JaSUGITHaLLOT DILIVIL lagat UCH SaANKUIC, SaAVval Vi kring båda hamnarmarnes peerhufvuden, som ock längs armarnes sidor, på 2400 fots sammanlaggd längd, hvarjemte åtskilliga korrektionsbäddar och utfyllningar å de äldre fascinbyggnaderne blifvit anbringade; bomberad öfvermurning, till 4 å 5 fots höjd öfver lägsta vattenytan, påbörjad på 1500 fots längd, och 40 st. granitstenspållare inmurade; vestra hamnarmens strandkaj, har blifvit uppmurad på 290 fots längd till 8 fots höjd öfver lägsta vattenytan, med 3:ne gravitstens-pållare; att stenfyllning, för bildande af glacis under vattnet, å båda sidor om den bomberade muren, blifvit verkställd till fasceinbäddarnes öfre kant, äfvensom för belastning å båda hamnarmarnes krön till 3 å 4 fots höjd öfver lägsta vattenytan; muddring är verkställd till hamnrännans fördjupning, medelst ångmudderverk. Anslag har under årets lopp blifvit beviljadt från vägomläggningsfonden till vägförbättringar mellan Kårby gästgifvaregård och staden Westervik, med 2626 rdr 36 sk. bko, och plan för arbetet är fastställd. E Inom Mellersta Vägoch Vattenbyggnadss distriktet. Hjelmare kanal. Underhållsarbetena år 4849 bafva kunnat inskränkas till vanliga smärre göromål och muddring med ångmachin å öfre kanallinien. S i Kanalfarten började den 3 Maj och slutade den 47 November, under hvilken tid 464 ångfartyg, 176 lastade seglande fartyg och 61 barlastade eller tomma dito passerat, och i kanalafgifter erlagt 15,946 rdr bko, eller 1556 rdr 27 sk. 7 rst. mera än 1848. Strömsholms kanal. Detaljerad berättelse rörande ombyggnadsarbetets fortskridande har styrelsen särskildt afgifvit. Kanaloch slussverket, som kunnat begagnas i en tid af 6 månader och 3 dagar, har trafikerats af 935 mer eller mindre lastade samt af 240 olåstade fartyg, hvilka i kanalafgifter erlagt 26,714 rdr 9 sk. 8 rst., eller 4484 rdr: 39 sk. 41 rst. mindre än 1848. Enligt det vid besigtningen å gamla kanalen och slussarne i Oktober månad 4849 uppfattade protokoll, befinnas desamma flerestädes uti ett så betänkligt skick, att ombyggnadsarbetet, som fortgått redan i 8 år af de 45, inom, hvilka företaget bör fullbordas, måste på vissa punkter forceras, till förekommande af eljest möjligen inträffande afbrott uti seglationen. Gråda kanal. 480 rdr bko af behållningen å gamla vattenbyggnadsfonden hafva anvisats till en dammbyggrad mot Dal-elfven. Hamnbyggnaden vid Westerås, hvertill Rikets Ständer anvisat ett låneunderstöd af 20,000 rdr, och K. M:t fastställt, kommer att, enligt kontrakt, utföras till 4852 års slut. Den utsedda hamnbyggnadsdirektionen har för arbetet vidtagit nödiga förberedande åtgärder, och pålning för blifvande lastkajen kunnat påbörjas. FF De af. K. M:t före detta anbefallda undersökningarne för plans utarbetande att leda Strömsholms kanal till Westeråsfjerden, dertill Westerås stads invånare med minst !;:del i kostnaden bidraga, hafva under året blifvit fullbordade, samt arbetsplan med kostnadsförslag till Westerås stads äldste och magistrat aflemnade. Inspektion har af distriktchefen blifvit förrättad å de med statsmedel från 1841: och 4845 årens fonder understödde vägomläggningsoch vattenaftappningsarbeten, nemligen: ; I Westmanlands län, förbättring å bergslagsvägen från Westerås till Stora Kopparbergs länegräns; utdikningen af Hägervalls och Skarfstads mossar i Skultuna socken; utdikningen af mossar vid Julpa i Romfartuna socken; och utdikning af Kohlbäcks sjö med deromkring belägne mossar å Arboga stads södra skog. I Örebro