Article Image
hvilket uppehåll i sinöm tid kunde komma att åter-
falla på tjenstemännen, synes det nästan oförklarligt,
att icke vårt anbud antogs. Förklaringen måste
ligga deri, att hrr Jansson vch Dahlberg såsom an-
gifvare icke trodde sin deraf härledda rätt till bö-
tesandelarne tillräckligen betryggad, derest icke verk-
lig omvägning förrättades i Motala, emedan det eljest
kunnat falla någon af slussinspektorerna på nedra
kanallinien i sinnet, att under enahanda beslagare-
anspråk omväga lasterna, sedan dessa tjenstemän
förut blifvit averterade om den oriktiga angifningen.
För att lugna de båda herrarne i Motala emot en
dylik möjlig kollision, aktade de ej för rof att åsido-
sätta reglementets föreskrift och att blottställa ladd-
ningarne för skada genom regnet och deras ägare
icke blott för denna förlust, utan äfven för den möj
ligen större att vara i saknad af den för spinneriet
behöfliga rudimaterien, att förtiga den alltid gifna
uppoffringen af fartygens uppehåll och onödigtvis
bortkastade arbetspenningar. Det villi korthet säga,
att de trafikerandes lagliga anspråk måste stå till-
baka, icke för kanalens rätt, eller angifvarnes för-
del, hvilka begge voro genom värt erbjudande be-
tryggade, utan för att ernå ett förment skydd emot
en möjligen lika beskaffad åhåga hos andra kanal-
tjenstemän. Vi förutse härvid, att hr Jansson skall
skjuta skulden på hr Dahlberg, kanske också cj draga
i betänkande att försäkre, det han personligen icke
gjort eller haft för afsigt att göra sina anspråk gäl-
lande om den egentliga angifvaren. I det fallet
kunna vi naturligtvis ingenting bevisa; men sanno-
likheten af den förmodan vi här uppställt är verk-
lign så stor, att hr Jansson, som icke tvekat ait
utan alla skäl och anledningar beskylla oss för del-
aktighet i ett lumpet försnillningsförsök, nu i sin
ordning mäste hålla till godo att vi ej kunna finna
någon annan rimlig grund för de åtgärder i Motala,
som under hans ledning vidtogos.
o
Vi öfvergå nu till den del af frågan, som för det
allmänna äger vigt och betydelse, nemligen de af
hr Jansson så ematiskt omtalade institutionerna för
transitofarten på Götha kanal. Reglementet stadgar,
att om någon kanaltjensteman får anledning att
misstänka underslef i vigt eller qvantitet af varor,
som föras på kanalen, står det honom fritt att an-
hålla och lossa fartyget och genom vägning, mätning
eller räkning undersöka lasten. Befinnes dervid la-
en vara större än uppgifvet blifvit, erlägges för
dant öfverskott, om det ej uppgår till mer än fem
procent, endast enkel afgift, men tiodubbel afgift af
deröfver befintligt öfverskott. Deremot innehålla
reglementerna för tullverket, att för en öfvervigt af
tio procent emot angifningen uti inlagan erlägges
blott enkel tull, men för hvad som öfverskjuter dessa
tiv procent betalas dubbel tullafgift. Om nu, i
fråga om så höga afgifter, som tullsatserne i all-
mänhet äro, uppsåtligt fel icke anses vara för-
handen, med mindre öfvervigten bestiger sig till
mera än tio procent, och påföljden, då en dylik öf-
vervigt visar sig, endast är dubbel afgift, så förefal-
ler det i sanning eftertänkligt att öfvervigten på
Götha kanal ej får vara mera än fem procent, men
bötespåföljden, för öfverskottet, blifva tiodubbel af-
gift eller fem gånger mera än kronan, i sin vida
högre och vigtigare uppbörd, ansett för tillräckligt.
Om pu ett sådant stadgande redan är öfverdrifvet i.
fråga om den inrikes farten, der likväl möjligheten
af en noggrannare kontroll vid inlastningen, i van-
liga fall, kan förutsättas; så blifver samma stadgande
deremot alldeles orimligt i fråga om transitofarten.
