LITTERATUR. Sångmetod, innefattande Etuder, Skalor, Arpeggier, m. m.; utarbetad af Isidor Dannström. Röstens högre utbildning har under sednare tider blifvit föremål för sångarens och anatomens studier; de resultater, som häraf uppkommit, äro af stor nytta, ej mindre för konsten än för sångaren. 1:0 Genom den nya läran om tonansättningen vinner sångaren en fastare ton och större säkerhet vid passagers exeqverande m. m., hvilka numera snart sagdt framkastas. Den utbildade sångaren söker ej tonen, han anslår den lika bestämdt som pianisten på sitt instrument. 2:o Genom en ändamålsenligare indelning af rösten och dess register har sångorganet betydligt vunnit i omfång och utbildning. Sopranens mellanregister (falsettrösten), söm af naturen alltid är svagt, och som fordom, genom det högre registrets uppdrifvande blef ännu svagare, stärkes nu genom särskildt för detsamma afpassade sångöfningar. Tenorers hufvudröst, förr alldeles okänd, uppöfvas nu på ett sätt, som ger sångaren förmåga att sjunga högre tenorpartier utan öfveransträngning; och utan tillhjelp af den på scenen oftast för svaga falsettrösten. Lika stor om icke ännu större nytta har den nya andhemtningsläran medfört. Såsom exempel härpå behöfves blott anföras m:ll Linds eget yttrande, sedan hon sjungit för Garcia: Förut var jag alldeles uttröttad efter att hafva sjungit Norma, nu deremot skulle jag kunna sjunga Normas parti tvenne gånger på en afton, utan att tröttna. Man inandas ej luften på det förr brukliga våldsamma och tröttande sättet, utan lätt och nära nog omärkligt. Men det är icke allenast röstens bildande, utan äfven dess vårdande, synnerligast under lektionerna, som nyare tiders sånglärare så omsorgsfullt studerat. Så får t. ex. eleven till en början ej sjunga långa uthållande toner, ej öfva gränstonerna, vare sig i djup eller höjd; dessutom inskränker sig sångöfningen till 40 högst 12 minuter emellan hvarje hvila. Efter någon tids förlopp, och i mån af den sjungandes tilltagande styrka, ökas väl denna tid, men vid minsta trötthet hvilar eleven. Efter flera års så väl praktiska som teoretiska studier, och. efter kombinerandet af den erfarenhet och de kunskaper, hr Dannström samlat under sma förnyade resor i Italien, Frankrike och Tyskland, der han, haft tillfälle att studera goda skolor och utmärkta sångare, har han nu utgifvit första häftet af sin sångmetod. Författarens förmåga att uppfatta, hans utbildade omdöme samt den omsorg han vanligen egnar sina arbeten, öfvyertyga oss, att denna sångmetod skall blifva af stört intresse och nytta för hvarje sånglärare och sångare, Redan på titelbladet ser man att författaren samlat ur de förnämsta sånglärares metoder. Vi anse likväl detta tillkännagifvarde alltför modest, ja nästan öfverflödigt; ty hvem vet ej att, så i konst som yetenskap, den ena tidens uppfinningar läggas