Article Image
Reservation. Då behofvet af mera än en fast kommunikation emellan sjelfva staden och norrmalm längesedan är erkändt, och med det ständigt växande billiga anspråket på lättade kommunikationer blir mer och mer känbart, samt i sjelfva det uppdrag, kommitterade fått emottaga, angelägenheten af ärendets skyndsamma hehandling blifvit uttalad, anse vi oss icke kunna dela den åsigt, som föranledt pluralitetens till vidare uppskof ledande beslut, att hemställa om ytterligare undersökningar och förslags uppgörande, utan att derförinnan ingå i pröfning af de resultat, hvartill de ytterligare undersökningarne och förslagen må kunna leda. Vore det antagligt, att en bro från Drottninggatan öfver Helgeandsholmen till Mynttorget skulle i väsendtlig mån afhjelpa ofvannämnde behof och derjemte under närvarande förhållanden kunna uppföras och underhållas med lika eller mindre kostnad för stadskassan, än öfriga ifrågasatte broanläggningar, eller ens lända till stadens verkliga försköning; så bade vi icke tvekat att äfven förorda tillvägabringandet af fullständigt förslag till en sådan brobyggnad; men vi tro icke att någon af dessa fördelar härmed står att vinna. Då man icke är i tillfälle att genom flera på kortare afstånd från hvarandra belägna broar sammanbinda de begge vidtutsträckta stadsdelarne, utan härvid måste inskränka sig till endast två föreningspunkter, så synes det vara obestridligt, att dessa punkter icke böra läggas helt nära hvarandra, ty derigenom vinner kommunikationen ingen eller åtminstone högst obetydlig lättnad; och om trafiken nu, i följd af brist på annan kommunikation emellan staden och norrmalm, sammanträngt sig till Norrbro och trakten deromkring, må man väl icke deraf komma till den åsigt, att samma trafik icke kan och bör ledas till äfven andra stadsdelar. År det således otvifvelaktigt, att förläggandet af en ytterligare bro öfver Helgeandsholmen på föga afstånd från Norrbro skulle i och för sig i ringa mån underlätta trafiken, så kommer dertilk den lika väsendtliga omständigh ten, att, genom brons sträck ning i linea med Drottninggatan till Mynttorget. rörelsen vid denna brons ändpunkt skulle sammanträffa med och korsa den lifliga trafiken från Myntgatan samt vid dess mynning åt torget åstadkomma en besvärlig och vid flera tillfällen till och med vådlig trängsel. Vid dessa förhållanden, som svårligen kunna jäfvas, torde det vara uppenbart, att den ifrågasatte broantäggningen ur synpunkten af trafikens lättande ngalunda vore fördelaktig. Om ock hvad angår kostnaden för en sådan bros anläggning och underhåll, å ena sidan, antagas kan, att nödiga delar af Helgeandsholmen stå att vinna utan några uppoffringar för stadskassan, äfvensom att anläggningskostnaden blefve lägre, ja, betydligt understigande den för de längre broarne till Tegel backen, så måste jemväl å andra sidan tagas i betraktande, att några broafgifter svårligen skulle kunna ens begäras än mindre erhållas för passagen öfver den ifrågavarande bron, då öfverfarten å den närbelägna Norrbro är fri från afgift; och utan fara för öfverdrift kan mean påstå, att förlusten eller minskningen i broafgifterna skulle fullkomligt motsvara, em icke öfverväga den lindring i byggnadsoch underhållskostnader, som med brons förläggande på ifrågavarande plats kuude vinnas. Beträffande slutligen frågan, i hvad mån meranämnde broanläggning kunde lända till stadens försköning. så må härvid icke förbises, att fullt lämptig brobyggnad på detta ställe svårligen kan, utan i sammanhang med fullständigt ordnande af Helgeandsholmen, åstadkommas, emedan man i annat fall från den nya bron, som komme att gå i sned rigtning mot den s. k. Norrbrogatan och bakom de dervid belägne byggnader, skulle öfver dessa byggnaders ingenting mindre än vackra gårdar och uthus bilda en utsigt, som ingalunda kunde blifva behaglig. Denna bro, som dessutom, i lika höjd med Drottninggatan, skulle blifva betydligt lägre än Norrbro, komme ock att vid sidan af denna få ett nedtryckt och f ljaktligen för ögat stötande utseende. . Härmed tro vi oss hafva visat, att den ifrågasatte brobyggnaden i linea med Drottninggatan öfver Helgeandsho!men till Mynttorget nu icke bör komma till utförande och att giltigt sk 1 säledes icke eller förefinnes att vidtaga någon åtgärd eller uppoffra några kostnader för införskaffande af förslag till en sådan brobyggnad. Det kostnadsförslag pluraliteten vidare aktat nödigt att få upprättadt, i fråga om utfyllning och kajmurning af stranden utanför Kejserska huset och Röda bodarnes torg, tro vi icke eller vara af beskaffenhet att böra uppehålla frågan om brobyggnaden; ty med denna eger nyssnämnde arbete icke oskiljaktigt sammanhang, likasom det icke eller kan hafva inflytande på bedömandet af ena eller andra brebyggnadsförslagets företräde. . I detta häns seende, derom vi anse oss nu böra uttala vårt omdöme, återstår, efter hvad vi här ofvan anfört, egentligen endast två från hvarandra vidt skiljda förslag, det af Kongl. Maj:t godkända, med de deri af civilingeniörerne Chievitz och Hallström sedermera föreslagna jemkningar, och det af herr öfverstelöjtnanten Ericsson uppgjorda och sålunda modifierade, alt endast en del af Riddarholmskanaten skulle med hvalf öfvertäckas samt bron dragas från Ridd en öfver Strömsborg. Emot det fi a, af Kongl. Maj:t godkända förslaget, att lägga bron emellan Riddarhusgränden och Tegelbacken. har herr öfverstelöjtnanten Ericsson uti en den 43 December nästlidne år till drätselkommissionen ingifven skrift hvilken vi i detta hänseende här copa, framställt så många och väl grundade an ningar, att vi dervid hafva föga att tillägga. Det är i synnerhet nödvändigt att inskränka brons bredd i öfverensstämmelse med Riddarhusgrändens, i följd hvaraf trottoirerne blifvit beräknade till endast 5 fot, brons emot bredden oformliga längd, dess sneda riktning emot strömmen, saknaden af rymlig plats vid södra broändan och slutligen den oundvikliga sammanträffningen af trafiken vid hörnet af rådhuset, — det är alla dessa med flera olägenheter, hvilka, hvar för sig betraktade, kunde göra den föreslagna broanläggningen betänklig, och sammanlagde, hos oss åstadkommit den öfvertygelsen, att ifrågavarande brobyggnadsförslag är vida underlägset det af herr öfverstelöjtnanten Ericsscn uppgjorda. — Då de förändringar civilingeniörerne Chievitz och Hallström sedermera vidtagit icke afbjelpa någon af ofvan anmärkta brister i det faställda förslaget och endast ofullständigt åt detta för2 harada Hansa of IA fördalar hvilka harr äÄfver-o

15 september 1849, sida 2

Thumbnail