Article Image
att uniformera allt, och att man till den ändan nt
föreskrifvit, att alla privata ärgfartyg skulle inreda
efter någon fastställd modell. Intet af allt dett
är händelsen, ty föreskrifterna om konstruktioner
innefatta endast åtskilliga allmänna termer och in
tet sägande välönskningar, som kunna försvara sir
plats i en officiös tidnings spalter, men som i e
allmän författning äro verkliga hors doeuvres, så
som t. ex. 4. Ångfartyg skall så konstrueras, at
fartyget erhåller den största styfhet, som med ång
fartygs goda egenskaper i öfrigt låter sig förena
bör ,vara väl förbundet och sammansatt, skall onm
det är ämnadt att användas för resor i öppen sjö
vara med däck försedt, äfvensom fartygsrummet me
delst vattentäta tvärskeppsskott afskiftas i tre afdel
ningar, eller flera, såvida sådant låter sig göra
utan mehn eller olägenhet för fartygets inredning
Häraf finner man att ångfartygskons rutktörerns
äro sig sjelfve lemnade alldeles som föru!; ty att ång
fartyg bör gifvas den största styfhet, som med öfrig:
oumbärliga egenskaper låter sig förena, det visste ds
sannolikt förut, liksom att fartygen böra vara vä
förbundna och sammansatta. För resor i öppen sjö
hafva vi aldrig hört sättas i fråga att begagna odic
kade fariyg, då man velat få förtroende au derå förs
passagerare. Hvad ändteligen nyttan af de anbefall-
da vaitentäta tvärskeppsskotuen beträffar, kunna vä
menivgarne vara delade, serdeles då det är fråga om
så små ångfartyg, som i våra farvatten begagnas
Hr civilministern synes. härutinnan hafva varit a
olika tanka med sig sjelf, emedan stadgandet blifvi:
till sin kraft och verkan upphåfdt genom sista deler
af punkten: Så vida sådant låter sig göran.
S 5 föreskrifver att denna förordnirg skall äga er
retroaktiv kraft, d. v. s. tjena till efterrätte!se i de
delar, der sådant efter vederbörande besigtningsmäns
pröfning är möjligt, utan att medföra alltför stor
kostnad, tidsutdräagt eller annan olägenhet.,
Först och främst är det någonting nytt att gifva
en förordning retroaktivt gällande kraft. För det
andra kunna, af ett dylikt stadgande, vederbörande
besigtningsmän taga sig an! ledning att missbruka en
makt, som lemnar den redan nu befintliga ångbåls-
rörelsen helt och hållet åt deras godtifinnande.
Andra afdelningen: Besigtningar af ångfartyg.
S 6 mom. 4 till och med 7 innehålla iatet snnat
än hvad tillförene varit anbefalldt eller brukligt, men
mom. 8 anbefaller ny besigtning om fartyget råkat
att bifva läck i följd af pågrundsättning, påsegling
eller annan orsak, eller ock å dessa fartygs årg-
panna eller machineri väsendtigare brisifälligheter
yppa sig Data är en alldeles ny tunga för ång-
farten, hvilken, utom kostnaden för förnyad besigt-
ning, kan komma att vidkännas tidsförlust, som be-
stiger sig i penningar till 400 gånger den direkta
utgiften.
Mom 44. Om i följd deraf att, under resa med
passagerare ångfartyg, derå inträffade brisifölligheter
ej blifva afhulpna, passagerare tillskyndas skada el-
ler olägenhet, åligger befälhafvaren att sådant er-
sätta, hvarförutan, i händelse berörde underlåtenhet
leder till spillning af menniskolif, befälhafvaren är
underkastad det ansvar, hvartill han, på grund af
lag och författningar, kan kännas skyldig.
Här bestämmer man ett stort ansvar för befälhaf-
varen, utan att betänka möjligheten för honom att
undgå detsamma; ty huru vill man väl, att under
resa inträffade bristfälligheter skola (under pågående
resa?) afbjelpas, så alt passagerare ej måtte tillskyn
das någon olägenhet? Detta är naturligtvis icke
meningen, men visar tillräckligt huru litet besvär
man stundom gör sig med redaktionen af förord-
ningar.
