denna undervisning var väl framskriden, som har lyckades få en fullkomlig konstruktion. Fråmst ur denna stora skola, är det som England hämtat der mängd skickliga ingeniörer, hvaraf det nu är så rikt. Skolor hafva i England öfverallt: följt arbeta: ren. Tidningarne nämnde, nu för ett år sedan, ati vid Britanniabrons, mellan Wales och Anglesea då under händer varande uppförande, en daglig och en söndagsskola var inrättad. Så resa sig nutiden: underverk, genom allmän upplysning. Nu som för: gör Gud underne genom anden. Vi hafva sett att ällestädes utom oss dessa tech niska skolor uppträdt med den. nya tiden. De ärc folkets uppfostrare till verksamhet, och hjelpa, ge nom ett undervisadt förstånd, omätligt ynglinger hvartbän ban vänder sig för att blifva en nyttig medlem i samhället. Vi kunna hit lämpa den store Platos ord i lagarne: Af alla fördelar är upp: fostran den första för en dygdig man; den som är i mistning af henne, får hela sin lefnad ige nom göra de största ansträngningar för att godt göra denna olycka, om det är möjligt; och et annat ställe i samma odödliga verk, der den store grekiske vise säger : Det onda har sitt ursprung okunnigheten.v Dessa sanningar stå ännu qvar i verlden efter 2,200 år; och ingen tid har-haft större skäl att er känna dem, än vår. . Redan den hedniska forntiden insåg och erkände samhällets pligt att sörja för allmän uppfostran och den begrep den allt omfattande vinsten deraf, den tiden gjorde än mer: han satte denna pligt i ful utöfning. , Den nyaste tiden har vaknat till samma . begrepp Huru man nu tänker må synas ibland annat af er fransk författare, Jules Bastide, af hvilken vi. viljs här anföra några yttranden: Det är icke allenast hvarje faders skyldighet att med allt hvad han förmår sörja för sin sons uppfostran: det är tidehvarfvets, den närvarande tidens, att gifva bredare grund åt den föl jandes fortgång. Icke annorlunda kan en natior fortlefva utan skam.. Ungdomens ovedersägliga rätt är att få un dervisning. Undervisningen är en rik grufva som gifver penningen inflytande och makt. ,Staten har rättighet och skyldighet att oupphörligt och verksamt vaka öfver att ingen blifver utan undervisning. ; Barnet hörer mycket mindre till sina föräldrar än till samhället, och likasom detta icke tillåter att fadren lekamligt skadar sitt barn; må det icke heller tillåtas att han gör det i andlig måtto. Dessa skäl för den allmänna undervisningens vår: dande och utbildande skola hos hvarje skarpsypt regering, hvarje klokt folk gillas och till handling be: fordras. Samhället söker i våra dagar att förena sig, och det finnes i verkligheten intet annat föreningsbanc än upplysning. : Men upplysningen ligger icke endast i den afsöndrade lärdomen: det praktiska lifvet har öfver all nog höjder för att skåda omkring sig och upplysas och frågorna der blifva med hvar dag mera beroen. de af vetande, genom nya föremål utur naturen, a! hvilka menskljgheten allt mera vidsträckt, och nu med en förr okänd bastighet sätter sig i besittning. Och liksom forntidens tänkare, dess vetenskapsmän, lärde inför folket; så har ock nu den nyaste tidens börjat att utdela frukterna af sina undersökningar i allmänfattliga verk. Kunskapen framilar så genom tryckpressen och vår tids förbindelsemedel vidare än någonsin : det är ej längre tillåtet att vår allmänhet ej förstår hans enklaste språk; så framt vi ej vilja. antsga namnet barbarer ! (Forts. följer.)