detsamma ensamt handligga, lärer, enligt hvad det förljudes, regeringen, utan att ens kommunicera besvären ti! konsistorii hörande, ogillat dess åtgärd och anbefsll: dosamma att, gemensamt med skolcollei-arnt behandla och afgöra ärendet. M. bar biskopen i Wexiö stift doktor Heurlin, uti skrifvelse den 6 innevarande månad, anmält, av läroverken inom berörde stift äfvensom undervisningen redan blifvit så ordnade, som kongl. cirkuläret den 6 sist. Juli i 3 och 5 punkterne föreskrifver; att befrielse från läsning af de gamla ö dan vid innevarande termins början blif; att den fördelning af ämnen och lärotimmar, som för ambulatoriska läseordningens införande varit nödig och hvartill lärarne uppgjort förslag, blifvit af Ephorus så tidigt fastställd, att den vid medlet af nästl. Sept. månad kunnat till efterlefnad påbjudas, hvarefter föreläsningarne såväl vid gymnasium som skolorna, i enlighet med denna läseordning. fortgått; samt att gymnasiioch skollärarne afsagt sig all högre än enkel presterlig tjensteårsberäknirg frin och med den dag, lönetillökningen af dem tiltrides, (rektorn vid Wexiö skola, Ståhl, likväl med vilkor af ersättning för inkomster, som han kommer att förlora) samt att samtelige lärarne åtagit siz för framtiden den förändring i sina åligganden, som uti en blifvande ny skolordning kan varda aubefalld. — Avn vid Upsala kathedralskola, har, enligt hvad erkebiskopen hos K. M. anmält, från och med innevarand2 läsetermins början undervisningen blifvit, på sätt 3 och 5 punkterna af samma kongl. cirkulärbref föreskrifva, ordnad. Jemnlikt af collegium scholasticum uppgjordt och af ephorus tills vidare faststä!dt förslag, har denna organisation egt rum på följande sätt: De förenade bildningsliniernas gemensamma grund utgöres af 2 slutna klasser, nedra och öfra prima, hvardera med sin lärare, som undervisar i klassens alla läroämnen, men lärotiden i hvardera klassen beräknad till ett år. Från denna gemensamma grund utgå båda bildningslinierna, hvarvid under de 4 första åren, nemligen i secunda och tertia, meddelas gemensam undervisning i kristendom, svensk historia och geografi, men särskildt i de öfriga till lärdomsoch apologistskola hörande; och bafva lärokurserna i skolans afdelningar blifvit så beräknade, att den lärjunge, som vid 8 ärs älder intages, anses kunna, med vanliga anlag och godkänd flit, på 14 år fullända sina skolstudier, på hvilkendera bildningslinien som helst, och sålunda admitteras till universitetet vid 49 års ålder, hvaremot det, i anseende till medgifven flyttning äfven under läseårets lopp, står ynglingar med bättre naturanlag eller med utmärktare flit öppet att till och med vid 46 å 47 års ålder hafva genomgått alla läroverkets afdelningar. Den anbefallda ämnesläsningen för lärare har så vidt med afseende på lärjungarnes stora antal varit möjligt, blifvit från och med secunda i alla undervisningens ämnen införd, hvarigenom dock lärarnes undervisningsskyldighet betydligt ökats, så att de 5 förut anställde, äfven framgent behöflige duplikanter måst åtaga sig ord. lärares ansvar och undervisningsskyldighet och för hvilka således ord. löner å 600 rdr bko hvardera blifvit begärda, äfvensom för 2 andre jemväl behöflige lärare, nemligen i mathematik och fysik samt en i moderna språk, löner å 840 rdr bko begärts, så att skolans ord. lärarepersonal, oberäknadt läraren i naturalhistorien, komme att utgöra 48. Derjemte har erkebiskopen anmält att skolans safntelige lärare dels afsagt sig all högre än enkel tjensteårsberäkning från och med den dag, de få tillträda de förhöjda löner, öfvergångsstaten upptager, eller från början af innevarande hösttermin, dels åtagit sig för framtiden den förändring i sina åligganden, som i en blifvande ny skolordning kan blifva anbefalld. — Organisationen af Hernösands gymnasium samt lärdomsoch apologistskolor till ett sammar hängande läroverk har nu af epborus blifvit stadfästad. Hela lärokursen är fördelad i 9 hufvudafdelningar och i följd deraf läroverkets lärjungar i 9 klasser, af hvilka de två nedersta undervisas af klasslärare, de 7 öfriga af ämneslärare. Med afseende på den medgifna befrielsen från läsningen af de gamla språken, fördelas ungdomen i 4 bredvid hvarandra fortgående språklinier, hvaraf på den första (A) undervisas i alla andra föreskrifna ämnen, men ej i de gamla språken, på den 2:ra (B) läses jemte öfriga läroämnen latin, på den 3:e (C) derjemte grekiska och på den 4:e (D) äfven hebreiska språken. Enligt den gjorda fördelningen mellan de serskilda klasserna och språklinierna, börjar undervisningen i svenska språket i första klassen och fortsättes till och med den 6:te, eller tilldess det filosofiska läroämnet vidtager; i det tyska i andra klassen och fortsättes i alla de öfriga; i det franska under nu ingående läseår först i 5:te klassen, men framdeles på linien A i 3:dje, på linien B i 4:de och på linien C och D i ö5:te klassen; i latinet på linierna B, C och D i 3:dje klassen; i grekiskan på linierna C och D i A4:de klassen; i hebreiskan på linien D i 7:de . klassen. Kristendom och biblisk historia läses i de 3 lägre klasserna samt theologi och kyrkohistoria i de fyra öfriga till lika omfång på alla linierna. Äfvenså är undervisningens omfång lika på alla lihierna uti geografi, historia, naturalhistoria (hvilken börjar redan i de lägre klasserna) och geometri, hvilken sistnämnda såsom linearteckning meddelas i 2 och 3 klassen. I aritmetik fortgår undervisningen på linierna A och B hela läroverket igenom, men på linierna C och D endast till 7:de klassen, der algebra på nyssnämnda linier vidtager. På linierna A och B. börjar algebra i 6:te klassen o. s. Vv. (Eckl. T.) AR — Ehuru föga denna vinter tyckes lofva i musikaliskt hänseende, bör man dock ej förbise en ljuspunkt, som bildar ett afbrott mot dessa mörka aspekter, och synes egnad att åtminstone till en del försona med de felslagna förhoppningarne i afseende på den dramatiska musiken. Vi mena de sex violinqvartett soirter, som äro under förberedelse och hvaraf den första redan i nästa månad lärer vara att förvänta. Violinqvartetten, jemte symfonien, uppställ r den form, hvari tonkonstens egentliga väsende renast och sjelfständigast utpreglar sig; den fordrar hos kompositören en sällsynt förening af snille och vetande, den utgör för exekutören ett osvikligt prof, om han är något mera än blott konsertvirtuos, och är för åhöraren ett verksamt musikaliskt bildningsmedel. på samma gång den gifver honom den angeÅi— —— V. . 2 22XS eos