utgående pensioner. Som de sålunda uppkomna personela afgifterne, ehuru betydliga de än äro, hufvudsakligen för de högre graderne, likväl icke ansetts tillräckliga för vinnandet af det afsedda ändamålet, så har officerskårn derjemte anhållit, att såsom grundfond för pensionsföreningen få använda ett kapital, heräknadt att vid den tid, då föreningen ansågs kunna träda i verksamhet, utgöra 12 838 rdr bko, hvilket kapital uppkommit genom erlagde frivilliga ackorder (utöfver de enligt då gällande ackords-reglemente till statsverket utgående), för tillkomna nya officersplatser år 1830, och hvarå räntan till största delen blifvit använd till resestipendier för officerare. Hvad för detta ändamål icke varit behöfligt har ökat kapitalet till förenämnde summa. Föreningens årliga inkomster äro beräknade att utgöra 2544 rdr 27 sk. 2 rst., under förutsättning att alla officersplatser vid regementet vore besatta, samt efter beräkning af ö procent ränta å grundfonden. En eller annan vacance i de lägre graderne kunde likväl icke medföra nägon betydlig förminskning i föreningens inkomster, enär afgifterne för dessa platser, der vacancer endast torde komma i fråga, äro ganska obetydliga, utgörande för en underlöjtnant fyra och för en löjtnant åtta rdr om året. Föreningens årliga utgifter, under förutsättning att alla (nio) pensionsrum äro tillsatte, utgöra 2540 rdr. För den händelse att ofvannämnde antal pensioner icke med föreningens tillgångar kunde bestridas, föreskrifver reglementet att pensionsrum hållas vakante. Någon förhöjning i de personela afgifterne kan deremot icke komma ifråga. Projektet medgifver ej pensionering, så fort det å högre ort gillas,, enär det varit ovilkorligen nödvändigt att bestämma någon ansökningstid till de lediga pensionerne och derefter någon tid måste åtgå för afskedsansökningens afgifvande och afskedets beviljande, hvarunder föreningens tillgångar icke besväras af motsvarande utgifter. Reglementet stadgar ej, att alla som befordras i de afgångnes ställe, icke förrän omkring ett år efter vakancernes yppande börja inbetala löneafdrag för pensioneringen. Deremot bestämmer reglementet att afgifterne utgå från och med den månad lönen tillträdes, med undantag för kaptener med äldre lön, hvilkas afgifter utgå från och med månaden efter erhållen transport till lönen; i likhet med afgifterna till ackords-amorterings-fonden. Af det föregående torde vara klart, att uppgiften om en brist af icke mindre än 666 rdr, genast första året, är helt och hållet origtig. Att reorganisationer och reduktioner inom officerskårn kunna menligt inverka på föreningens bestånd, är onekligt, såvida man icke, med kännedom af såväl Kongl. Maj:ts, som Rikets Ständers välvilja för artilleriet, får antaga att någon reduktion af de bättre lönerne icke kommer att ega rum, då dessa redan, i förhållande till officerskårns talrikhet, utgöra ett ganska ringa antal. I det fall att någon menligt inverkande reduktion blefve vidtagen, måste enligt reglementet pensionsrum hållas vakant, så snart ledighet inträffar. Att den ifrågavarande pensionsföreningen skulle minska afgången från regementet, är föga troligt, då de föreslagne pensionerne icke gerna kunna antagas blifva så begärliga, att enhvar ville invänta erhållandet af en sådan pension, med åsidosättande af alla andra möjliga lefnads fördelar. Huruvida det för officerskårn i allmänhet vore nyttigt eller menligt att erhälla nio, icke obetydligt förhöjda pensioner, derom böra tankarne icke vara lelade, och då dessa pensioner kunde erhållas utan någon allmän förhöjning i löneafdragen vid den tid då föreningen ifrågasattes, så blef föreningen äfven biträdd af samtliga officerare vid regementet. Detta torde vara nog till upplysning om förhålandet med den ifrågavarande institutionen, för hvilken den tidningsläsande publiken sannolikt är mindre intresserad. a AN