Article Image
denna undervisning var väl framskriden, som har
lyckades få en fullkomlig konstruktion. Fråmst ur
denna stora skola, är det som England hämtat der
mängd skickliga ingeniörer, hvaraf det nu är så
rikt. Skolor hafva i England öfverallt: följt arbeta:
ren. Tidningarne nämnde, nu för ett år sedan, ati
vid Britanniabrons, mellan Wales och Anglesea
då under händer varande uppförande, en daglig och
en söndagsskola var inrättad. Så resa sig nutiden:
underverk, genom allmän upplysning. Nu som för:
gör Gud underne genom anden.
Vi hafva sett att ällestädes utom oss dessa tech
niska skolor uppträdt med den. nya tiden. De ärc
folkets uppfostrare till verksamhet, och hjelpa, ge
nom ett undervisadt förstånd, omätligt ynglinger
hvartbän ban vänder sig för att blifva en nyttig
medlem i samhället. Vi kunna hit lämpa den store
Platos ord i lagarne: Af alla fördelar är upp:
fostran den första för en dygdig man; den som
är i mistning af henne, får hela sin lefnad ige
nom göra de största ansträngningar för att godt
göra denna olycka, om det är möjligt; och et
annat ställe i samma odödliga verk, der den store
grekiske vise säger : Det onda har sitt ursprung
okunnigheten.v
Dessa sanningar stå ännu qvar i verlden efter
2,200 år; och ingen tid har-haft större skäl att er
känna dem, än vår. .
Redan den hedniska forntiden insåg och erkände
samhällets pligt att sörja för allmän uppfostran
och den begrep den allt omfattande vinsten deraf,
den tiden gjorde än mer: han satte denna pligt i ful
utöfning. ,
Den nyaste tiden har vaknat till samma . begrepp
Huru man nu tänker må synas ibland annat af er
fransk författare, Jules Bastide, af hvilken vi. viljs
här anföra några yttranden:
Det är icke allenast hvarje faders skyldighet
att med allt hvad han förmår sörja för sin sons
uppfostran: det är tidehvarfvets, den närvaran-
de tidens, att gifva bredare grund åt den föl
jandes fortgång. Icke annorlunda kan en natior
fortlefva utan skam..
Ungdomens ovedersägliga rätt är att få un
dervisning. Undervisningen är en rik grufva
som gifver penningen inflytande och makt.
,Staten har rättighet och skyldighet att oupp-
hörligt och verksamt vaka öfver att ingen blifver
utan undervisning. ;
Barnet hörer mycket mindre till sina föräl-
drar än till samhället, och likasom detta icke
tillåter att fadren lekamligt skadar sitt barn; må
det icke heller tillåtas att han gör det i andlig
måtto.
Dessa skäl för den allmänna undervisningens vår:
dande och utbildande skola hos hvarje skarpsypt re-
gering, hvarje klokt folk gillas och till handling be:
fordras.
Samhället söker i våra dagar att förena sig, och
det finnes i verkligheten intet annat föreningsbanc
än upplysning. :
Men upplysningen ligger icke endast i den afsön-
drade lärdomen: det praktiska lifvet har öfver all
nog höjder för att skåda omkring sig och upplysas
och frågorna der blifva med hvar dag mera beroen.
de af vetande, genom nya föremål utur naturen, a!
hvilka menskljgheten allt mera vidsträckt, och nu
med en förr okänd bastighet sätter sig i besittning.
Och liksom forntidens tänkare, dess vetenskapsmän,
lärde inför folket; så har ock nu den nyaste tidens
börjat att utdela frukterna af sina undersökningar i all-
mänfattliga verk. Kunskapen framilar så genom
tryckpressen och vår tids förbindelsemedel vidare än
någonsin : det är ej längre tillåtet att vår allmän-
het ej förstår hans enklaste språk; så framt vi ej
vilja. antsga namnet barbarer ! (Forts. följer.)
Thumbnail