Article Image
arbetet, som redan då kunde anses vara mera äl till hälften utfördt, bör hinna fullbordas innan der 3 kontraktet bestämda terminen, eller till 4851 år slut. Chaussee-anläggning i samband med brobygg nad öfver Rönne å vid Tranarp, beräknad till er kostnad af 41,000 rdr bko, erhöll af K. M:t frår vägbyggnadsfonden år 1848 ett bidrag af 14,820 rdi bko, men påbörjades först om våren 1849 medels grundläggning af de till bron på åns båda sidor Je dande chaussterne, hvilken grundläggning, bestående af med gröfre grus och småsten påfyllda fascinbäddar, blifvit fullbordad, så att uppförandet af chaussternes stödjemurar kan vid tjenlig tid detta år företagas, emedan sten dertill är anskaffad. Kostnaden för alla under året utförde förberedande arbeten, och för verkställde upphandlingar, har uppgått till 9708 rdr 24 sk. 40 rst. bko. Från vägbyggnadsfondens behållning har K. M:t, till vägomläggningen förbi Hejtorps östra backe, belägen i Rödeby socken och Östra härad af Blekinge, jemte. fastställande af arbetsplan, anvisat ett bidrag a! 41048 rdr bko; och har kontrakt om detta arbetes fullbordande irom utgången af innevarande år blifvit uppgjordt. 1 Blekinge län. Vägomläggning förbi Grimsmåla och Drottningbackarne i Bräkne härad; vägomläggningarne förbi Hulta och Flathalla lider i Medelstads härad; vägomläggningen förbi Hejtorps östra backe i Östra härad; samt vägförbättriogarne vid Sunna och Näktergalsbackarne i närheten af Carlskrona. I Kronobergs län. Utdikningen af Lilla sjö samt åtskilliga kärr och myror, tillhörande Norra och Södra Värpeshult, samt Bergön i Stenbrohults och Virestads socknar; myrutdikningen. vid Elmbult; utdikningarne vid Rephult i Stenbrohults socken; utdikningen af kärr och mossa vid Tångarna Vestensgård och Faxagård i Stenbrohults socken; utdikningar vid Hyttinge och Bubhuit i Stenbrohults och Virestads socknar; samt vägomläggningen mellan Wexiö stad och Åreda gästgifvaregård, till undvikande af Toffta liar. . 3 Den af K. M:t anbefallda undersökningen rörande båtleds anläggning från Asasjön, genom Helga sjö och Salen, till sjön Åsnen i Kronobergs iän, har fortskyndats så, att icke allenast hela kanallinien från Asasjön ända ned till Almunderyd blifvit utstakad, utan äfven alla för upprättandet af fullständig plan med kostnadsberäkningar öfver den ifrågasatta anläggningen nödiga mätningar och afvägningar blifvit afslutade samt kartor sammandragne. Inspektioner hafva af öfverdirektör och chef för allm. vägoch vattenbyggnader blifvit förrättade öfver hamnbyggnadsarbetet vid Lidköping; Trollhätte nya kanal; Götheborgs hamnoch elfarbeten; Warbergs hamnbyggnad, som vid inspektionen afsynades; Halmstads hamn; vägomläggningen öfver Hallands ås; Helsingborgs hamn; Landskrona hamnarbete; Malmö hamnbyggnad; Ystads hamn; Cimbritshamns hamnbyggnad ; Åbus hamrbyggnad; Sölvitsborgs hamnarbete; Carlshamns hamnbyggnad; Wisby hamnbyggnad; Jönköpisgs hamn, samt Södertelge kanal. (Insändt.) Hvar och en som bar någon notis om ångfartygel Linköping, vet att fruntimmerssalongen på detsamma är ett särdeles litet kyffe, föga inbjudande för passagerare. Emellertid kan han, i brist på hyttplåts, åtminstone lemna tak öfver hufvudet under regn och oväder. : Möjligen kan han lemna sittplats för 6 personer, hvilka icke få vara korpulenta; också skall han, som det af styrmannen på fartyget blifvit ins. försäkradt, vara bestämd för detta antal. Men huru öfverraskad blef icke ins. då han vid fartygets afresa sistlidne thorsdag hörde, att biljetter til densamma säljas till obegränsadt antal, samt att för den resa till Linköping, som då gjordes, icke mindre än 48 skulle hafva blifvit sålda! Ins. har ansett sig böra meddela detta till framtida; efterrättelse för andra salongspassagerare, på det att fruntimmer, ovana vid att vara ute i svårt väder och tilläfventyrs af en ömtålig helsa, icke må af en bivuakeriog under en sådan natt som den .mellan thorsdagen och fredagen taga skada, samt tillika velat hemställa till ångfartygsbolaget, om icke salongsbiljetternas antal kunde inskränkas till det antal, som utrymmet medgifver, och i fall flera passagerare ville medfölja, akterdäcksbiljetter säljas på detta, liksom på Mälareångfartygen. Passagerarne vore då på förband underrättade om de fördelar och olägenheter, hvilka åtfölja den betipgade platsen.

6 juli 1850, sida 3

Thumbnail