskassan: tillstånd
ej medgaf den derigenom för tillfäliet uppkom-
mande brist i påräknad tillgång. Man kan
dock taga för afgjordt, att denna omnämnda
mindre tillvext i brefvexlingen endast förorsa-
kade: af den stagnation i röre!sen, som föran-
leddes: af landets politista hvälfningar, och att
den uppkomna bristen snart skulle blifvit fylld,
om man blott hade mäktat med den konse-
quens fullfölja det en gång faitade beslutet,
som dervid iakttagits af England, Ryssland och
andra ofvannämnda länder.
Ar 1847 infördes ett uniformt brefporto för
alla bref emeltian hvilken ort som helst inom
det Stor-Britanniska riket och hvilken ort som
helst inom de Förenta Nordamerikanska Sta
ternas område, hvilket bestämdes till det jam-
förelsevis låga beloppet af 1 sh. St. elar circa
28 sk. bko.
Innevarande år i Maj månad afslöt Osterrike
först med Bayern och Preuisen samt sedan,
gemensarat med dessa, med de öfriga tyska
staterna en så kallad Tysk Postförening, om-l.
fattande äfven alla ej tyska till Österrike och
Preussen hörande stater, genom hvilken öfver-
enskommelse portot inom alla dessa länder be-
stämdes för ett enkelt bref om ett tullods (cir-,
ca 11; sv. lod) vigt till en silfvergroschen för
ett afstånd af mindre än 10 tyska mil, 2 silf-
vergrosehen för mindre än 20 tyska mil och
3 silfvergroschen för ett afstånd ifrån och med
20 tyska mil och derutöfver. Till följd- deraf
kostar nu ett bref från Memel till Baden, från
Stralsund till Milanos eller från Bremen till
Semlin m. m. fö: en vigt af 11. sv. loi ej
mera än circa 8 sk. bko, och kunna varuprof-
ver, handels-circulärer, lithografier och tryckta
saker på samma afstånd försändas mot den yt-l.
terst låga afgiften af en tredjedel af ofvannämn-
de portosatser, då de vid inlemnandet betalas,
samt, med undantag af lithografierne, som be-
talas styckevis, utan afseende på vigt, ej öf-
verstiga en vigt af I . För bref, som väga
mera än eit tull-lod, erlägges halft porto för
hvarje öfverskjutande balft lod.
I brödrariket Norge infördes år 1849 den
1 September ett nedsatt porto af 4 sk. bko
för ett afstånd af mindre än 20 norska mil,
och 8 sk. bko för mer än 20 norska mil, allt
beråknadt för enkelt bref om eit lods vwigt.
Första årets resultat af denna nedsättning utvi-
gar, att brefvens antal ökats med ), och
att postverkets benållna inkomst, jemförd med
hvad den varit förut, minskats med rdr sp. ),
eller svenskt banko ). Enligt de kalku-
:er, som blifvit uppgjorde och bi agde det för-
slag i ämnet, som till storthinget ingafs, beräkna-
des denna minskning i postverkets diutills va
rande inkomst! tili 36,000 specier, och ändock
ansåg storihinget, att reformen borde ske och
gationen är derför tacks:m.
I Danmark har regeringen nu nyligen före-
slagit, alt portot för ett enkelt bref om högs:
i lods vigt inom hela danska riket ej skai
blifva högre, än 2 sk 8 rst bko, och är det
fulikomlig anlednisg att förmoda, alt detta för-
slag antages af riksförsamlingen, oaktadt de
tryckar de utgifter, det långvariga kriget med
Holstein medfört och inau nedför, samt Ock-
tadt den minskning, so. skulle upptomma i
postverkets iatrader, och som k:lcuterats att
för fösta året uppgå til ciea 33,303 rdr, 16
sk. bio. !
Så almänt erkäöodt är det numera, att ett
(Jågt medelporto u!gör eti af de första wilko-
ren för indust:iens och haidelns fulla utveck-
livg samt ati ena sist ull vinnarde häraf ej bör
.Ay dea uppoffring, som dennaa, liksom de fle-
sta stora retormer, tillen början medför. Det
sjnes då vers på tiden, att denna så vigtiga
och enjeligna törbättring älven izkttagesi vårt
land, det sista af veridens civiliserade länder,
som ännu ej tillegnat sig densamma.
En motoa i deuna syftning väcktes också
sm tid flöamra riledar an man kf Il 0 AA AM
Thumbnail