Article Image
Det lörsta qvartalet al 1846 ars skolar hade 102
elever, och det fjerde 420. Det första qvartalet af
41847 hade 159 och det fjerde 420. Således har det
nu sednast förflutna skolåret, äfven efter denna räk-
ning, haft en serdeles stor öfvervigt.
Från och med fjerde qvartalets början det sistför-
flutna året, har undervisningen blifvit utsträckt till
ytterligare tvänne dagar i veckan för vinterhalfåret,
nemligen tisdags och fredagsaftnar; så att skolan se-
dan den tiden fortgår på följande tider:
Söndagar från kl. !V, till 8 f. m. till kl.4 e. m.,
för undervisning i geometrisk och annan frihands-
teckning, allmän konstruktionsritning, fackritning
för serskilda yrken, perspektivlära, machinrit-
ning, samt ornamentsrilning, ornamentismålning
och formning i lera och vax efter gipser och rit-
ningar ur antiken.
Tisdagar från kl. 4 till 7 e. m. äro skolans gip-
ser, mönsterritningar för hvarjehanda handtverk,
och bibliotheket af teknologiska läroböcker samt
tidskrifter tillgängliga för beseende, afteckning och
läsning, så väl för eleverna, som för allmänheten
— utan afgift.
Från kl. 7 till 9 e. m. undervisning i ssmma äm-
nen, som på söndagen.
Onsdagar från kl. 7 till 9 e. m. undervisning i
arilhmetik, kostnadsförslagers uppgörande och
bokföring. .
Thorsdagar från kl. 7 till 9 e. m. undervisning
i geometri (planimetri och stereometri).
Fredagar från kl. 4 till 7 e. m. äro samlingarne
tillgängliga såsom tisdagarna.
Från kl. 7 till 9 e. m. är undervisning i samma
ämnen, som på söndagen.
Denna tillökning i lärotid och läroämnen samt det
stora tillopp af elever, hvilket derefter ägt rum, har
fordrat ökade lärarearfvoden, hvilka för fjerde qvar-
talet utgått till trenne lärare med 430 rdr och till
tvänne lärarebiträden med 18 rdr, eller med tillhopa
168 rdr banko, utöfver de stående aflöningarne;
men det oaktadt, har elevernas skolafgift icke blif-
vit förhöjd, utan bibehållen vid sitt förut bestämda l
belopp af en rdr banko för qvartalet.
Med tacksamhet har direktionen emottagit ett af
hr apotekaren P. 9. Almström gjordt, ädelsinnadt
anbud, att på de båda första qvartalerna af det si-
sta skolåret, ulan arfvode, hålla föreläsningar för
eleverna i Slöjdskolan uti första grunderna i na-l:
turläran i allmänket, och kemien isynnerhet med
tillämpning på näringarne, tvänne gånger i vec-.
kan och tvänne timmar hvarje gång. Hr Almström,
har härvid sträckt sin frikostighet ända derhän, att
han sjelf bekostat utgifterna för de experimenter,
bvarmed han förklarat hvarje föreläsning; och för-li
eningen har således ej haft annan kostnad härvid,
än för ljus till lärosalen.
Afven den fördel har föreningen haft af dessa hr
Almströms föreläsningar, att han utgifvit dem afli
trycket till en lärobok, som är tillgänglig i bokhan-
deln och kan med mycken nytta begagnas af Slöjd-
skolans elever. :
Löjtnanten friherre 4. H. Fock har såsom sko-l,
lans lärare utgifvit från trycket en värdefull läro-t
bok, under titel af Geometriska konstruktioner :
och beräkningar, begagnade vid undervisningen):
i Svenska Slöjdföreningens Skolar.
j
s
;
Med dessa och den under andra skolåret af för-
eningen utgifna Ritbok i progressivt system, 61:
häften, äro alltså trenne läroböcker för arbetaren
framkallade genom Svenska Slöjdföreningens Skola.
