Det lörsta qvartalet al 1846 ars skolar hade 102 elever, och det fjerde 420. Det första qvartalet af 41847 hade 159 och det fjerde 420. Således har det nu sednast förflutna skolåret, äfven efter denna räkning, haft en serdeles stor öfvervigt. Från och med fjerde qvartalets början det sistförflutna året, har undervisningen blifvit utsträckt till ytterligare tvänne dagar i veckan för vinterhalfåret, nemligen tisdags och fredagsaftnar; så att skolan sedan den tiden fortgår på följande tider: Söndagar från kl. !V, till 8 f. m. till kl.4 e. m., för undervisning i geometrisk och annan frihandsteckning, allmän konstruktionsritning, fackritning för serskilda yrken, perspektivlära, machinritning, samt ornamentsrilning, ornamentismålning och formning i lera och vax efter gipser och ritningar ur antiken. Tisdagar från kl. 4 till 7 e. m. äro skolans gipser, mönsterritningar för hvarjehanda handtverk, och bibliotheket af teknologiska läroböcker samt tidskrifter tillgängliga för beseende, afteckning och läsning, så väl för eleverna, som för allmänheten — utan afgift. Från kl. 7 till 9 e. m. undervisning i ssmma ämnen, som på söndagen. Onsdagar från kl. 7 till 9 e. m. undervisning i arilhmetik, kostnadsförslagers uppgörande och bokföring. . Thorsdagar från kl. 7 till 9 e. m. undervisning i geometri (planimetri och stereometri). Fredagar från kl. 4 till 7 e. m. äro samlingarne tillgängliga såsom tisdagarna. Från kl. 7 till 9 e. m. är undervisning i samma ämnen, som på söndagen. Denna tillökning i lärotid och läroämnen samt det stora tillopp af elever, hvilket derefter ägt rum, har fordrat ökade lärarearfvoden, hvilka för fjerde qvartalet utgått till trenne lärare med 430 rdr och till tvänne lärarebiträden med 18 rdr, eller med tillhopa 168 rdr banko, utöfver de stående aflöningarne; men det oaktadt, har elevernas skolafgift icke blifvit förhöjd, utan bibehållen vid sitt förut bestämda l belopp af en rdr banko för qvartalet. Med tacksamhet har direktionen emottagit ett af hr apotekaren P. 9. Almström gjordt, ädelsinnadt anbud, att på de båda första qvartalerna af det sista skolåret, ulan arfvode, hålla föreläsningar för eleverna i Slöjdskolan uti första grunderna i na-l: turläran i allmänket, och kemien isynnerhet med tillämpning på näringarne, tvänne gånger i vec-. kan och tvänne timmar hvarje gång. Hr Almström, har härvid sträckt sin frikostighet ända derhän, att han sjelf bekostat utgifterna för de experimenter, bvarmed han förklarat hvarje föreläsning; och för-li eningen har således ej haft annan kostnad härvid, än för ljus till lärosalen. Afven den fördel har föreningen haft af dessa hr Almströms föreläsningar, att han utgifvit dem afli trycket till en lärobok, som är tillgänglig i bokhandeln och kan med mycken nytta begagnas af Slöjdskolans elever. : Löjtnanten friherre 4. H. Fock har såsom sko-l, lans lärare utgifvit från trycket en värdefull läro-t bok, under titel af Geometriska konstruktioner : och beräkningar, begagnade vid undervisningen): i Svenska Slöjdföreningens Skolar. j s ; Med dessa och den under andra skolåret af föreningen utgifna Ritbok i progressivt system, 61: häften, äro alltså trenne läroböcker för arbetaren framkallade genom Svenska Slöjdföreningens Skola. Direktionen fäster synnerlig vigt vid detta förhål-j: lande, ej allenast derföre, att i mån som läroböcker: komma att utgifvas för de undervisningsämnen, som skolan omfattar, det blifver lättare för eleverna, sål: väl att följa undervisningens gång, som att bibehålla det inhemtade, att rådfrågas i framtiden; men äf-l! ven, och synnerligen af det skäl, att dessa läroböcker jemväl kunna tjena slöjdskolor i