Denna fart, som kanalen genom bestämmandet af:
låga afgifter, synes hafva velat företrädesvis sig till-
egna, betingas helt och hållet deraf, att den kan er- :
bjuda t-afikerande en större skyndsamhet, ön vägen
öfver öppna sjön. Men skyndsamheten beror vä-
sendtligen af enkelheten och lättheten i de åtgärder,
som fordras för transitofartens begagnande och der-
ibland i synnerhet derå, att varor kunaa utan all
lidsutdrägt omiastas ur det ifrån hafvet inkomna ,
skeppet, i de mindre fartyg, som passera kanalen. :
Detta blifver omöjligt, derest lasten förut måste upp-
vägas, innan den förflyttas i kanalfartyget, endast
och allenast för att undvika förluster och chikanen :
af fartygets stoppning och lastens omvägning på ka-
nalstationerne. Då fråga är om tyngre och mera
voluminösa varor, som gå transito på Götha kanal, :;
är det för en varuafsändare nästan omöjligt, serdeles
hvad en så beskaffad laddning angår som ifrågava-)
rande, hvilken legat nära tre månader i fuktigt far-,
tyg och till en del på däck, att utan omvägning så ,
noga kalkylera de utländska fakturavigternas resul-,
tat i svensk vigt, att icke en skillnad af mera än!,
fem procent när som helst kan inträffa; och det;
enda medlet att undgå kostnaden och uppehållet ar
en omvägning innan transitofarten anträdes, skulle ;
således vara, att uppgifva vigtqvantiteterna bestämdt
högre än de i verkligheten äro. — Om ett stadgande
sådant, som det, hvilket inskränker den tillåtna öf-,
E
l
1
s
1
(
(
vervigten till blott fem procent, och belägger den
möjliga öfvervigten derutöfver med tiodubbel afgift,:;
emte olägenheterna af omlastning och uppehåll, är
gnadt att uppmuntra till transitofart på Götha ka-
nal, lemnas åt hvem som helst att bedömma.
Då derjemte handhafvandet af författningen är öf-4
verlemnadt till tjenstemän som kunna förfara så god-
yckligt att de med äsidosättade af reglementets tyd-
iga föreskrift om en högst (vå dagars uppehåll för
indersökning af ett fartygs last, fördrista sig att up-
,ehålla ett fartyg ända till nio dygn, hvilket inträf-t
ade med ett af de fartyg, som förde bomullslasterna, 1
le der alla vid Motala fördröjdes längre, än regle- ga
nente tillåter; då okunnigheten eller obeslutsamhe-l
en derjemte gå så långt, att man ej vet hvilken f
rund, som vid beräkningen skall följas och derföre,1J
åsom äfven med en af våra laster skedde, egenmäk-t
igt qvarhåller en del af lasten, ehuru hela den på-!s
vudna afgiften kontant erbjöds; då intet afseendeZ
öres på möjligheten att lasten, genom lossning un-jr
ler otjenlig väderlek och bar himmel, blottställes för J
n förskämning, hvars ersättande möjligen öfversti-q
er den sjelfrådidige tjenstemannens förmåga, ocho
lå ändteligen alla dessa godtyckliga och skadliga e
tgärder kunna vidtagas, sedan de uli den felak-t
iga vigtangifningen alldeles sku!dfria godsä-k
jarne erbudit promt betalning efter de vigtin
akturan utvisade, hvilken på en procent nära slog! d
n med resultatet ef den verkställda omvägningen aflu
e genom regn och smuts nedvätta balarne: då säga n
i, för vår del, att äfventyren af en förlängd sjö-d
esa i öppna hafvet äro mycket att föredraga för1
jen behandling, trafikerande kunna blifva underka-e
tade vid transitofarten på Götha kanal. rt
NN h
Slutligen äro vi föranlåtne till en erinran vid herrn
anssons skrift. Det synes nemligen aftonen deruti,n
tt han ansett sig vara al oss angripen genom dels
rtiklar, som rörande denna sak varit införde utis
)stgötha Correspondenten. Förhållandet härmed ärln
öljande. Sedan nyssnämnde Tidning i silt blad för g
en 8 Augusti intagit en underrättelse, att till re-)r
aktionen blifvit insände ett par uppsatser (om hvil-s
as ursprung herr Jansson måjligen icke är okunnig), !v
vilka uppsatser skulle handla om vissa fraktförhål-!d
inden på Götha kanal och vara på det högste kom-e
rometterande för nägra affärsmän i en af Linköpings a
Thumbnail