Article Image
ee FO AN TR ESSER RSA
vår närvarande försvarsorganisation och den,
som utgör föremål för förslaget M 2, hvilket
afser bibehållandet af indelta trupper, och vå-
gar jag hoppas, att genom nämnde granskning
kunna visa, att den föreslagna organisationen
i hvarje afseende har obestridliga företräden
framför den närvarande.
Vid verkställandet af ofvanberörde gransk-
ning och sammanställning, har jag ansett mig
böra tillvägagå i samma ordning, som ämnena
i förslaget blifvit afbandlade.
Ordningen kommer således först till Landt-
FÖTSVars epartementets sammansättning och i-
ligganden. Hvad de föreslagna förändringarne
häruti angår, och hvilka hufvudsakligen gälla
Krigskollegium, så stå härföre de skäl oför-
minskade qvar, hvilka i förslaget M 1 äro an-
förde. Bibehållandet af indelta trupper gör
uti dem icke någon ändring. Utarrenderandet
af. befälets indragne boställen, äfvensom tillsy-
nen öfver manskapets torp, och uppfyllandet
af dess öfverenskomna löneförmåner, är intet-
dera af sådan militärisk natur, att det icke
snarare bör tillhöra Länsstyrelserna och Kam-
markollegium, än Landtförsvarsdepartementet.
Samma skäl, som föranledt upphörandet af
de speciela domstolarne (Slottsrätten; Öfre och
Nedre Borgrätten), har äfven synts mig böra
föranleda upphörandet af Krigshofrätten. Nämn-
de hofrätt har således ur förslaget blifvit ute-
sluten. Genom öfverflyttandet på rikets hof-
rätter af alla de mål krigshofrätten nu bör
handlägga, tror jag att såväl det allmänna som
enskilda komma att vinna.
Behofvet af så kallade Pröfningskommittcer
för hvarje olika vapen är så erkändt, att nå-
got tillägg till hvad båda förslagen härom in-
nehålla är obehöfligt. Deras inrättande och an-
tydda verksamhet utgör lämpligaste och sä-
kraste korrektivet mot alla omogna och icke
ändamålsenliga, oftast ganska kostbara experi-
menter.
Kommendantsstatens närvarande organisation
är ibland de mest felaktiga. I förslaget M I
har denna angelägenhet blifvit förbisedd, hvar-
före ytterligare skäl är för handen att egna
densamma nödig uppmärksamhet.
Oaktadt det maktpåliggande uti befattninger
att vara kommendant i en fästning eller gar-
nisonsort, huru förhålles likväl dermed för det
närvarande? Jo! antingen lemnas uppdraget
åt en på :tället garnisonerad officer, vanligast
ehefen eller dess närmaste man, bvarigenom
den med kommendantskapet afsedda kontroll å
garnisonen förminskas, eller åt någon med lön
på stat varande indelt officer, t. o. m. rege-
mentschefer, hvilka af denna anledning befrias
från tjenstgöring vid regementet, som derige-
nom kommer att lida, eller åt någon afskedad.
pensionerad officer, hvarvid intet annat vanli-
gen afses, än beredandet åt den ifrågavarande
individen af en liten pensionstillökning.
Ett dylikt förbållande har jag ansett erfor-
dra ändring, och är det på grund häraf, samt
under betraktande af kommendanternes för
lefnadsbehofven otillräckliga lönevilkor, som
jag föreslagit inrättandet af en särskild corps:
kommendantsstaben ; hvilken, jemte åtnjutande
af behofvet motsvarande inkomster, borde upp:
höra att utgöra en del af den civila fångbe-
vakningen, således icke stå i några direkta
lydnadsförhållanden till den civila fångsty-
relsen.
Uti en militärorganisation, sådan som der
förslaget JM 1 inaebåller, hvarest stammen är
förlagd i ständiga garnisoner, äro ständiga in
spektioner af nöden, och således med inspek
tionsrätt förenade Mmilitärdistriktsbefälhafvari
af behofvet påkallade. Uti en militärorganisa:
tion åter, sådan detta förslag innehåller, i hvil-
ken den stående härens hufvudvapen bestå a
indelta trupper, hvilka !!(3delar af året ärc
å rotarne förlagde, och således endast att anse
som arbetare, der äro ständiga militärdistrikt-
befälbafvare icke allenast öfverflödiga, utan ut-
göra äfven besvärliga och menliga mellanlän-
kar emellan corpschefen och krigsöfverstyrel-
sen. Då någon inspektion af nämnde trupper
icke kan ifrågakomma oftare, än under de år-
liga sommaröfningarna, har jag ansett densam-
ma med mesta nytta verkställas, om den sker
af generalinspektörer, som icke uteslutande äro
fästade vid samma corpser, utan tillhöra Vap-
net i allmänhet. Härigenom tror jag nemli-
gen, att de som inspektionsförrättare blifva
mera ojäfvige granskare och kompetente do-
mare än nu kan inträffa. Genom militärdi-
striktsbefälhafvares ersättande med generalin-
spektörer, blifver det äfven möjligt för en ge-
neralinspektör att utan fruktan för pkollision
med annan myndighet sin tjenst förrätta, hvil-
ket svårligen nu låter sig göra. Genom före-
nämnde förändring bar äfven generalitetet till
antalet kunnat förminskas, utan att derföre
understiga hvad som i händelse af krig erfor-
dras till armåecorpsbefälbafvare.
Enär inom generalitetet alla befattningarna
äro af samma hetydenhet, har jag äfven ansett
att blott en generalgrad bör finnas. Inom denna
grad är det åldern i tjensten, som bestämmer
turen i allmänhet. Vid särskilda tillfällen
åter - bestämmer tjenstebefattningen, som al
Kongl. Maj:ts förtroende erhålles, hvilken som
är den befallande och den lydande.
Den orättvisa som nu ligger till grund för
generalitetets aflöning, nemligen att trakta-
mente och skjutsersättningen för alla äro lika,
ehuru den ena generalens inspektionsresa icke
är vidsträcktare än att den kan ske med egna
hästar, då deremot en annans utgör flera hun-
dra mil, har icke i förslaget blifvit förbisedd.
I lönerna har således skjuts- och traktaments-
ersättningen icke blifvit inberäknad, utan er-
sättes densamma hvar och en a räkning.
Läa mo rogeveletehone förändring till en
särskild Corps äro i förslaget M antydde
och qvarstå i allo oförändrade. : S
Något oegentligare och ändamålslösare än
armeens närvarande regements- och corps-in-
ning kan svårligen finnas. Den har icke al-
försvinna: emot sig, att den helt och hållet
trup er vid alla förrättningar med samlad
by Py samt i krig, hvilket likväl måste vara
sp RR
Thumbnail