ningar af denna har hr Tönsberg haft den lyckan att kunna välja bland en samling genremålningar, hvilka redan förvärfvat sin upphofsman europeiskt rykte. Fem bland plancherna äro litografiska afbilder efter Tidemands dels idylliska, dels tragiska, dels humoristiska genrestycken, och i accessoirerna till några deribland, äfvensom i vissa lokala efterbildningar af annan hand, får man äfven tillfälle att göra bekantskap med den uråldriga nordiska arkitekturen för träbyggnader, hvaraf lemningar ännu förekomma i Norge, och som i den sednaste tiden väckt så mycket uppseende inom och utom Skandinavien. När till detta val af urbilder och afbilder kommer en i de flesta fall fulländad litografisk behandling från Berendtsens berömda stentryckeri i Köpenhamn, torde vårt förmånliga omdöme i början af denna uppsats icke sakna grund. I den af hr Asbjörnsen tillagda texten träffas intressant redigerade beskrifningar öfver plancherna; några deribland —t. ex. den öfver Tidemands tafla Katechisationen, — utmärka sig äfven genom en icke alldaglig förmåga i det humoristiska.