Article Image
JaSUGITHaLLOT DILIVIL lagat UCH SaANKUIC, SaAVval Vi
kring båda hamnarmarnes peerhufvuden, som ock
längs armarnes sidor, på 2400 fots sammanlaggd
längd, hvarjemte åtskilliga korrektionsbäddar och ut-
fyllningar å de äldre fascinbyggnaderne blifvit an-
bringade;
bomberad öfvermurning, till 4 å 5 fots höjd öfver
lägsta vattenytan, påbörjad på 1500 fots längd, och
40 st. granitstenspållare inmurade;
vestra hamnarmens strandkaj, har blifvit uppmurad
på 290 fots längd till 8 fots höjd öfver lägsta vat-
tenytan, med 3:ne gravitstens-pållare;
att stenfyllning, för bildande af glacis under vatt-
net, å båda sidor om den bomberade muren, blifvit
verkställd till fasceinbäddarnes öfre kant, äfvensom
för belastning å båda hamnarmarnes krön till 3 å 4
fots höjd öfver lägsta vattenytan;
muddring är verkställd till hamnrännans fördjup-
ning, medelst ångmudderverk. -
Anslag har under årets lopp blifvit beviljadt från
vägomläggningsfonden till vägförbättringar mellan
Kårby gästgifvaregård och staden Westervik, med
2626 rdr 36 sk. bko, och plan för arbetet är fast-
ställd. E
Inom Mellersta Väg- och Vattenbyggnads-
s distriktet.
Hjelmare kanal. Underhållsarbetena år 4849
bafva kunnat inskränkas till vanliga smärre göro-
mål och muddring med ångmachin å öfre kanal-
linien. S i
Kanalfarten började den 3 Maj och slutade den
47 November, under hvilken tid 464 ångfartyg, 176
lastade seglande fartyg och 61 barlastade eller tomma
dito passerat, och i kanalafgifter erlagt 15,946 rdr
bko, eller 1556 rdr 27 sk. 7 rst. mera än 1848.
Strömsholms kanal. Detaljerad berättelse rö-
rande ombyggnadsarbetets fortskridande har styrel-
sen särskildt afgifvit.
Kanal- och slussverket, som kunnat begagnas i en
tid af 6 månader och 3 dagar, har trafikerats af 935
mer eller mindre lastade samt af 240 olåstade far-
tyg, hvilka i kanalafgifter erlagt 26,714 rdr 9 sk. 8
rst., eller 4484 rdr: 39 sk. 41 rst. mindre än 1848.
Enligt det vid besigtningen å gamla kanalen och
slussarne i Oktober månad 4849 uppfattade proto-
koll, befinnas desamma flerestädes uti ett så betänk-
ligt skick, att ombyggnadsarbetet, som fortgått re-
dan i 8 år af de 45, inom, hvilka företaget bör full-
bordas, måste på vissa punkter forceras, till före-
kommande af eljest möjligen inträffande afbrott uti
seglationen.
Gråda kanal. 480 rdr bko af behållningen å
gamla vattenbyggnadsfonden hafva anvisats till en
dammbyggrad mot Dal-elfven.
Hamnbyggnaden vid Westerås, hvertill Rikets
Ständer anvisat ett låneunderstöd af 20,000 rdr, och
K. M:t fastställt, kommer att, enligt kontrakt, utfö-
ras till 4852 års slut. Den utsedda hamnbyggnads-
direktionen har för arbetet vidtagit nödiga förbere-
dande åtgärder, och pålning för blifvande lastkajen
kunnat påbörjas. FF
De af. K. M:t före detta anbefallda undersöknin-
garne för plans utarbetande att leda Strömsholms
kanal till Westeråsfjerden, dertill Westerås stads in-
vånare med minst !;:del i kostnaden bidraga, hafva
under året blifvit fullbordade, samt arbetsplan med
kostnadsförslag till Westerås stads äldste och magi-
strat aflemnade.
Inspektion har af distriktchefen blifvit förrättad å
de med statsmedel från 1841: och 4845 årens fonder
understödde vägomläggnings- och vattenaftappnings-
arbeten, nemligen: ;
I Westmanlands län, förbättring å bergslagsvä-
gen från Westerås till Stora Kopparbergs länegräns;
utdikningen af Hägervalls och Skarfstads mossar i
Skultuna socken; utdikningen af mossar vid Julpa
i Romfartuna socken; och utdikning af Kohlbäcks
sjö med deromkring belägne mossar å Arboga stads
södra skog.
