Article Image
eller. 230 fot åt hvardera hållet. Britannia-bropelarn
är 240 fot hög, 55 bred och 45 lång, de båda nästa
pelarne någet lägre. Landfästet vid Angleseastran-
den utgör en ofantlig murmassa, 143 fot hög vid
yttersta ändan och 173 fot lång. Det på Waleska
stranden är, till följd af markens starkare sluttning,
af något mindre dimensioner. Pelarne äro byggda
af Anglesea sandsten i så stora block, att för den
oinvigdes öga det tyckes nästan obegripligt huru
man kunnat röra dem. Till murverket hafva åtgått
4,400,000 kubikfot sten. Brons båda ändar prydas
af 4 stenlejon i egyptisk stil och liggande ställning.
Doras proportioner äro kolossala, likasom det jätte-
verk de bevaka. De äro nemligen 25 fot 6 tum
långa, 12 fot 6 tum höga och 8 fot breda samt
väga hvardera 80 tons (480 skeppund viktualievigt.)
De båda paren cylindrar, som förena landfästena
med de närmaste bropelarne, hvardera 250 fot långa,
äro byggda på den plats der de skola sitta, så att
man blott behöft, då arbetet blef färdigt, borttaga
de ofantliga timmerställningarne, hvarpå de byggts.
De nära dubbelt längre, eller 470 fot långa cylin-
drarne, som sammanbinda dessa sistnämnde pelarne
med Britanniabropelarn, äro deremot helt och hållet
färdiggjorda på land, utflottades sedermera på prå-
mar samt upphissades till den ofantliga höjd, der de
nu sitta, utgörande 424 fot från cylinderns botten
till vattenytan. Det är denna operation, hvars möj-
lighet man skulle betvifla, om den ieke nu vore en
verklighet, som, efter hvad tidningarne nyligen be-
rättat, lyckligen försiggick den 21 Juni detta år i
en stor folkmassas närvaro, och bron lär väl således
inom kort blifva alldeles färdig till begagnande.
Till cylindrarne hafva åtgått 10,000 tons (75,000
skeppund stapelstadsvigt) smidt eller valsadt jern
och 1400 tons (10,500 skepp:d)gjutjern och till ställ-.
ningarne 4350,000 kubikfot trävirke. Brons hela
längd mellan yttersta ändarne aflandfästena är 1833
fot. Den började byggas för föga mer än 2 år
sedan.
För de talrika arbetarne vd byggnaden hafva 80
snygga, hvitlimmade hus blifvit uppförda. Ibland
dem finnes en daglig skola, en söndagsskola och ett
pmeetinghouse, äfvensom man ser slagtare-, kram-
och tobaksbodar, utom en tallös mängd verkstäder,
ångmachiner och magasiner m. m. Fremlingen be-
tages af häpnad, då han första gången på nära håll
får skåda dessa ofantliga massor af murverk, som
höja sig majestätiskt öfver alla omgifvande föremål,
väldiga som Herkules stoder och efter allt utseende
ika varaktiga; hans öga vandrar instinktlikt till de
tunga jerncylindrarne, som sväfva högt i luften, och
han betages ovilkorligt af en djup beundran för den
man, hvars snille uppgjorde planen till, och hvars
härdighet, trots alla hinder, fullbordade detta jätte-
rerk.
Det var ursprungligen meningen att på Britannia-
bropelarn på en 48 fot hög piedestal uppsätta en
staty af sten, 50 fot hög, föreställande vetenskapen,
nen denna plan öfvergafs, åtminstone tills vidare, i
inseende till kostnaden.
Jernvägen mellan Chester och Holyhead är huf-
rudsakligen ämnad att lätta kommunikationen mel-
an London och Irland, hvilken hittills gått öfver
Liverpool. Resan mellan London och Dublin kan
1u på denna vägen fullbordas på 5 timmar kortare
id, än öfver Liverpool.
Det torde böra nämnas, att denna berättelse är
ammandragen ur engelska tidningen London Il-
ustrated News,, hvilket utgör en borgen för upp-
sifternas rigtighet.
Thumbnail