åt sig och derjemte åtnjuta alla andra en in-
född holländares rättigheter.
Den vigtigaste förändringen i afseende på
skeppsumgälderna är dock afskaffandet af alla
sådana på Rhen och Yssel och upphäfvandet
af all transitoafgift. För hela den tyska Eon-
tinentens flodfart på Rhea och dess sfiluenter,
är detta så förmånligt, att Belgien snart måste
följa exemplet, för att icke låta hela sin egen
transitorörelse afvika åt Holland.
Handeln och sjöfarten på Holiends kolonier
har blifvit öppnad för alla andra nationer, mot
samma skeppsumgälder som för Holländarne
sjelfva. Härifrån eger endast undntag rum
i afseende på kusifarten och fiskerierna. Diffe-
rentialtulien emellan holländska manufaktur-
varor och andra länders är äfven bibehållen
för kolonierna; dock förutses, att kolonisternas
eget intresse skall inom kort undanrödja denna
s ilnad.
Sålunda har upphbäfvandet af engelska Na-
vigationsakten först funnit efterföljd i Förenta
Staterna och sedan i Holland; och detta tre-
faldiga föredöme, från så kloka och företrädes-
vis handelskunniga folk och styrelser, kan icke
länge blifva overksamt i andra länder.