Englands jernvägsaktier.
Engelska jernvägedirektionernas slöseri har
småningom nedsatt jernvägsaktiernas värde,
ända derhän, att man på fondbörsen nu jemnför
många bland dessa aktier med de beryktade
spanska fonderna. Förskräckelsen häröfver är
allmän och har kanske aldramest bidragit att
öka bolagsmännens förluster. Den stora jord-
bäfningen i Lissabon, — yttrar härvid ett en-
gelskt blad — och de förfärliga orkanerna på
Antillerna, voro mera barmhertiga, än de ha-
stigt på hvarandra följande jernvägsbankrut-
terna. De väldiga naturförändringarne upp-
slukade eller bortsopade sina offer i ett ögon-
blick och utan tid för dessa att hinnas af plå-
gan; jernvägsbankrutterna halva småningom och
semvetslöst utrotat menniskors välstånd fram-
för deras egna ögon och marterat dem nära
till döds, genom en långvarig bjelplöshet och
hopplöshet. De fattigare lottägarne ilade ge-
nast och genom blotta skrämseln till sitt för-
derf: de slumpade bort ailt i otid och till
oerhörda underpris; men om de förmögne kö-
parne icke skyndade sjelfve att sälja igen, vid
första tecken till stegring, så fingo äfven de
erfara, att deras förslagenhet innebar en plump
missräkning. Hvad som för sex månader se-
dan troddes hafva fallit lägst, har sedan fort-
farit att störta djupare och djupare, och nu
först börjar man få den skakande vissheten,
att afgrundens botten icke ens än står att skönja.
Och ändå ser man fondspelet fortsätta sitt
jemnt och udda med tusentals menniskors till-
gångar och välfärd! — Det är för öfrigt icke
underligt, att jernvägsaktiernas kredit vacklar,
när sju bland de stora, längesedan färdiga och
begagnade jernvägslinierna icke lemnat någon
dividend på ett halft år: när sista dividenden
för North Western utgjordes af öfverslagsvis
beråknade 3 procent: när Great Western for-
drar en ny insättning om nära 4 millioner
pund sterling: när Caledcnia-vägens aktier af-
visas som makulatur, och när flera nya och
vigtiga jernvägslinier stå färdiga att öppna en
täflan på lif och död med de äldre. Värsta
och verksammaste orsaken är likväl den hos
oss så allmänna lusten för spel och vad. Denna
sannolikt obotliga spelsjuka har i jernvägsspe-
kulationerna funnit ett nytt och till utseende
gränslöst fält; den har der fått gifva sig luft
i puffar efter behag före spelets öppnande, i
svek utan hejd vid dess ledning, och i rofvets
okontrollerade undanskaffning när de bedragna
punktörerna började ana att icke allt stod rätt
till. Härigenom uppkommo straxt i början
de grundfel vid hela jernvägsförvaltningen och
vid jernvägsbolagens beskattning, som nödvän-
digt måste bortskaffas, så framt den för lan-
dets välfärd oumbärliga jernvägsrörelsen skall
kunna bestå och utvidgas. Det är nu ådaga-
lagdt, på det i sådana fall som detta mest
afgörande sätt, nemligen genom dividen-
derna, att de på förhand uppgjorda vinstbe-
räkningarne, dem äfven lagstiftningen lagt till
grund för sina åtgärder, voro blotta puffar,
och att i stället för de förespeglade 10 procent,
i vinst på det först tecknade aktiebeloppet, de
jernvägsbolag kunna räknas lyckliga, som på
detta teckningsbelopp få 5 procent.
ones —