Direktionen fäster synnerlig vigt vid detta förhål-j:
lande, ej allenast derföre, att i mån som läroböcker:
komma att utgifvas för de undervisningsämnen, som
skolan omfattar, det blifver lättare för eleverna, sål:
väl att följa undervisningens gång, som att bibehålla
det inhemtade, att rådfrågas i framtiden; men äf-l!
ven, och synnerligen af det skäl, att dessa läroböc-
ker jemväl kunna tjena slöjdskolor i landsorten,l!
hvilka direktionen hoppas sålunda skola finna enjt
stor hjelp för sitt bildande. Ty denna, den svenska l!
konstflitens ytterst maktpåliggande angelägenhet, nem-C
ligen att hos oss, som annorstädes nu för tiden,it
slöjdskolor för arbetare inrättas öfverallt i landet,
möter det hinder, att då ingen stor stad, med mång-t
sidig och förädlad konstflit, med modellsalar ochiC
museer finnes i riket utom hufvudstaden, der på ens
gång teoretisk och praktisk kännedom för hvarje
slags arbetares olika behof kan inhemtas, tillgång på !
slöjdskolelärare troligen alldeles saknas i landsorten;l
destomera som deras för öfrigt tidsenliga bildning ejF
gerna kan väntas, utom på en ort, som står i vid-S
sträcktare gemenskap med fremmande länder, ochf
der större bokhandel finnes, uti hvilken, i mån som
nya handtverksskrifter, journaler och ritningar öfverT
slöjdernas framsteg utgifvas utomlands, dessa kunnalI
erhållas och rådfrågas. E
Detta förhållande gör, att slöjdskolor icke gernala
kunna tänkas i Sverige med rätt lif utan i förbin-d
delse med hufvudstaden, och utgångna från Stock-4
holms slöjdskola, såsom moderskola. S
Men detta är en väg, och den fruktsammaste af it
alla för närvarande, på hvilken slöjdföreningen kan
göra sin verksamhet omfattande för hela landet, så- ;
som den bör vara, och stadgarna förutsätta. Kan H
föreningen lyckas bringa sin slöjdskola derbän, som i
direktionens en gång framlagde program angifver, så!
skall föreningen jemväl lyckas, att deraf tillika bilda
en mönsterskola, derifrån elever, sedan de här tjenst-
gjort såsom underlärare, kunna utgå till lärare i
landsortens skolor, att lägga grunden för den ail-
männa slöjdbildning, som, upplyst tänkande och be-l
gåfvad med sjelfskapande verksamhet, skall skaffaV
sysselsättning och välmåga för ännu tusensals hän-!1
der vid näringarna, och uppbringa husslöjden ilan-!t
det till en utveckling och lycka, som man på ingen
annan väg skulle kunna vinna.
e
Att slöjdskolan i Stockholm må fortfarande kunnalb
lyckas få tryekta kurser för hvarje af sina läroäm-fi
nen, är alltså i dubbelt hänseende önskvärdt, så vällb
för att deraf bilda hos oss ännu saknade, men an-n
norstädes öfver allt begagnade, ytterst nyttiga hand-b
böcker för arbetaren, som att gifva slöjdskoleläraren d
n
g
n
a
AR
i allmänhet inom landet dermed en ledning, som
blifver så mycket fruktsammare, då elever från slöjd-
skolan i Stockholm dertill kunna lägga anteckningar
efter det muntliga föredraget, såsom fyllnad till den
tryckta kursen. Ti
Lärare för slöjdskolorna i landsorten kunde så härlä
danas efter hvarje serskild orts egna allmänna slöjd-)h
riktning, t. ex. för Marks härad i Elfsborgs län, medin
serskildt afseende på väfnader; för Mora socken ilsi
Dalarne, urfabrikation; för Götheborgs och Westeråsn
län, möbelarbeten; för Jönköpings och Linköpingss!
län, smidestillverkningar; för Wedbo härad af Wen-n
nersborgs län, limmermansarbeten och byggnadskonst li
0. S. V., efter den närmare statistiska kännedom sven- k
ska slöjdföreningens direktion ägde tillfälle att för-ja
skaffa sig öfver de olika, redan befintliga gernar afih
landtslöjden, eller de som ortens och allmogens lynne li
kunde bjuda att införa.
Slöjdföreningen i Stockholm kunde ock då städse
besörja nya rilningars försändande till hvarje ort, ejj
allenast för undervisningen i ortens slöjdskola, utan;
ock färdiga arbetsritnin ar för tillverkningarne ior-
ten, vare sig till export, eller, att stanna inom lan-
det, och dervid foga de uppgifter, som rörande af-
sättningsorter, utom eller inom landet m. m., slöjd-)s
föreningens direktion kunde finna tillfälle att för-
skaffa sig.
Men för att hinna detta önskvårda mål, måstet v
Thumbnail