att uniformera allt, och att man till den ändan nt föreskrifvit, att alla privata ärgfartyg skulle inreda efter någon fastställd modell. Intet af allt dett är händelsen, ty föreskrifterna om konstruktioner innefatta endast åtskilliga allmänna termer och in tet sägande välönskningar, som kunna försvara sir plats i en officiös tidnings spalter, men som i e allmän författning äro verkliga hors doeuvres, så som t. ex. 4. Ångfartyg skall så konstrueras, at fartyget erhåller den största styfhet, som med ång fartygs goda egenskaper i öfrigt låter sig förena bör ,vara väl förbundet och sammansatt, skall onm det är ämnadt att användas för resor i öppen sjö vara med däck försedt, äfvensom fartygsrummet me delst vattentäta tvärskeppsskott afskiftas i tre afdel ningar, eller flera, såvida sådant låter sig göra utan mehn eller olägenhet för fartygets inredning Häraf finner man att ångfartygskons rutktörerns äro sig sjelfve lemnade alldeles som föru!; ty att ång fartyg bör gifvas den största styfhet, som med öfrig: oumbärliga egenskaper låter sig förena, det visste ds sannolikt förut, liksom att fartygen böra vara vä förbundna och sammansatta. För resor i öppen sjö hafva vi aldrig hört sättas i fråga att begagna odic kade fariyg, då man velat få förtroende au derå förs passagerare. Hvad ändteligen nyttan af de anbefallda vaitentäta tvärskeppsskotuen beträffar, kunna vä menivgarne vara delade, serdeles då det är fråga om så små ångfartyg, som i våra farvatten begagnas Hr civilministern synes. härutinnan hafva varit a olika tanka med sig sjelf, emedan stadgandet blifvi: till sin kraft och verkan upphåfdt genom sista deler af punkten: Så vida sådant låter sig göran. S 5 föreskrifver att denna förordnirg skall äga er retroaktiv kraft, d. v. s. tjena till efterrätte!se i de delar, der sådant efter vederbörande besigtningsmäns pröfning är möjligt, utan att medföra alltför stor kostnad, tidsutdräagt eller annan olägenhet., Först och främst är det någonting nytt att gifva en förordning retroaktivt gällande kraft. För det andra kunna, af ett dylikt stadgande, vederbörande besigtningsmän taga sig an! ledning att missbruka en makt, som lemnar den redan nu befintliga ångbålsrörelsen helt och hållet åt deras godtifinnande. Andra afdelningen: Besigtningar af ångfartyg. S 6 mom. 4 till och med 7 innehålla iatet snnat än hvad tillförene varit anbefalldt eller brukligt, men mom. 8 anbefaller ny besigtning om fartyget råkat att bifva läck i följd af pågrundsättning, påsegling eller annan orsak, eller ock å dessa fartygs årgpanna eller machineri väsendtigare brisifälligheter yppa sig Data är en alldeles ny tunga för ångfarten, hvilken, utom kostnaden för förnyad besigtning, kan komma att vidkännas tidsförlust, som bestiger sig i penningar till 400 gånger den direkta utgiften. Mom 44. Om i följd deraf att, under resa med passagerare ångfartyg, derå inträffade brisifölligheter ej blifva afhulpna, passagerare tillskyndas skada eller olägenhet, åligger befälhafvaren att sådant ersätta, hvarförutan, i händelse berörde underlåtenhet leder till spillning af menniskolif, befälhafvaren är underkastad det ansvar, hvartill han, på grund af lag och författningar, kan kännas skyldig. Här bestämmer man ett stort ansvar för befälhafvaren, utan att betänka möjligheten för honom att undgå detsamma; ty huru vill man väl, att under resa inträffade bristfälligheter skola (under pågående resa?) afbjelpas, så alt passagerare ej måtte tillskyn das någon olägenhet? Detta är naturligtvis icke meningen, men visar tillräckligt huru litet besvär man stundom gör sig med redaktionen af förordningar. Tredje afdelningen: Största äntal passagerare och myckenhet af last. 6 7. Uti ångfartyg må ej ombord tagas större antal passagerare, samt myckenhet af däcksoch bottenlast, än fartygets bärighet och styfhet, utan fara för olycka, medgifva; hvarvid jemväl bör i betraktande tagas resans beskaffenhet och passagerarnes billiga fordran att ej blifva blottställda för trängsel på däck. I detta afseende vare, vid äfventyr för befälhafvaren af 50 rdr banko böter, förbjudet att ombord taga flera passagerare, än att för hvardera på däcket finnes minst sex qvadratfots utrymme; skolande, vid ångfartygs första besigtning, vederbörande besigtningsmän åligga, att efter denna grund bestämma högsta antalet passagerare för lastfritt däck och att intaga detta bestämmande i det besigtningsbevis, som befälhafvaren tillställes.n Der ha vi nu en bestämmelse, mena burudan! Detta kommer att, om det skulle tillämpas för alla nu befintliga ångfartyg, förorsaka en minskning i inkomst af ungefärligen 33 ; procent och till hvad ändamål? Jo, för att tillfredsställa ett besinningslöst begär att reglementera der intet reglemente be höfts. Den som varit ombord på våra kanalångfartyg och sett deras af däckslast, vagnar och ved belamrade däck, kan göra sig en föreställning om huru ringa den yta måste blifva, som kan få namn af lastfritt däck. Icke destomindre kan man må rätt väl i dessa fartygs nätta, väl ventilerade hytter och salonger, om till och med alldeles intet lastfritt däck funnos. En likartad bestämmelse finnes i Eogland för fartyg, som föra emigranter öfver Oceanen; men för att kunna sammanlikna dessa resor med våra kustoch kanalfärder, fordras en högre vishet än som fallit på vår lott. Så vida ej hela detta stadgande tillkommit för att någorstädes hafva ådagalagt prof på den inhemtade kännedomen om hvad i fremmande länder föreskrifvits, så utgör det ett talande bevis på välmening utan förmåga att kunna uppfatta en sak praktiskt. Man har sett ångfartyg på lustresor öfverlastade till en grad; som kunnat föranleda stora olyckor, och man har derföre beslutat en allmän inskränkning för alla resor, utan att söka utreda hvaruti felet ligger. Den som någongång varit vid Riddarholmen då några ångfartyg annoncerat lustresor till Drottningholm med anledning af den eller den festiviteten, har ej kunnat undgå bemärka, huru föga det är i befälhafvarens makt att bestämma det antal passagerare han vill emottaga. När folkströmmen rusar ombord, huru skall han kunna afbryta densamma? Det har till och med icke varit utan exempel, att fartyg, anlända från längre -resor, då blifvit i ordets hela bemärkelse öfverflyglade, innan de hunnit landa sina hitförda påssagerare, hvilka sålunda nolens volens kommit från Götheborg eller andra orter till Drottningholm. Detta har icke inträffat till följe af befälhafvarnes snålhet at vilja hafva alli hvad de se, utan emedan polisen vanligen saknas öfverallt, der den ej kan uppträda såsom åklagare. Ett nytt tillfälle är nu, genom hr civilmiNnisterns förekommande välvilja, beredt och vi förutse huruledes dessa herrar med band och brickor komma att göra gällande sin nu erhållna rättighet att anställa folkräkning måhända just i det ögonblick fartygen skola lägga ut. 2 mom. stadgar, att om större antal passagerare eller myckenhet last än fartyget utan fara kan bära intages, blir ansvaret för befälhafvaren liksom i o?vannimnde 6 :s 14 mom. En befälhafvare kan således med gods lasta ett LK RA KR I An Kr RR