Tredje afdelningen: Största äntal passagerare och
myckenhet af last.
6 7. Uti ångfartyg må ej ombord tagas större
antal passagerare, samt myckenhet af däcks- och
bottenlast, än fartygets bärighet och styfhet, utan
fara för olycka, medgifva; hvarvid jemväl bör i be-
traktande tagas resans beskaffenhet och passagerar-
nes billiga fordran att ej blifva blottställda för träng-
sel på däck.
I detta afseende vare, vid äfventyr för befälhaf-
varen af 50 rdr banko böter, förbjudet att ombord
taga flera passagerare, än att för hvardera på däc-
ket finnes minst sex qvadratfots utrymme; skolande,
vid ångfartygs första besigtning, vederbörande be-
sigtningsmän åligga, att efter denna grund bestäm-
ma högsta antalet passagerare för lastfritt däck och
att intaga detta bestämmande i det besigtningsbevis,
som befälhafvaren tillställes.n
Der ha vi nu en bestämmelse, mena burudan!
Detta kommer att, om det skulle tillämpas för alla
nu befintliga ångfartyg, förorsaka en minskning i
inkomst af ungefärligen 33 ; procent och till hvad
ändamål? Jo, för att tillfredsställa ett besinnings-
löst begär att reglementera der intet reglemente be
höfts. Den som varit ombord på våra kanalångfar-
tyg och sett deras af däckslast, vagnar och ved be-
lamrade däck, kan göra sig en föreställning om huru
ringa den yta måste blifva, som kan få namn af
lastfritt däck. Icke destomindre kan man må rätt
väl i dessa fartygs nätta, väl ventilerade hytter och
salonger, om till och med alldeles intet lastfritt däck
funnos.
En likartad bestämmelse finnes i Eogland för far-
tyg, som föra emigranter öfver Oceanen; men för
att kunna sammanlikna dessa resor med våra kust-
och kanalfärder, fordras en högre vishet än som fal-
lit på vår lott.
Så vida ej hela detta stadgande tillkommit för att
någorstädes hafva ådagalagt prof på den inhemtade
kännedomen om hvad i fremmande länder före-
skrifvits, så utgör det ett talande bevis på välme-
ning utan förmåga att kunna uppfatta en sak prak-
tiskt. Man har sett ångfartyg på lustresor öfverla-
stade till en grad; som kunnat föranleda stora olyc-
kor, och man har derföre beslutat en allmän in-
skränkning för alla resor, utan att söka utreda hvar-
uti felet ligger. Den som någongång varit vid Rid-
darholmen då några ångfartyg annoncerat lustresor
till Drottningholm med anledning af den eller den
festiviteten, har ej kunnat undgå bemärka, huru
föga det är i befälhafvarens makt att bestämma det
antal passagerare han vill emottaga. När folkström-
men rusar ombord, huru skall han kunna afbryta
densamma? Det har till och med icke varit utan
exempel, att fartyg, anlända från längre -resor, då
blifvit i ordets hela bemärkelse öfverflyglade, innan
de hunnit landa sina hitförda påssagerare, hvilka
sålunda nolens volens kommit från Götheborg eller
andra orter till Drottningholm. Detta har icke in-
träffat till följe af befälhafvarnes snålhet at vilja
hafva alli hvad de se, utan emedan polisen vanligen
saknas öfverallt, der den ej kan uppträda såsom å-
klagare. Ett nytt tillfälle är nu, genom hr civilmi-
Nnisterns förekommande välvilja, beredt och vi förutse
huruledes dessa herrar med band och brickor kom-
ma att göra gällande sin nu erhållna rättighet att
anställa folkräkning måhända just i det ögonblick
fartygen skola lägga ut.
2 mom. stadgar, att om större antal passagerare
eller myckenhet last än fartyget utan fara kan bära
intages, blir ansvaret för befälhafvaren liksom i o?-
vannimnde 6 :s 14 mom.
En befälhafvare kan således med gods lasta ett
LK RA KR I An Kr RR
Thumbnail