Article Image
arbetet, som redan då kunde anses vara mera äl
till hälften utfördt, bör hinna fullbordas innan der
3 kontraktet bestämda terminen, eller till 4851 år
slut.
Chaussee-anläggning i samband med brobygg
nad öfver Rönne å vid Tranarp, beräknad till er
kostnad af 41,000 rdr bko, erhöll af K. M:t frår
vägbyggnadsfonden år 1848 ett bidrag af 14,820 rdi
bko, men påbörjades först om våren 1849 medels
grundläggning af de till bron på åns båda sidor Je
dande chaussterne, hvilken grundläggning, bestående
af med gröfre grus och småsten påfyllda fascinbäd-
dar, blifvit fullbordad, så att uppförandet af chaus-
sternes stödjemurar kan vid tjenlig tid detta år fö-
retagas, emedan sten dertill är anskaffad.
Kostnaden för alla under året utförde förberedande
arbeten, och för verkställde upphandlingar, har upp-
gått till 9708 rdr 24 sk. 40 rst. bko.
Från vägbyggnadsfondens behållning har K. M:t,
till vägomläggningen förbi Hejtorps östra backe, be-
lägen i Rödeby socken och Östra härad af Blekinge,
jemte. fastställande af arbetsplan, anvisat ett bidrag a!
41048 rdr bko; och har kontrakt om detta arbetes
fullbordande irom utgången af innevarande år blif-
vit uppgjordt.
1 Blekinge län. Vägomläggning förbi Grimsmåla
och Drottningbackarne i Bräkne härad; vägomlägg-
ningarne förbi Hulta och Flathalla lider i Medelstads
härad; vägomläggningen förbi Hejtorps östra backe
i Östra härad; samt vägförbättriogarne vid Sunna
och Näktergalsbackarne i närheten af Carlskrona.
I Kronobergs län. Utdikningen af Lilla sjö samt
åtskilliga kärr och myror, tillhörande Norra och Sö-
dra Värpeshult, samt Bergön i Stenbrohults och Vi-
restads socknar; myrutdikningen. vid Elmbult; ut-
dikningarne vid Rephult i Stenbrohults socken; ut-
dikningen af kärr och mossa vid Tångarna Vestens-
gård och Faxagård i Stenbrohults socken; utdiknin-
gar vid Hyttinge och Bubhuit i Stenbrohults och Vi-
restads socknar; samt vägomläggningen mellan Wexiö
stad och Åreda gästgifvaregård, till undvikande af
Toffta liar. . 3
Den af K. M:t anbefallda undersökningen rörande
båtleds anläggning från Asasjön, genom Helga sjö
och Salen, till sjön Åsnen i Kronobergs iän, har fort-
skyndats så, att icke allenast hela kanallinien från
Asasjön ända ned till Almunderyd blifvit utstakad,
utan äfven alla för upprättandet af fullständig plan
med kostnadsberäkningar öfver den ifrågasatta an-
läggningen nödiga mätningar och afvägningar blifvit
afslutade samt kartor sammandragne.
Inspektioner hafva af öfverdirektör och chef för
allm. väg- och vattenbyggnader blifvit förrättade öf-
ver hamnbyggnadsarbetet vid Lidköping; Trollhätte
nya kanal; Götheborgs hamn- och elfarbeten; War-
bergs hamnbyggnad, som vid inspektionen afsynades;
Halmstads hamn; vägomläggningen öfver Hallands
ås; Helsingborgs hamn; Landskrona hamnarbete;
Malmö hamnbyggnad; Ystads hamn; Cimbritshamns
hamnbyggnad ; Åbus hamrbyggnad; Sölvitsborgs
hamnarbete; Carlshamns hamnbyggnad; Wisby hamn-
byggnad; Jönköpisgs hamn, samt Södertelge kanal.
(Insändt.)
Hvar och en som bar någon notis om ångfarty-
gel Linköping, vet att fruntimmerssalongen på det-
samma är ett särdeles litet kyffe, föga inbjudande för
passagerare. Emellertid kan han, i brist på hytt-
plåts, åtminstone lemna tak öfver hufvudet under
regn och oväder. : Möjligen kan han lemna sittplats
för 6 personer, hvilka icke få vara korpulenta; också
skall han, som det af styrmannen på fartyget blifvit
ins. försäkradt, vara bestämd för detta antal. Men
huru öfverraskad blef icke ins. då han vid fartygets
afresa sistlidne thorsdag hörde, att biljetter til den-
samma säljas till obegränsadt antal, samt att för den
resa till Linköping, som då gjordes, icke mindre än
48 skulle hafva blifvit sålda! Ins. har ansett sig böra
meddela detta till framtida; efterrättelse för andra
salongspassagerare, på det att fruntimmer, ovana vid
att vara ute i svårt väder och tilläfventyrs af en
ömtålig helsa, icke må af en bivuakeriog under en
sådan natt som den .mellan thorsdagen och fredagen
taga skada, samt tillika velat hemställa till ångfar-
tygsbolaget, om icke salongsbiljetternas antal kunde in-
skränkas till det antal, som utrymmet medgifver, och
i fall flera passagerare ville medfölja, akterdäcksbil-
jetter säljas på detta, liksom på Mälareångfartygen.
Passagerarne vore då på förband underrättade om
de fördelar och olägenheter, hvilka åtfölja den be-
tipgade platsen.
Thumbnail