Article Image
stundsjukt förhindra ungdomen att skåda baköm de
täckelse, som för dess ögon fördöljer naturens hem-
ligheter; man anser sig böra afvakta en mera fram-
skriden och mogen ålder för att meddela densamma,
att det lyckats det forskande menniskosnillet at
öppna en flik af detta täckelse och afslöja en del a!
naturens hemligheter.
Sedan hr B. nu visat, hvilken ringa tid man
i gymnasierna egnar åt naturalhistorien och i
hvilken underordnad ställning detta läroämne
der befinner sig, omtalar han, att Nya Ele-
mentarskolan i Stockholm äfven deruti skiljer
sig från de öfriga elementarläroverken, att un-
dervisningen i naturalhistorien redan i första
klassen der tager sin början och sedan fortgår
genom skolans alla (ämnes-) klasser. Han an-
märker, att sjelfva Folkskolan upptagit natur-
läran bland sina läroämnen. En eftertänklig
besynnerlighet visar sig då deruti, att man en-
ständigt synes vilja neka den högre lärdoms-
skolan (nemligen i de öfriga publika läroverken
utom Nya elementarskolan), ett bildningsmedel
som man gifvit inträde i den lägre folkunder-
visningen. Hr B. har rätt att förvånas häröf-
ver; men saken i sig sjelf utgör blott en af de
talrika motsägelser, hvarpå man stöter i våra
skol-institutioner, och som måste vara följder
af dessa verks ställning, såsom försatta på öf-
vergång. från gammalt till nytt, hvarunder en
viss kaotisering är naturlig. Hr B. kommer
längre fråm till betraktelse öfver latinets och
grekiskans relativa värde inom skolundervis-
ningen, och önskar att dessa språk måtte lemns
mera rum åt naturvetenskaperna. Han sluta
med följande ord:
Ehuru saken ej är ny, emedan redan på sexton.
hundratalet Comenius yrkade, att undervisningen :
naturvetenskaperna skulle börja inom skolan samti
digt med språkundervisningen, och till och med öf
verordnas densamma, våga vi knappt hoppas, at
vid en blifvande skolreform naturvetenskapernas be:
tydelse inom skolundervisningen fullständigt vinnei
det afseende, som den förtjenar, men tro oss likvä
med sannolikhet kunna förutsäga, all de gamla
språken då redan miste afstå från sin supre
mati och utrymma en del af fältet inom skolar
åt naturvetenskaperna, om ock studium af latin och
grekiska icke då redan kommer att förflyttas til
sista perioden af elementarundervisningen, eller, hvad
önskligast vore; all taga sin början först vid uni-
versitelet.n
Häftet slutar med tvenne rec:r (af A. T. B.):
den ena öfver Björlings Elementarlärobok i
Algebra, 5:te uppl.; den andra öfver Heussis
Lärobok i Fysiken för skolor och gymnasier, 1:a
kursen, öfversatt af hr Dellvik. Hr B. finner
Dellviks öfversättning på det hela god, men
gör anmärkningar mot vissa försvenskningar af
vetenskapliga termer, såsom då dimension kal-
las putmål, koncentrisk samrund, specifikt
värme värmerymlighet, 0. s. v. Admonitio-
nen saknar icke grund.
I Underrättelser angående Läroverken lä-
ser man, det Täflingsskrifter, till följe af kom-
mersrådet Fileens donation för folkundervis-
ningens befrämjande, inkommit till ett antal
af d i Christendomskunskapen, 4 i Allmänna
historien, 2 i Allm. Geografi och 2 i Natur-
läran ; samt att priset blifvit tilldömdt kyrkoh.
J. C. Flodman såsom författare af Hjelpreda
för menige mäns barn vid inhemtande af de-
ras kristendomskunskap, ett försök för hemmet
och folkskolan; för hvilken hr F. bekommit
en belöning af 500 rdr bko.
Thumbnail