landsorten,l! hvilka direktionen hoppas sålunda skola finna enjt stor hjelp för sitt bildande. Ty denna, den svenska l! konstflitens ytterst maktpåliggande angelägenhet, nem-C ligen att hos oss, som annorstädes nu för tiden,it slöjdskolor för arbetare inrättas öfverallt i landet, möter det hinder, att då ingen stor stad, med mång-t sidig och förädlad konstflit, med modellsalar ochiC museer finnes i riket utom hufvudstaden, der på ens gång teoretisk och praktisk kännedom för hvarje slags arbetares olika behof kan inhemtas, tillgång på ! slöjdskolelärare troligen alldeles saknas i landsorten;l destomera som deras för öfrigt tidsenliga bildning ejF gerna kan väntas, utom på en ort, som står i vid-S sträcktare gemenskap med fremmande länder, ochf der större bokhandel finnes, uti hvilken, i mån som nya handtverksskrifter, journaler och ritningar öfverT slöjdernas framsteg utgifvas utomlands, dessa kunnalI erhållas och rådfrågas. E Detta förhållande gör, att slöjdskolor icke gernala kunna tänkas i Sverige med rätt lif utan i förbin-d delse med hufvudstaden, och utgångna från Stock-4 holms slöjdskola, såsom moderskola. S Men detta är en väg, och den fruktsammaste af it alla för närvarande, på hvilken slöjdföreningen kan göra sin verksamhet omfattande för hela landet, så; som den bör vara, och stadgarna förutsätta. Kan H föreningen lyckas bringa sin slöjdskola derbän, som i direktionens en gång framlagde program angifver, så! skall föreningen jemväl lyckas, att deraf tillika bilda en mönsterskola, derifrån elever, sedan de här tjenstgjort såsom underlärare, kunna utgå till lärare i landsortens skolor, att lägga grunden för den ailmänna slöjdbildning, som, upplyst tänkande och be-l gåfvad med sjelfskapande verksamhet, skall skaffaV sysselsättning och välmåga för ännu tusensals hän-!1 der vid näringarna, och uppbringa husslöjden ilan-!t det till en utveckling och lycka, som man på ingen annan väg skulle kunna vinna. e Att slöjdskolan i Stockholm må fortfarande kunnalb lyckas få tryekta kurser för hvarje af sina läroäm-fi nen, är alltså i dubbelt hänseende önskvärdt, så vällb för att deraf bilda hos oss ännu saknade, men an-n norstädes öfver allt begagnade, ytterst nyttiga hand-b böcker för arbetaren, som att gifva slöjdskoleläraren d n g n a AR i allmänhet inom landet dermed en ledning, som blifver så mycket fruktsammare, då elever från slöjdskolan i Stockholm dertill kunna lägga anteckningar efter det muntliga föredraget, såsom fyllnad till den tryckta kursen. Ti Lärare för slöjdskolorna i landsorten kunde så härlä danas efter hvarje serskild orts egna allmänna slöjd-)h riktning, t. ex. för Marks härad i Elfsborgs län, medin serskildt afseende på väfnader; för Mora socken ilsi Dalarne, urfabrikation; för Götheborgs och Westeråsn län, möbelarbeten; för Jönköpings och Linköpingss! län, smidestillverkningar; för Wedbo härad af Wen-n nersborgs län, limmermansarbeten och byggnadskonst li 0. S. V., efter den närmare statistiska kännedom svenk ska slöjdföreningens direktion ägde tillfälle att för-ja skaffa sig öfver de olika, redan befintliga gernar afih landtslöjden, eller de som ortens och allmogens lynne li kunde bjuda att införa. Slöjdföreningen i Stockholm kunde ock då städse besörja nya rilningars försändande till hvarje ort, ejj allenast för undervisningen i ortens slöjdskola, utan; ock färdiga arbetsritnin ar för tillverkningarne iorten, vare sig till export, eller, att stanna inom landet, och dervid foga de uppgifter, som rörande afsättningsorter, utom eller inom landet m. m., slöjd-)s föreningens direktion kunde finna tillfälle att förskaffa sig. Men för att hinna detta önskvårda mål, måstet v