län. Omläggningar af vägar inom Jernboås och Hjulsjö socknar, samt omläggning af åtskilliga vägar i Nora bergsförsamling, omläggning af den så kallade Kölbråtevägen ifrån Kedje-elfven till Alqvittern, samt omläggning af vägen mellan Alqvittern och Qväggeshyttan. ; 4 Ibland enskilda företag till kommunikationens lättnad omnämnes en af Uddeholms bolag, i Philipstads bergslag, företagen kanalbyggnad. Kanalen utgår från Tabergs och Nordmarks gruffält, samt bildar omkring 4 mils vattenväg, hvarå malmen kommer att fraktas i pråmar, hvarjemte en tillräcklig vattenkraft lemnas för grufdriften, Dimensionerne äro bestämda för lastpråmar af 60 fots längd; 9!, fots bredd och 3 fots djupgående, dragande cirka 80 skt malmvigt. Arbetet påbörjades år 1848, och har fortgått under sistlidna året, så att 7800 alnar kanal blifvit öppnad, en bestämmande sluss nära fullbordad, cch flere dammar, bräddoch bottenaflopp samt en lastageplats anlagde, hvilket alltsammans hittills erfordrat 61,877 dagsverken. Angränsande orters arbetare hafva vid detta företag varit använde till ett antal af 2 å 300 man, och anläggningen anses böra under innevarande år kunna bringas till fullbordan. Inom Vestra Vägoch Vattenbyggnads-distriktet. Vid Trollhätte kanal hafva, utom nödiga underhållsarbeten, såsom fogstrykning, slussportsreparationer, grusning på dragvägar m. m., blifvit verkställda åtskilliga förbättringar. Dessa underhållsoch förbättringsarbeten hafva erfordrat omkring 21,000 rdr; och när härtill lägges kostnaden för tjenstemäns aflöning, ständiga jordersättningar, pensioner till vid arbetet skadade soldater ur armåen, m. fl. diverse utgifter, så uppgå kostnaderna för året till 40,629 rdr bko. Trafiken, som 4848 var mindre än under de 3:ne förutgångna åren, men ändock lemnade en inkomst af 129,1437 rdr 7 sk. 10 rst., har nästlidne år återigen stigit betydligt, samt inbringat 135,734 rdr 26 sk. 8 rst. bko. : 4,388 passerade fartyg hafva fraktat 168,046 sk jern, 20,639 kistor stål och spik, 461,117 tolfter diverse bräder, 12,9252 tunnor kalk och cement, 104,365 tunnor sill och salt, 106,585 tunnor spanmiål; 2456 tunnor alun, 48,071 sk: diverse tunnegods, 9,880 famnar ved, 78,612 st. bjelkar samt åtskilliga andra diverse varor; och hafva 4 K. M:ts och: kronans fartyg, med trupper samt ammunition och utredningspersedlar, fritt passerat. För Gölheborgs hamn. och elf-arbeten hafva arbetsm: fl. utgifter uppgått till 48,372 rdr 22 sk. 7 rst., så att ett tillfälligt lån blifvit gjordt, från byggnadsfonden 30,000 rdr, för tillämnade ångbogseringsfartyget mellan Hanklon och Ström af 5,453 rdr 41 sk. 8 rst., hvilken summa bör af innevarande årets inkomster återgäldas. Säffle kanal och segelleden på By elfven. Muddringsarbeten, för farledens kompletterande till Arvika, hafva pågått med ett mudderverk för ångkraft, som blifvit förhyrdt från Trollhätte kanal, samt med ett mudderverk för hästkraft, hvilket är Säffle kanalbolag tillhörigt. Utom denna betydliga muddring hafva endast smärre underhållsarbeten för duc dalber åc. behöft utefter segelleden och vid kanalen verkställas. s De passerade fartygens antal har uz st., deraf elfpråmar 563 st., seglo:.ds och åvgfartyg 46 st., som tillsan.m n lagt 0 743 rdr 9 sk. bko samt all:.? sitt till 960 yg , -— HH I mm ns AMA hat RÅ OR oh och 0M DR RE PrÖNA UK kr RN UM ke PR ke RR LR rr KY a JA KT Nr FN -—VM HH BA OA CV PR AR RA MA mn CR PE DE I Äg End ch — Tr on RR Brr KFF Kr JR JR RA RS DR I NR AN td PP pp fö Fa mem mn Bg dur öd LR MÖR Lv MD