Article Image
eller. 230 fot åt hvardera hållet. Britannia-bropelarn är 240 fot hög, 55 bred och 45 lång, de båda nästa pelarne någet lägre. Landfästet vid Angleseastranden utgör en ofantlig murmassa, 143 fot hög vid yttersta ändan och 173 fot lång. Det på Waleska stranden är, till följd af markens starkare sluttning, af något mindre dimensioner. Pelarne äro byggda af Anglesea sandsten i så stora block, att för den oinvigdes öga det tyckes nästan obegripligt huru man kunnat röra dem. Till murverket hafva åtgått 4,400,000 kubikfot sten. Brons båda ändar prydas af 4 stenlejon i egyptisk stil och liggande ställning. Doras proportioner äro kolossala, likasom det jätteverk de bevaka. De äro nemligen 25 fot 6 tum långa, 12 fot 6 tum höga och 8 fot breda samt väga hvardera 80 tons (480 skeppund viktualievigt.) De båda paren cylindrar, som förena landfästena med de närmaste bropelarne, hvardera 250 fot långa, äro byggda på den plats der de skola sitta, så att man blott behöft, då arbetet blef färdigt, borttaga de ofantliga timmerställningarne, hvarpå de byggts. De nära dubbelt längre, eller 470 fot långa cylindrarne, som sammanbinda dessa sistnämnde pelarne med Britanniabropelarn, äro deremot helt och hållet färdiggjorda på land, utflottades sedermera på pråmar samt upphissades till den ofantliga höjd, der de nu sitta, utgörande 424 fot från cylinderns botten till vattenytan. Det är denna operation, hvars möjlighet man skulle betvifla, om den ieke nu vore en verklighet, som, efter hvad tidningarne nyligen berättat, lyckligen försiggick den 21 Juni detta år i en stor folkmassas närvaro, och bron lär väl således inom kort blifva alldeles färdig till begagnande. Till cylindrarne hafva åtgått 10,000 tons (75,000 skeppund stapelstadsvigt) smidt eller valsadt jern och 1400 tons (10,500 skepp:d)gjutjern och till ställ-. ningarne 4350,000 kubikfot trävirke. Brons hela längd mellan yttersta ändarne aflandfästena är 1833 fot. Den började byggas för föga mer än 2 år sedan. För de talrika arbetarne vd byggnaden hafva 80 snygga, hvitlimmade hus blifvit uppförda. Ibland dem finnes en daglig skola, en söndagsskola och ett pmeetinghouse, äfvensom man ser slagtare-, kramoch tobaksbodar, utom en tallös mängd verkstäder, ångmachiner och magasiner m. m. Fremlingen betages af häpnad, då han första gången på nära håll får skåda dessa ofantliga massor af murverk, som höja sig majestätiskt öfver alla omgifvande föremål, väldiga som Herkules stoder och efter allt utseende ika varaktiga; hans öga vandrar instinktlikt till de tunga jerncylindrarne, som sväfva högt i luften, och han betages ovilkorligt af en djup beundran för den man, hvars snille uppgjorde planen till, och hvars härdighet, trots alla hinder, fullbordade detta jättererk. Det var ursprungligen meningen att på Britanniabropelarn på en 48 fot hög piedestal uppsätta en staty af sten, 50 fot hög, föreställande vetenskapen, nen denna plan öfvergafs, åtminstone tills vidare, i inseende till kostnaden. Jernvägen mellan Chester och Holyhead är hufrudsakligen ämnad att lätta kommunikationen melan London och Irland, hvilken hittills gått öfver Liverpool. Resan mellan London och Dublin kan 1u på denna vägen fullbordas på 5 timmar kortare id, än öfver Liverpool. Det torde böra nämnas, att denna berättelse är ammandragen ur engelska tidningen London Ilustrated News,, hvilket utgör en borgen för uppsifternas rigtighet.

27 juli 1849, sida 4

Thumbnail