åt sig och derjemte åtnjuta alla andra en infödd holländares rättigheter. Den vigtigaste förändringen i afseende på skeppsumgälderna är dock afskaffandet af alla sådana på Rhen och Yssel och upphäfvandet af all transitoafgift. För hela den tyska Eontinentens flodfart på Rhea och dess sfiluenter, är detta så förmånligt, att Belgien snart måste följa exemplet, för att icke låta hela sin egen transitorörelse afvika åt Holland. Handeln och sjöfarten på Holiends kolonier har blifvit öppnad för alla andra nationer, mot samma skeppsumgälder som för Holländarne sjelfva. Härifrån eger endast undntag rum i afseende på kusifarten och fiskerierna. Differentialtulien emellan holländska manufakturvaror och andra länders är äfven bibehållen för kolonierna; dock förutses, att kolonisternas eget intresse skall inom kort undanrödja denna s ilnad. Sålunda har upphbäfvandet af engelska Navigationsakten först funnit efterföljd i Förenta Staterna och sedan i Holland; och detta trefaldiga föredöme, från så kloka och företrädesvis handelskunniga folk och styrelser, kan icke länge blifva overksamt i andra länder.