I Örebro län. Omläggningar af vägar inom Jern-
boås och Hjulsjö socknar, samt omläggning af åt-
skilliga vägar i Nora bergsförsamling, omläggning af
den så kallade Kölbråtevägen ifrån Kedje-elfven till
Alqvittern, samt omläggning af vägen mellan Al-
qvittern och Qväggeshyttan. ; 4
Ibland enskilda företag till kommunikationens lätt-
nad omnämnes en af Uddeholms bolag, i Philipstads
bergslag, företagen kanalbyggnad. Kanalen utgår
från Tabergs och Nordmarks gruffält, samt bildar
omkring 4 mils vattenväg, hvarå malmen kommer
att fraktas i pråmar, hvarjemte en tillräcklig vatten-
kraft lemnas för grufdriften, Dimensionerne äro be-
stämda för lastpråmar af 60 fots längd; 9!, fots
bredd och 3 fots djupgående, dragande cirka 80 skt
malmvigt. Arbetet påbörjades år 1848, och har fort-
gått under sistlidna året, så att 7800 alnar kanal
blifvit öppnad, en bestämmande sluss nära fullbor-
dad, cch flere dammar, brädd- och bottenaflopp samt
en lastageplats anlagde, hvilket alltsammans hittills
erfordrat 61,877 dagsverken. Angränsande orters ar-
betare hafva vid detta företag varit använde till ett
antal af 2 å 300 man, och anläggningen anses böra
under innevarande år kunna bringas till fullbordan.
Inom Vestra Väg- och Vattenbyggnads-distriktet.
Vid Trollhätte kanal hafva, utom nödiga under-
hållsarbeten, såsom fogstrykning, slussportsreparatio-
ner, grusning på dragvägar m. m., blifvit verkställda
åtskilliga förbättringar.
Dessa underhålls- och förbättringsarbeten hafva
erfordrat omkring 21,000 rdr; och när härtill lägges
kostnaden för tjenstemäns aflöning, ständiga jorder-
sättningar, pensioner till vid arbetet skadade solda-
ter ur armåen, m. fl. diverse utgifter, så uppgå kost-
naderna för året till 40,629 rdr bko.
Trafiken, som 4848 var mindre än under de 3:ne
förutgångna åren, men ändock lemnade en inkomst
af 129,1437 rdr 7 sk. 10 rst., har nästlidne år åter-
igen stigit betydligt, samt inbringat 135,734 rdr 26
sk. 8 rst. bko. : 4,388 passerade fartyg hafva fraktat
168,046 sk jern, 20,639 kistor stål och spik,
461,117 tolfter diverse bräder, 12,9252 tunnor kalk
och cement, 104,365 tunnor sill och salt, 106,585
tunnor spanmiål; 2456 tunnor alun, 48,071 sk:
diverse tunnegods, 9,880 famnar ved, 78,612 st. bjel-
kar samt åtskilliga andra diverse varor; och hafva 4
K. M:ts och: kronans fartyg, med trupper samt am-
munition och utredningspersedlar, fritt passerat.
För Gölheborgs hamn. och elf-arbeten hafva ar-
bets- m: fl. utgifter uppgått till 48,372 rdr 22 sk. 7
rst., så att ett tillfälligt lån blifvit gjordt, från bygg-
nadsfonden 30,000 rdr, för tillämnade ångbogserings-
fartyget mellan Hanklon och Ström af 5,453 rdr 41
sk. 8 rst., hvilken summa bör af innevarande årets
inkomster återgäldas.
Säffle kanal och segelleden på By elfven. Mudd-
ringsarbeten, för farledens kompletterande till Ar-
vika, hafva pågått med ett mudderverk för ångkraft,
som blifvit förhyrdt från Trollhätte kanal, samt med
ett mudderverk för hästkraft, hvilket är Säffle ka-
nalbolag tillhörigt. Utom denna betydliga muddring
hafva endast smärre underhållsarbeten för duc dal-
ber åc. behöft utefter segelleden och vid kanalen
verkställas. s
De passerade fartygens antal har uz
st., deraf elfpråmar 563 st., seglo:.ds
och åvgfartyg 46 st., som tillsan.m n
lagt 0 743 rdr 9 sk. bko samt all:.?
sitt till 960
yg
,
-— HH I
- mm
ns - AMA - hat RÅ OR oh och 0M DR RE Pr- ÖNA UK kr RN
UM ke PR ke RR LR rr KY a JA KT Nr FN
- -—- VM HH
BA
OA CV PR AR RA MA - mn CR PE DE I Äg - End ch — Tr on RR Brr KFF Kr JR JR - RA RS DR I NR AN
td PP pp fö Fa mem mn Bg -
-
dur öd LR MÖR Lv MD
Thumbnail