Article Image
arbetade fåfängt, från 1802 till 1807, på besegrandet af sina samtidas fördom mot ångvagnarnes användande för jernvägar. Efter åtskilliga förbättringsförslag af Blenkinsop (1811), Chapman (1813), m. fl., lyckades det ändtligen 1814 för George Stephenson, att göra ångvagnar brukbara för jernvägar. De många och väsendtliga förbättringar han införde, och hans förtjenster af jernvägsrörelsen i allmänhet, utgjorde en interessant afdelning af talarens öfversigt. Talaren omnämnde äfven de af vår landsman Ericsson uppfunna förbättringar i ångvagnskonstruktionen, och huru de skulle öfverträffat alla andra, om icke slumpen af ett ångrörs bristning på en af Hackworth byggd ångvagn gifvit Stephenson anledning att medelst den förbrukade ångans inledning i lokomotivens skorsten öka draget i eldstaden, och med detsamma förbränningen, ångbildningen och kraften. Tokomotifmachinernas styrka är: nu sådan, att de kunna gå uppför jernbanor af 1 fots lutning på 37 fots längd. Olika banskenor beskrefvos och åskådliggjordes genom afbildningar i naturlig storlek, såväl af dem som de derpå löpande hjulen. Bland de mångfaldiga formerna deraf, hafva, de af Vignole uppfunna äfven utom England tillvunnit sig företrädet, och grefve Rosen ansåg dem blifva de mest användbara i Sverige. En ibland de förbättringar, som äro vigtigast för jernvägars anläggning härstädes, är det af fransmannen Arnoux uppfunna vagnsystem med svängbara hjulaxlar. Genom denna anstalt har det blifvit möjligt att föra ångvagnsbanorna i krokar af icke mer än 50 meters radie, i stället för att de orörliga axlarne stundom fordra ända till 200 meters radie på vägkrokarne, om man med trygghet skall kunna färdas dem. På jernvägen vid Sceau har denna uppfinning helt nyligen blifvit införd, men har på den korta tiden ändå redan kunnat så vida pröfvas, att den väglängd, som ångvagnsfororna der tillryggalagt, stiger sammanräknadt till 28,000 svenska mil, eller lika med 37, af jordens omkrets, och att banan befarits af 359 000 passagerare, utan att någon enda olycka inträffat: ett särskildt prof på den trygghet, som denna nya förbättring medför. En landskapsmålning, föreställande den trakt vid Sceau, der denna jernväg framlöper, förevisades till närmare upplysning af talarens ord; man såg der jernvägen slingra sig fram likt en pisksnärt, på en ås öfver dalar och fält, och en lång ångvagnsfora midti en af de trängsta krökningarne. Såsom motstycke fanns en annan tafla, visande jernbansgården vid Sceau, och huru railerna der kröka sig till höger och venster från inkörsporten öfver gårdsplanen framåt hufvudbyggnaden, alldeles som körvägen på en vanlig gård, som har en rund gräsmatta i midten. Sedan talaren vidare i korthet beskrifvit de atmosferiska jernvägarne och de märkvärdigaste konstbyggnader som dels redan blifvit utförda, dels äro under utförande vid jernvägsanläggningar utrikes, erinrade han, att mellan dessas vidd och kostnad någon jemförelse icke kan komma i fråga med hvad som erfordras för jernvägsbyggnader i Sverige, emedan inoch utländska sakkännare, som gran-j skat vårt lands topografiska beskaffenhet ur denna synpunkt, öfverensstämma i den åsigten, alt knappast något annat land finnes, som på lika stora sträckor erbjuder flera lokala lättnader för detta slags kommunikationsmedel. Grefve Rosen omnämnde äfven fördelarne af den elektriska telegrafien, icke blott i all-l mänhet, utan isynnerhet med hänseende till jernvägarne; helst sedan man funnit medel att förena denna korrespondens med jernvägsfärderna på ett sådant sätt, att man hvar soml helst på banan och vid hvar station alltid: vet hvar en ångvagnsfora, som nalkas eller aflägsnar sig, befinnes, och sålunda både kan undvika sammanstötningar och märka om nå-l: got hinder eller ovanligt dröjsmål inträffar, ! samt på hvilken punkt af banan detta äger!! rum. l Öfver inkomsterna af utländska jernvägsanläggningar och vinsten derpå förekommo enl: mängd ganska vigtiga data, alla sammanstäm-l: mande i det resultat, som vi äfven sett vidl! l t ångfartygsrörelsen i Sverige: att ju mera kom-l; munikationsanstalterna utvidgas, ju mera anlitas de; kort sagdt, att resor och varuförsändningar ökas i jemna steg med tillfällena dertill. Talaren var öfvertygad, att den nu ifrågavarande första jernvägen i Sverige, den emel-1 lan Örebro och Hult, skulle lemna ytteriigare lr bekräftelse på denna, hittills af inga undantag t motsagda erfarenhetssats; och talaren skullelr vid sin sista resa i trakten vunnit en ny viss-t het derom, i fall den för satsens allmänna gil-lä tighet kunnat behöfvas. Man har nemligene nyligen upptäckt en så välbelägen sträcka för r en sidogren emellan Örebro-Hult-banan och la stranden af Vettern, att talaren förutsåg bild-h ningen af ett bolag för densammas anläggning la omedelbart efter den första banans, och det såt mycket vissare, som ett annat bolag nyligen bildat sig för anläggningen af en jernbana mel-t an bergslagen i Nerike och Örebro, hvilken ln skulle medföra dubbel förmån om den ut-d sträcktes till Vettern. Den redan gamla spe-jo culationen på den så kallade Svea kanal, hvarle

2 maj 1849, sida 3

Thumbnail