Englands jernvägsaktier. Engelska jernvägedirektionernas slöseri har småningom nedsatt jernvägsaktiernas värde, ända derhän, att man på fondbörsen nu jemnför många bland dessa aktier med de beryktade spanska fonderna. Förskräckelsen häröfver är allmän och har kanske aldramest bidragit att öka bolagsmännens förluster. Den stora jordbäfningen i Lissabon, — yttrar härvid ett engelskt blad — och de förfärliga orkanerna på Antillerna, voro mera barmhertiga, än de hastigt på hvarandra följande jernvägsbankrutterna. De väldiga naturförändringarne uppslukade eller bortsopade sina offer i ett ögonblick och utan tid för dessa att hinnas af plågan; jernvägsbankrutterna halva småningom och semvetslöst utrotat menniskors välstånd framför deras egna ögon och marterat dem nära till döds, genom en långvarig bjelplöshet och hopplöshet. De fattigare lottägarne ilade genast och genom blotta skrämseln till sitt förderf: de slumpade bort ailt i otid och till oerhörda underpris; men om de förmögne köparne icke skyndade sjelfve att sälja igen, vid första tecken till stegring, så fingo äfven de erfara, att deras förslagenhet innebar en plump missräkning. Hvad som för sex månader sedan troddes hafva fallit lägst, har sedan fortfarit att störta djupare och djupare, och nu först börjar man få den skakande vissheten, att afgrundens botten icke ens än står att skönja. Och ändå ser man fondspelet fortsätta sitt jemnt och udda med tusentals menniskors tillgångar och välfärd! — Det är för öfrigt icke underligt, att jernvägsaktiernas kredit vacklar, när sju bland de stora, längesedan färdiga och begagnade jernvägslinierna icke lemnat någon dividend på ett halft år: när sista dividenden för North Western utgjordes af öfverslagsvis beråknade 3 procent: när Great Western fordrar en ny insättning om nära 4 millioner pund sterling: när Caledcnia-vägens aktier afvisas som makulatur, och när flera nya och vigtiga jernvägslinier stå färdiga att öppna en täflan på lif och död med de äldre. Värsta och verksammaste orsaken är likväl den hos oss så allmänna lusten för spel och vad. Denna sannolikt obotliga spelsjuka har i jernvägsspekulationerna funnit ett nytt och till utseende gränslöst fält; den har der fått gifva sig luft i puffar efter behag före spelets öppnande, i svek utan hejd vid dess ledning, och i rofvets okontrollerade undanskaffning när de bedragna punktörerna började ana att icke allt stod rätt till. Härigenom uppkommo straxt i början de grundfel vid hela jernvägsförvaltningen och vid jernvägsbolagens beskattning, som nödvändigt måste bortskaffas, så framt den för landets välfärd oumbärliga jernvägsrörelsen skall kunna bestå och utvidgas. Det är nu ådagalagdt, på det i sådana fall som detta mest afgörande sätt, nemligen genom dividenderna, att de på förhand uppgjorda vinstberäkningarne, dem äfven lagstiftningen lagt till grund för sina åtgärder, voro blotta puffar, och att i stället för de förespeglade 10 procent, i vinst på det först tecknade aktiebeloppet, de jernvägsbolag kunna räknas lyckliga, som på detta teckningsbelopp få 5 procent. ones —